Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Beste leden,

Ik heb recent een volkstuin gehuurd (300m2). Deze is de afgelopen 7 jaar verwaarloosd geweest. Toen ik aan het project begon, stond het er vol met onkruid en struiken. Na een week doorhalen, wist ik dit (oppervlakkig) te verwijderen. Nu sta ik voor de volgende uitdaging: ik wil graag een stuk als moestuin gebruiken en een stuk met bloemen maken. Om te beginnen weet ik niet hoe ik nu het beste te werk kan gaan. Is het verstandig om alles te spitten/ploegen of zou het beter zijn om te frezen? Ik ben bang dat het onkruid straks helemaal niet te controleren valt...

Alvast bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groeten,

P

Geplaatst:

Dag en welkom

Zoals je misschien gaat ontdekken, is dit forum opgedeeld in allerlei hoofdgroepen. Je vraag staat al vast op de juiste plek !

Maar er zijn er natuurlijk al velen je vóór geweest met eenzelfde vraag en met dezelfde problemen. Het forum staat er echt vól mee.

Niet dat ik ( en vele anderen met mij ) je vraag niet uitgebreid wil gaan behandelen, maar er is al zó veel gezegd op dit vlak.

Misschien ook handig als je 'iets ' naders kan zeggen over je grond. Wat voor grondsoort, wat voor onkruiden kwam je tegen ( wortelonkruid ? ) ?

In z'n algemeenheid valt er sowieso al wel wat raad te geven, maar om het iets specifieker te maken op jouw situatie, is het handig wat meer info te geven.

En kijk ook eens de topics door hier. Uit het hoofdtopic : " problemen in de moestuin" , maar óók zeker : " bodem en bemesting " eens goed doorspitten. Daar is al heel veel te halen kwa info en/of vragen in aan te sluiten.

Vraag gerust hoor ! ( niet dat je dit topic niet mag openen dus )

Geplaatst:

Als er jaren onkruiden hebben gegroeid die waarschijnlijk ook elke keer in het zaad hebben gestaan is het niet verkeerd om een keer te spitten. De onkruid/zaden rijke toplaag komt dan onder te liggen en je kunt wortelonkruiden beter verwijderen. Maak van de gelegenheid gebruik om compost of mest mee onder te werken, o.a. om de grond te verbeteren. Later eventueel de gespitte grond nog frezen. Als je wel last hebt van veel onkruid met wortelstokken (bijvoorbeeld kweekgras) dan is alleen frezen niet verstandig omdat de wortels dan in stukjes gehakt worden, die vervolgens weer allemaal uitlopen.

Spitten is in ieder geval niet verkeerd om met een frisse start te beginnen. Een andere optie is om gebruik te maken van mulchelagen om het onkruid te onderdrukken. Zelf spit/ploeg/frees ik niet meer maar leg ik een centimeters dikke laag compost boven op de grond. Vergelijkbaar met een bos, waar ook elke jaar een organische laag van o.a. blad op de grond ligt en door het bodemleven in de grond wordt gewerkt. Voor zaaien en planten schuif je de mulche laag iets op zij, bij compost is dat vaak niet eens nodig.

Verder is bijhouden echt de truc met onkruid. Elke week het jonge onkruid wieden is vele malen makkelijker dan volgroeid onkruid weghalen.

Geplaatst:

In aanvulling op beide antwoorden kun je misschien ook kijken of er specifieke onkruiden veelvuldig groeien op jou stukje land, dit vertelt namelijk wat over de bodemgesteldheid en geeft jou de mogelijkheid om de juiste verbetering te plegen. Meer info over wat onkruiden vertellen over jou stukje land is hier wel een beetje op het forum te vinden. Anders zijn er boeken van Jay L. McCaman en Ehrenfried Pfeiffer (Weeds and Why they Grow en Weeds and what they tell) die er uitgebreid over vertellen, maar dat kost wel weer wat en ze zijn er alleen in het Engels.

Ik zou zeggen boots zoveel mogelijk, en zover als jij wilt gaan, de Natuur na. Dan zullen je resultaten het beste zijn. Alleen de vraag is: wat is de Natuur? Niet alles is duidelijk. Maar een compost laag net als in een bos (@Jorg) lijkt me bijv. inderdaad al een geweldige start. Het bodemleven, eventueel aangevuld door jou, doet het werk van het verwerken daarvan helemaal voor jou en vanzelf.

Comprehend and copy Nature

Geplaatst:

Topicstarter ??

Kun je wat naders zeggen dat maakt dat we je van raad kunnen voorzien, die voor jouw situatie gelden kan ? Foto's zijn altijd handig ook.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Had het zelfde 150meter dan hehe. Heb het nu een jaar 3 spit diep afgegraven alles wat geen zand was verwijderd wat een werk maar kan het komende jaar met gemak tuinieren. Continu onkruid verwijderd het is nu oke.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic