Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi!

Zoals in mijn introductie: ik ben bezig met een nieuw project.

Mijn waskamer is aardig leeg en te groot om links te laten liggen: dit wordt de nieuwe tuin voor de winter!

Tot nu toe ben ik begonnen met de (overgehouden) zaadjes voor de kruiden. Daarnaast 2 kontjes van uien en een stekje van mijn munt.

Nu vraag ik mij af: wat zijn jullie tips betreffende de eetbare planten om binnen te planten. Als de temperatuur en vochtigheid ongeveer gelijk aan zachte zomer is (± overdag 24gr. nacht 18gr ) zou ik dan gewoon planten kunnen nemen welke anders in het voorjaar de grond in zouden gaan?

Zowiezo begin ik aan de sla & andijvie. zaaien binnen en eenmaal zaadlingen gaan naar het dakterras.

Ik wacht af op jullie (ervaring en) tips!

Alvast bedankt!

Posted

Dag. Welkom op dit forum.

Er zijn al heel wat topics over het binnen kweken van zaken. Je kan het zeker proberen, niemand die je tegen houdt en deel hier ook je ervaringen. Leuk !

Als je temperatuur en vochtigheid goed voor elkaar hebt ( jouw genoemde 18 gr nachttemperatuur is echt te hoog voor de meeste teelten in zaai/kiem en opgroeifase ; de gewone buitengewassen dan he ? ), hoef je je alleen nog maar af te vragen welk licht je kan bieden. 9 tot 14 uur vol licht van kiem tot oogst heb je wel nodig.

En wat versta je dan onder vol licht ? Voor een raam bv, ga je dat in het winterseizoen nooit redden ( december: rond de 8 uur daglengte )

Maar niet geschoten; altijd mis. Hou ons op de hoogte ! Met foto's natuurlijk.

Posted

hoi!

Danke voor je reactie! ik ben al verschillende dingen tegen gekomen ja:)

ik heb de temperaturen nog niet specifiek bekeken (meer en gok afgeleid van de dag temp.) dus ik ga daar vanavond eens even naar kijken.

Op de bewuste kamer is op dit moment de verlichting van 8 tot 20 a 21 aan. dat zou genoeg moeten zijn verwacht ik? ik ben nog aan het zoeken naar een uv licht en/of warmtelamp voor de koude dagen gezien anders mijn cv dat niet gaat redden

Foto's in "mijn moestuin"

groetjes!

Posted

Ik heb ook 1 bak met groeilampen ja, en in maart / april, als ik mijn tomaten zaai bv, staan de lampen 12 a 13 uur aan. Maar dat zijn dus groeilampen, op enkele cm boven de plantjes.

Gewoon bakjes met zaad in een gewone verlichte kamer gaat helaas niet lukken nee, sorry dat ik je misschien teleurstel, want op zich is alles proberen natuurlijk hartstikke leuk, maar dat gaat echt niet werken nee. sorry.

Ook nu kolen zaaien bv is wel wat veel gevraagd van de natuur. Je kan dus niet willen dat alles het hele jaar te zaaien valt ( of je moet ze industriële condities kunnen bieden, maar dat kan je niet )

Kolen bv, willen geen binnentemperaturen net na het ontkiemen. Buiten dat ze ook héél licht moeten staan, willen ze eigenlijk gelijk na het ontkiemen: koelte !

En andere dingen weer anders. Maar goed, wat ik al zei: je kan het heel ingewikkeld maken, je kan het gewoon proberen. Doen is leuk.

Posted

Hoihoi!!

We gaan het gewoon proberen voor wie wil weten hoe het loopt, ik heb een "mijn moestuin" aangezet en zal daar updates doen

tot nu toe met resultaten:D

groetjes!!

Posted

Voldoende licht is een probleem. Dat is wel op te lossen, maar dan is de energierekening een probleem.

Nu kun je met een fototoestel vrij eenvoudig meten hoeveel licht er nu op je plantjes valt:

Handige instellingen op je fototoestel, zodat je niet hoeft om te rekenen:

- Vaste ISO instellen (bv 100)

- Vast diafragma instellen (bv 8.0)

(Waarom: De testfoto's worden dan steeds genomen met dezelfde ISO-gevoeligheid en diafragma. De enige variabele is dan de sluitertijd, die kun je straks makkelijk vergelijken)

Maak binnen een foto van een vel wit A4 papier, belicht door de lampen. Papier moet op de plek van je plantjes liggen, papier moet (eventueel iets meer dan) beeldvullend op de foto komen. De foto hoef je niet eens te maken. Bij half indrukken van de ontspanknop zie je de gemeten sluitersnelheid.

Doe datzelfde buiten 2x, als de zon schijnt, en als de zon niet schijnt, op dezelfde wijze. De oktober zon is een stuk minder fel dan de juni zon, maar feller dan je denkt.

Vergelijk de sluitertijden. Je zult schrikken van het verschil.

Fictief rekenvoorbeeld: binnen 1/20 seconde, buiten 1/200 seconde. Buiten is dan 10x zoveel licht als binnen, en ook buiten is de komende maanden (te) weinig licht.

Ik ben benieuwd naar je meting. Een verschil van een factor 20 zou me ook niet verbazen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Posted

Ah wat een slimme test! Toen ik begon met fotograferen was het eerste wat me opviel idd dat het binnen altijd veeeeel donkerder is dan je zelf denkt. In de winter kan het binnen bijna onmogelijk zijn om foto's te maken zonder statief en lange sluitertijd of flits, terwijl het voor je idee best een mooie zonnige lichte winterdag is. Schijn bedriegt. Je ogen en je brein passen zich aan natuurlijk.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop