Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Broodbakken - een paar basis tips.

Featured Replies

Geplaatst:

22o graden en dan 35 min bakken zo doe ik het.

35 min bakken is heel belangrijk,anders is het niet gaar.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ja Claudia69,

Maar ergens had ik gelezen of gezien dat drie keer rijzen ook nog kon.

Maar nu ik er op terug kijk heb ik het deeg nadat het in het bakblik ging gelijk de oven in gezet.

Ik had beter nog even kunnen wachten.

Dus volgende keer kan ik het deeg beter voor de tweede rijs in het bakblik doen

Of voor de derde rijs langer wachten voor het de oven ingaat.

Jorieke,

Ik heb het volgens mij 30 minuten in de oven gehad bij gasstand 5.

Stand 4/5 = 215 graden en stand 5/6 = 235 graden.

Toen heb ik het op een rooster gelegd om af te koelen.

Maar ik ging twijfelen en heb het toen nog 15 minuten in de oven teruggelegd.

Huub,

Wat een prachtig brood heb jij en het ziet er lekker luchtig uit.

Ik had volgens mijn te weinig water, want het deeg werd niet lekker soepel.

Ik trok het deeg steeds kapot en pas aan het eind begon het pas een beetje 1 geheel te worden.

Dus misschien niet lang genoeg gekneed.

Thea,

Ik heb het volgens mij 30 minuten in de oven gehad bij gasstand 5.

Stand 4/5 = 215 graden en stand 5/6 = 235 graden.

Dus inderdaad te kort.

Maar volgende keer beter.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Geplaatst:

De eerste keer met alles is vreemd en moeilijk,zodra als je het onder de knie heb gaat alles makkelijker

Geplaatst:

Ja dat vind ik ook.

Het was de eerste keer dat ik het deeg zelf gekneed heb.

Vorig weekend had mijn Broodbakmachine dat voor mij gedaan.

En toen voelde het brooddeeg hetzelfde als wat je zeiden in het filmpje zijdezacht aan.

Geplaatst:

wie van jullie gebruikt net als appelvrouw ook spelt meel?

las dat dat veel gezonder is dan tarwe: http://www.voedingswaar.nl/speltmeel.htm

ik ben al niet zo'n voorstander van tarwe alleen.

wat is dan de beste verhouding als je van los meel uitgaat?

en las ook dat zuurdesem een broodverbeteraar is? ik dacht altijd dat dat i.p.v. bakkersgist was

volgende punt: wat gaat er veel zout in?

ik gebruik altijd lo-salt met veel minder natrium, maar zou dat het brood heel erg flauw maken?

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Ik vind niet dat er veel zout in gaat.wij gebruiken geen zout in het wam eten.Maar brood zout loos is niet lekker.Ik doe 1 afgestrekken theelepeltje zout op 500 gram.meel.Als ik brood bakt dad doe ik 500 gr wit-500gr volkoren en 500.6of 9 granen meel.en 1 lt lauw water. voor 3 bakvormen en 2 broden ga in de diepvries.

Ik heb altijd begrepen dat spelt maar 5 min moet kneden.

Geplaatst:

Ik heb dit weekend sandwiches gebakken met op 1 kg bloem 12 g zout, wat weinig is: standaardrecepten gaan uit van 12 à 15 g zout op 500 g bloem. Een beetje zout moet er echt wel in, het zou de

glutenontwikkeling versterken, waardoor je brood minder snel inzakt. Ik vind dat je het verschil voelt als je met de hand kneedt. Als ik het zout na een paar minuutjes kneden toevoeg, voelt het meteen anders aan: soepeler precies en meer samenhangend.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Dit was het resultaat:

sandwiches14771359492046.jpg

Ze waren een beetje overrezen omdat ik onverwachts weg moest en niet op tijd weer thuis was, maar toch nog goed geslaagd. En niet zout, de kinderen vonden dat er meer in mocht.

Het receptje voor wie het ook eens wil proberen (voor ongeveer 34 sandwiches):

- 1 kg witte moutbloem

- 50 g verse gist (of 22 g droge gist = 2 zakjes)

- 100 g boter (gesmolten)

- 50 g suiker

- 5,5 dl melk (als je droge gist gebruikt + 0,25 dl melk) op kamertemperatuur

- 2 eieren

- 12 g zout

- 1 eierdooier voor de afwerking

Werkwijze:

- bloem in een kom doen, kuiltje maken, suiker op de rand, gist in het putje

- als ik droge gist gebruik, giet ik wat melk bij de gist en roer er vervolgens wat bloem bij - dat laat ik 5 minuutjes staan om de gist op gang te laten komen

- ei + boter + rest van de melk mengen en in de kom gieten

- als je met de hand kneedt: alles goed mengen, samendrukken en 5 minuutjes in de kom laten staan voor je het op het werkblad verder kneedt (neemt het vocht intussen beter op)

als je een kneedmachine gebruikt: instructies van de machine volgen

- kneden: 15 minuutjes met de hand, tot het deeg goed soepel is - na 5 minuutjes het zout toevoegen OF 6 minuutjes met de kneedmachine, na 2 minuutjes het zout toevoegen

- deeg op je werkblad opbollen en in een schaal of op een groot bord afgedekt een eerste keer laten rijzen (ongeveer 30 minuutjes, tot het deegvolume ongeveer verdubbeld is)

- deeg op het werkblad keren, plat duwen en een paar keer dichtvouwen

- porties van ongeveer 54 g afsnijden (deeg eerst in repen en dan in stukjes snijden met een groot mes), die opbollen met de hand en 10 minuutjes laten rusten (ik leg de bolletjes dan op bakpapier op het aanrecht)

- intussen 2 bakplaten bestrooien met bloem

- bolletjes 1 voor 1 omdraaien, wat plat duwen (niet overdrijven) en de dikke schijfjes die je zo verkrijgt oprollen (je krijgt een sigaarvormig broodje, de uiteinden rol je met je handen wat aan)

- broodjes in rijen van 4 x 4, in visgraatmotief, met de naad onderaan op de bakplaten leggen

- afdekken met plasticfolie en ongeveer 1 uur laten rijzen (in een niet te koude/tochtige omgeving). Ik zet ze in de oven die even op 25°C ontdooien heeft gedraaid - daar kunnen ze zonder veel temperatuurschommelingen rijzen.

- de oven goed voorverwarmen op 220°C

- een eierdooier los kloppen met dubbel zoveel water en dat over de eerste lading broodjes strijken

- deze broodjes 15 minuten bakken op 220°C (onderaan in de oven)

- idem voor de tweede lading broodjes.

Na het bakken maak ik de sandwiches met een metalen spatel los van de bakplaat om ze op een rooster te laten afkoelen. In een plastic zak blijven ze daarna 3 dagen goed (maar meestal zijn ze de eerste dag al op hier).

aangepast door Gast

Geplaatst:

Mooi! Ik kan ze bijna ruiken

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

ik niet, snipverkouden, maar kijken is ook plezant

Geplaatst:

Ik heb vandaag weer een poging gedaan.

Ik heb de broodbakmachine het kneedwerk laten doen.

Daarna heb ik het deeg op bakpapier gestort.

Toen ik het wilde oprollen ging dat natuurlijk niet.

Ik moet echt dus van de week Bloem kopen.

Maar daarna heb ik het zo goed als het ging van het papier in het bakblik laten glijden.

Het restje wat eraan bleef hangen heb ik ernaast gelegen.

Toen moest het 90 minuten rijzen.

sam459382931359845620.JPG

Het deeg is aan het rijzen in het bakblik. Het plastic folie heb ik ingevet met olijfolie.

De oven moest ik tot 240 graden verwarmen en na 5 minuten naar 220 graden zetten.

Het deeg moest daar 30 minuten in staan.

img11989341359845667.jpg

Dit is de beschrijving dit op het pak broodmix zat.

En dit is het resultaat.

sam459595121359845781.JPG

Het brood is aan het afkoelen.

sam459757581359845782.JPG

Een sneetje brood.

Geplaatst:

Ziet er toch goed geslaagd uit, Conny!

Geplaatst:

Jazeker en het 1ste sneetje smaakte ook hele erg lekker.

Morgen gaan we de rest van het brood eten bij mijn schoonouders.

Groetjes Conny.

Geplaatst:

Heb je echt een broodbaksteen nodig als je je brood niet in bakvorm wilt bakken, of kun je hem ook op de bakplaat bakken?

Geplaatst:

Ja dat is ook de bedoeling, bedankt voor de hulp.

Geplaatst:

Voor kleine broodjes kan je ook bloem op je bakplaat strooien i.p.v. die in te vetten. Op bakpapier lukt het ook.

Geplaatst:

Mooi brood Conny

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nou vandaag heb ik mij er ook aan gewaagd. Ik heb 3 broden gebakken (nou ja nr staat nu in de oven). Een witte van tarwebloem, eentje van volkorenbloem en een van een kant en klaar mix van de lidl. Het resultaat is nog niet echt om over naar huis te schrijven helaas. Ik heb het witte brood zojuist aangesneden. Ik vond al dat het klein bleef in de oven (terwijl het met 1e en 2e rijs goed in grote toenam). Maar hij is dus helaas niet helemaal droog van binnen. Vind het vrij lastig om te bepalen hoe lang het in de oven moet. De buitenkant ziet er al snel goed uit... Het lidl brood zit nu nog in de over, dit zou er een uur in moeten staan, ben benieuwd.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Hmmm...Ik zal hier eens wat recepten inzetten )

We beginnen maar eens met een gewoon waterwit.

Ik zal voor het gemak hier werken met droge gist, voor iedereen makkelijk te verkrijgen.

Belangrijk is broodbloem kopen, dit is te verkrijgen bij de meeste molenwinkels, van Soezie (witbroodmeel) en nog een paar bedrijven, ook online.

Ik bak kleine broden omdat we meestal hier met 2 man zijn dus geen grote broden benodigen. De meeste recepten zijn makkelijk te verdubbelen, vocht gehalte altijd bepalen aan de hand van je deeg en nooit aan de hand van een recept (of je moet met een kant en klaar mix werken in de broodbakmachine)

Kneden kun je laten doen door je broodbakmaschien, een standmixer zoals een Kenwood of Kitchenaid of met de hand werken. Met de hand is altijd wat alnger dan met de maschine heb ik ondervonden.

Ik wil ook nog wel een paar handleidingen om zelf zuurdeeg te maken hier neerzetten, geen gekochte zooi maar gewoon eerlijk zelfgemaakte met bewaartips, vermeerdering etc.

Waterwit:

250 gr broodmeel

5 gr droge gist

halve TL zout

hele TL fijne suiker (hier proef je niets meer van, het is gewoon extra sterk 'voer' voor de gist)

1 EL Koolzaadolie of een andere plantaardige olie naar keuze of een EL zachte boter.

Ongeveer 150 ml lauwwarm water.

Werk je met een maschine dan geef alle ingredienten in de maschine, de helft van het water en draaien maar, nu in kleine hoeveelheden in de eerste minuut zoveel vocht toegeven tot een deeg ontstaat wat zich bijna helemaal losmaakt van de roerschaal. (ieder meel heeft een eigen hoeveelheid vocht, dat kan erg verschillen) Je krijgt vanzelf een gevoel na een tijdje wat jouw specifieke voorkeursmeel aan vocht opneemt, maar altijd oppassen en er neit van uitgaan dat eht altijd exact ehtzelfde is, tijd kan het meel indrogen, zelfs weersomstandigheden kunnen hun uitwerking hebben op hoeveel vocht benodigt is.

Nu de maschine tussen de 8 en 10 minuten op de laagste stand laten draaien.

