appelvrouw Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Even een vraagje Nynke..je hebt dus de wijn slok voor slok bij de appelsap + moer gevoegd..hoeveel dagen heb je daarover gedaan? Heb je nog gelet op de wijnsoort//(alcoholpercetage, wel of geen sulfiet toegevoegd?) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bit Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Geplaatst: 6 januari 2014 Oook even tussendoor. Ben toch maar wat gaan googlen en zoeken.kwam ik deze site tegen : http://blogs.gangofpour.com/vinegar-files/comment-page-1#comment-28757 Daar de vraag gesteld of een appel-moer zichzelf omzet in een rode-wijn-moer als ik m daar in doe.Wat ik begrijp uit de site is, dat het echt heel lang duurt op rode wijn, en nóg véél langer zou duren op witte wijn. ( en trouwens, wordt daar aangeraden de temperatuur best hoog te houden ( was mij nooit zo verteld )) ( bij lagere temperatuur duurt het geheel nóg langer, maar wordt ie wel lekkerder Quote
Nynkef Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 De wijn is 12,5% en helaas denk ik, wel sulfiet. Ik heb in 1 keer een half glaasje wijn toegevoegd. Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Dus het is nog steeds meer appelsap dan wijn?Ik denk erover om nog maar wat appelsap te persen en dat bij de wijn te doen..en dan eerst laten groeien. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
thea Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Dat zijn dikke plakken moer Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Erny Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Verzoekje: zouden jullie mij allemaal een pb willen sturen met een lijstje met bij jullie aanwezige (of eventueel hopelijk groeiende) moeren en hun geschiedenis/ontstaan? Ben dus nu écht wel met een exceloverzichtje begonnen... Anders kan mn adhd dit allemaal niet aan hoor... Wil even weten of wat ik uit dit topic heb verzameld klopt. En Nynke... wanneer was jij begonnen met je eigen moer kweken?? (dan weet ik wanneer er bij mij iets zou moeten gebeuren eventueel...)... Bit, leuke site met snel antwoord! Quote
Nynkef Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 ik heb de datum niet genoteerd Erny maar ik schat 9 december, omdat ik de appelsap gekocht had op het Noordplein bij de Rotterdamse oogstmarkt en die was 8 december. Verder staat mijn info in dit topic, wil je dan alsnog een peebeetje?? Quote
Erny Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Yep... Dan kan ik controleren of ik het goed heb. Heb bijvoorbeeld nu het idee dat jij 3 moeren hebt staan... Snelle moer zeg, die van 9 december! Quote
Nynkef Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 okee, ik ga er morgen even voor zitten en heb inderdaad 3 moeren Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Die website is tof...daar heb ik ook het idee vandaan de moer niet te koud te zetten, en dat je alle moeren kunt uitwisselen..duidelijk dat we met de wijnmoer geduld moeten hebben. Deze vrouw verteld dat ze in feite alles wat afgeraden wordt toch doet..o.a. wijn met sulfiet gebruiken, en dat het uiteindelijk allemaal gelukt is.Ik ga een glas van de azijn van Buurmans azijn bij de moer en wijn doen.Erny, ik heb nog één moer staan..die staat er vanaf ik de moer heb opgehaald..18 november Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Aah... ok, en die ene die je hebt staan was van oorsprong ook een appelmoer? En is ie dat nog steeds? Of heb je andere toevoegingen gedaan... dat ie nu in de rode wijn staat bijvoorbeeld... En voor de algehele duidelijkheid... je hebt toen alléén appelmoer gekregen en géén rode wijn moer? Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 appelmoer, staat nu in rode wijn..gaat morgen een glas van de originele azijn bij. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nynkef Geplaatst: 7 januari 2014 Geplaatst: 7 januari 2014 Nadat ik net een glaasje rode wijn toegevoegd had aan de al behoorlijk dikke moer, is deze naar onderen gezakt ik hoop dat ie met een paar dagen weer boven drijft !! Op Marktplaats zag ik een azijnvat, aardewerk, van 30 liter staan, € 60,- Quote
thea Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 De moer van Bit zakt naar de bodum,maar mijn eigen twee gaan goed.Het staat in het vensterbank op het zuiden. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
