Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Over het vergaan van plastic en dat zelfs het woordje "composteerbaar" daarbij bijna altijd kletskoek is, is er een apart topic op dit forum. Het korte antwoord op je vraag is voor 99,9% NIET DOEN. De uitleg waarom is te vinden in: 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst: (aangepast)

De buurvrouw die geen moestuin heeft, is blij dat ze haar koffieprut kwijt kan in mijn compostvaten. De pads ook. Nadat ik dit topic had gelezen had ik haar gevraagd de pads achterwege te laten vanwege mogelijk schadelijke lijmrandjes. Dat duurde maar kort.

De compost gooi ik regelmatig om en ik zeef het ook. Ik heb nog nooit lijmrandjes van koffiepads in de compost gezien, na een paar weken is er van die pads niets meer terug te vinden. Ze mogen er weer bij.

Als er inderdaad plastic deeltjes in koffiepads zitten, dan zouden die pads niet geschikt zijn voor consumptie en niet eens verkocht mogen worden.

Zelf hou ik het bij opschenkkoffie in ongebleekte filters. Ik maak me meer zorgen over de hoeveelheid plastic die in de moestuin dwarrelt na een storm of een bui.

aangepast door Vinky
Geplaatst: (aangepast)

Dat je ze niet ziet, betekent niet dat ze er niet zijn!!! Van theezakjes weet ik dat ze niet op de compost mogen. Bijna allemaal niet, niet alleen de plastic troep van Lipton, maar ook al die waarvan je denkt dat het alleen papier is,  bevatten plastics. Die vind je niet terug in de compost omdat ze als micro-stukjes achter blijven. Er zijn minder dan een handvol merken, die je zeker niet in supermarkten kunt kopen, waarvan de zakjes geheel van papier zijn. Ik heb mijn informatie enkele jaren geleden uit serieuze en geen hoax-achtige bronnen hierover, maar die niet meer bij de hand. Schrok er toen erg van, aangezien ik al tientallen jaren theezakjes mee composteerde en meende daar verstandig aan te doen. Sindsdien gebruiken we alleen nog losse thee. Maar als je even Google gebruikt en zoekt met woorden als thee, theezakje, plastic, microplastic dan vind je zo hele lijsten met artikelen van serieuze herkomst die dit verduidelijken.

Ik gebruik geen koffiepads en schenk koffie net als jij, Vicky. Had bij de vraag van die plastieke cupjes in gedachten... Of in de pads voor Senseo en zo ook plastic zit, weet ik niet zeker. Maar vanwege de parallel met thee lijkt het me zeer waarschijnlijk..... 

1 uur terug, Vinky zei:

Als er inderdaad plastic deeltjes in koffiepads zitten, dan zouden die pads niet geschikt zijn voor consumptie en niet eens verkocht mogen worden.

aangepast door weknow
  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Inderdaad, in eerste instantie hield ik de gedachte aan van de koffiefilters die ook op de compost mochten. Maar navraag bij supermarkt/leverancier (AH pads & Picknick theezakjes) werd mij verteld dat de randen van koffiepads en theezakje worden dicht gesmolten met kunststof. Dat is de reden dat ze niet in z'n geheel op de compost mogen. 

Hier knip/scheur ik dus alles open en zo de bak in, verpakking in de prullenbak (helaas).

Geplaatst:
3 uren geleden, moeser zei:

Maar navraag bij supermarkt/leverancier (AH pads & Picknick theezakjes) werd mij verteld dat de randen van koffiepads en theezakje worden dicht gesmolten met kunststof.

Ik vraag mij af of dat wel zo is, het thee zakje zelf is niet van kuntstof, maar dat matriaal wordt inderdaad aan elkaar gestemelt met warmte, wat misschien de indruk achterlaat dat het gesmolten kuntstof is. Als ik hennep touw verwarm smelt het ook aan elkaar. 

Geplaatst:

Wij zijn overgestapt op thee van het merk Clipper. Zij beweren duurzaam te zijn en gaan specifiek in op het feit dat ze geen kunststof gebruiken in hun theezakjes en dat deze zo op de compost kunnen. 

Deze zijn gewoon te koop in de supermarkt, in ieder geval bij Albert Heijn en Jumbo.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Jaah, het heeft invloed. Een positieve invloed. Deze schimmels helpen bij het verwerken/afbreken/verteren van de koffie en andere materialen. Dit soort cultuur/leven wil je graag in de compostbak, want in verschillende stadia heb je verschillend leven nodig, waarvan schimmels er 1 kunnen zijn.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...