Met de hand geef je alle ingredienten en de helft van het vocht toe, roer met een vork en voeg kleine hoeveelheden toe totdat het deeg van de schaal los begint te komen...nu storten op een bemeeld oppervlak en beginnen met kneden...het deeg moet soepel zijn en makkelijk te kneden eventueel vocht of meel toevoegen, het moet net niet meer kleven aan de handen. 10 tot 12 minuten kneden. Wil je toevoegingen doen zoals zaden, rozijnen weet ik veel wat, dit doe je in de laatste minuut van het kneden, absoluut niet eerder. Ik week geen zaken voor die ik toegeef.

Als het deeg klaar is, opbollen en in een schaal plaatsen die je lichtjes ingesmeerd hebt met olie en afdekken met wat folie en wegzetten op een aangenaam warme plaats en laten rijzen tot minstens verdubbeld.

Vorm insmeren met een klein beetje olie en dusten met wat meel (gewoon patentmeel) bakplaat (voor vrije broden) met wat meel of zachte gries bestrooien of bekleden emt een stuk bakppaier.

Oven voorverwarmen op 210˚ of 190˚ hete lucht

Deeg terug duwen, licht doorkneden en opbollen, onder doek 5 minuten laten rusten. Nu zijn uiteindelijke vorm geven, voor een ronde vorm gewoon opnieuw opbollen en met de naaden naar onder in de vorm plaatsen of op het bakblik. Voor een verlengde vorm de bol even verlengd rollen, plat maken en strak oprollen en in blik of op bakplaat plaatsen.

Hier kun je in de eerste minuut goed zien hoe je brood kunt 'opbollen', bij onze soort brood leg je alleen de bol met de naad naar onderen, in het filmpje is het een zuurdeeg brood dat uit het korfje daarna met de naad naar onderen op de bakplaat wordt gestort )

Op een warme plaats onder een doek wegzetten maar na 5 minuten eventuele sneden geven in eht oppervlak als je dat wilt, nog even afdekken en nog een 10 tot 20 minuten laten gaan, met water goed vernevelen en in de oven plaatsen. Bakken voor ongeveer 20 a 25 minuten. Dat is vaak geheel afhankelijk van je oven aangezien geen enkele oven hetzelfde is.

De kleur is een eerste indikatie maar veel belangrijker is het kloppen. In de oven kun je dat makkelijk met de steel van een lange houten pollepel doen, klop op verschillende punten op het brood en het moet hol klinken, dan is hij echt gaar. Om ervaring daarin op te doen kun je eens kloppen op een brood wat nog maar 5 minuten in de oven staat en daarna een kwartiertje later, je zult merken dat het verschil erg duidelijk is.

Brood uitnemen en storten op een rooster zodat het af kan koelen, wil het niet uit de vorm komen dan gewoon 5 minuten laten staan, je zult merken dat het daarna probleemloos los komt.

Het lijkt een heel verhaal en veel werk, maar je zult merken dat brood bakken heel weinig werk is maar gewoon tijd nodig heeft.... ik doe dit tussen mijn ochtendwerk door, terwijl ik dit zit te typen, heeft het brood gedraaid, heb ik het in de schaal gedaan en staat het nu op een rek boven mijn kachel te gisten )

Warme plaatsen kunnen zijn een radiator die laag staat, in het zonnetje op de vensterbank, boven op je computer etc, maar wees niet bang, opkomen doet het altijd ook gewoon bij kamertemp, duurt alleen wat langer )

Heb je bepaalde vragen, wensen of een recept wat je zoekt, dan gewoon even aangeven. Ik bak bijna alle brood zelf en ik bak geloof ik 40 of 50 verschillende soorten en heb recepten voor nog veel meer )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Zelf pita maken, harstikke makkelijk )

Brooddeeg draaien van

250 gr Broodbloem/meel

4 gr doge gist

5 gr zout

1 tl suiker

1 EL olijfolie of zonnebloemolie

Lauw water, genoeg om een soepel elastisch deeg van te draaien, ongeveer 150/200 ml.