appelvrouw Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 Mooi Thea. Ik ben meteen even bij mij gaan kijken.De wijnmoer waar ik een glas van de appelazijn bij heb gedaan begint nu plots moer te vormen..helemaal te gek Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 Eh... ik keek vorige week ook eens in de pot waar ik zelf moer probeerde te kweken...Deze pot had (afgedekt tegen vliegjes) een tijdje in de keuken gestaan om die zogenaamde goede bacteriën op te vangen (buitendeur staat vaak open...)...Dus... Zag ik dit: Er is duidelijk ietwat teveel blauwe kaasschimmel in mn keuken aanwezig... Wel heel mooi trouwens... Dus éigen moermaak experiment no.1 is bij mij mislukt... Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 dat ziet er niet goed uit Erny. Wat was de naam van dit experiment? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
thea Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 Een plakkaat moer bijna 1cm dik doorsnee 8cm.Deze heb ik op nieuwe geperste noorderkroon sap gelegt.Hij kwam van zoetekroon.Ik denk dat het nu langer duurd want noorderkroon is niet zo zoet? Ik neem elke dag een eetlepel appelazijn,lekker. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
thea Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 Eh... ik keek vorige week ook eens in de pot waar ik zelf moer probeerde te kweken...Deze pot had (afgedekt tegen vliegjes) een tijdje in de keuken gestaan om die zogenaamde goede bacteriën op te vangen (buitendeur staat vaak open...)...Dus... Zag ik dit:-afbeelding--afbeelding- Er is duidelijk ietwat teveel blauwe kaasschimmel in mn keuken aanwezig... Wel heel mooi trouwens... Dus éigen moermaak experiment no.1 is bij mij mislukt...Heb je daar de gekochte appelazijn in gedaan?Of zo aan de lucht,want dat kan niet.De appelazijn moet er dan in. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Erny Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 Alleen goedkope rode wijn Thea... das alles wat ik toen in huis had. Enne... 't is maar goed dat het bij jullie goed gaat... Jet, naam van het experiment was natúúrlijk E0-RW... Is nu omgedoopt naar schimmelexperiment... oppervlakte is nu bijna helemaal blauw beschimmeld. Quote
Nynkef Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 Ik ben zonet meteen even de kast ingedoken, was expres al een week niet wezen kijken om de boel niet om te schudden Moer 1: = N0-AS-RW Deze heeft nu aan de oppervlakte een paar puntjes, lijkende op kikkerdril maar dan met doorzichtige stippeltjes i.p.v. zwarte. Moer 2: = FR-0-AS/J1/B2/N3-RW Deze was na voorzichtig toevoegen van ongeveer 50 ml rode wijn op 7 januari ondergedoken, maar drijft nu weer prachtig aan de oppervlakte. Het ruikt ook heerlijk zuur. Over een week zal ik de pot eens heel voorzichtig schuin houden. Moer 3: = N0-AS-RW-WW Van de zelfgekweekte moer afkomstig en op 6 januari op witte wijn overgezet. Deze staat geheel stil, geen verschil te zien Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 (aangepast) Mijn rode wijnmoer, die eerst op appelsap was, op de rode wijn niet zoveel deed en toen een infuus kreeg met pure originele appelazijn heeft binnen korte tijd een mooie moer gevormd. Nu ga ik alleen nog maar wijn toevoegen..blijkbaar was het noodzakelijk wat van het originele sap toe te voegen. Voor wie wil..ik heb nog van dat azijn...kan het eventueel in febr. meenemen...Is dit nu: Fr.-J-0-AZ-RW-AZ-RW? 23 januari 2014 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
thea Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Het gaat om de suiker,als je wijn naar azijn wilt moet het in de zomer 2 weken staan zonder deksel in de winter 4 weken. Je kan van-rozijen -honingwater-frambozen-appelschillen-perzikken-bier azijn maken. azijnmoer mag pas aan de vloeistof worden toegevoegd als bijna suiker omgezet is in alcohol. Heb nu 8 potten staan waar mooie moer op staat. eet elke dag appelazijn. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Erny Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Bijna goed Jet! FR-0-AS/J1-RW-AA-RWIs het nu. Heb nu één halve moer (FR-0-AS/J1/B2/E3-RS-RW) met het oorspronkelijke laagje sap in één pot met glas rose erbij... Daar ligt nu een mooi laagje moer overheen. Die heeft er nu een glas rode wijn bijgekregen. De andere helft (FR-0-AS/J1/B2/E3-RW) had ik in pot rode wijn gemikt... zonk naar bodem om nooit meer gezien te worden. Dus die heb ik maar eens afgegoten tot klein laagje. Kijken of moertje het nu wel naar zn zin gaat krijgen anders gooi ik daar toch ook maar wat appelsap bij... En mocht het allemaal niet gelukken dan graag wat oermoerazijn voor mij. En Thea mogen we nu wel "La Reine du Mére de Vinagre" noemen zo te horen... Quote
thea Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Ik vraag mij af wat doe jullie met het azijn?Alleen in het potje late staan? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.