10 minuten kneden met de hand of 7 minuten emt de maschine.

Tot een bol vormen en in een ruime licht geoliede schaal geven, folie erover trekken en op een aangenaam warme plaats wegzetten tot minstens verdubbeld in volume.

Deeg uitnemen, even doorkneden, tot een bol vormen, rusten voor 5 minuten onder doek.

Oven voorverwarmen op 220 met een bakplaat in het midden die gedust is met meel

Bol uitnemen, tot een rol vormen, nu opdelen in ongeveer 6 stukjes. Deze opnieuw opbollen en slijpen (dit doe je op een niet bemeelde ondergrond, druk het bolletje beetje plat met de platte hand op je werkblad en begin te draaien, nu je hand steeds meer aan de binnenkant een bolvorm geven en steeds blijven draaien tot je vingers enigzins naar binnen zijn gebogen en het bolletje rond aanvoelt

)

Weer even een minuutje laten rusten, nu de balletjes uitrollen tot 5 milimeter dikte , 5 tot 10 minuten rust onder doek en dan meteen op het bakblik mikken en als je even wacht en kijkt dan zie je ze mooi opkomen in 8 tot 10 minuten zijn ze gaar en lichtjes verkleurd.

Smakelijk eten...volgende recept Naan, maar zo gemaakt zodat je ze ook kunt gebruiken als griekse pita, die duidelijk anders is dan de gewone pita )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ik wil ook nog wel een paar handleidingen om zelf zuurdeeg te maken hier neerzetten, geen gekochte zooi maar gewoon eerlijk zelfgemaakte met bewaartips, vermeerdering etc.

Heb je bepaalde vragen, wensen of een recept wat je zoekt, dan gewoon even aangeven. Ik bak bijna alle brood zelf en ik bak geloof ik 40 of 50 verschillende soorten en heb recepten voor nog veel meer )

Leuk Danuta

.....ik ploeter nog altijd een beetje met broodbakmachine en diverse meelsoorten (sourbry)

Het liefst zou ik dat apparaat het deeg van volkoren-stokbroodjes laten kneden en dan lekker bakken voor t weekend in de gewone oven....op welke temperatuur???

Heb je daar toevallig een beschrijving van??

Geplaatst:

Broodjes/stokbrood=230 graden 10 voor verwarmen.

En dan je broodjes afbakken op 220 graden 20 min.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Zoals Thea zegt, prima. als je de broodbakmaschine gebruikt voor de eerste ronde (kneden en eerste rijs) kun je daarna het deeg uitnemen.

Je kneed even kort door, bol vormen en laten rusten voor 5 minuten. Nu maak je van de bol een langwerpige rol, plet deze en rol deze strak op, 5 minuten rust rol de rol nu tot een lengte die je wilt hebben op het bakblik en afdekken, nu op kamertemp omhoog laten komen voor een uurtje, anderhalf uur

Met de vingertest kun je kijken hoever je kunt gaan, als je lichtjes met je vinger erin duwt dan moet het nog licht veerkrachtig zijn (nooit te lang wachten want anders hem je een pannekoek ), nu voorzichtig met een scherp mes een paar dwarssnedes maken en in de voor verwarmde oven plaatsen.

Craquelé korst

Verwarm je oven voor op 260˚ dit kun je bereiken als je een oven hebt met die hoge temp of een oven met als max 240/230 ˚ en deze op hete lucht te zetten.

Wil je echt een zogenaamde franse korst hebben dan plaats je baguette vorm in een diepere ovenbak, maak je snedes en leg een stuk of 5 ijsklontjes in het diepe bakblik aan weerszijden van je baguettevorm, dek het geheel af met alu folie en zet in de oven. Na 10 minuten uitnemen, folie verwijderen, terugschuiven en nog een 10 minuten op 215 ˚ gewoon of 185˚ hete lucht.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.