Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zuurminnende planten in klei-leemgrond

els

Recommended Posts

Hallo,

over enkele maanden wil ik 8 blauwebessenplanten in de grond steken. Het is klei-leemgrond met een pH van 7. Niet ideaal dus voor deze planten.

Deze normale pH had ik niet verwacht. Ik heb een aantal dennebomen moeten omdoen, op de grond groeide niet veel meer en ik had dus gedacht dat deze grond dus zuurder ging zijn.

Omdat ik het van de eerste keer goed wil doen, overweeg ik nu om deze planten in plastieken bakken in de grond te steken. In de bakken maak ik gaten, en daar leg ik dan eerst argexkorrels in(ik heb dat nog liggen). Dit niet in de eerste plaats om een vermenging van grond te krijgen, maar vooral dat het sproeiwater in de zomer niet subiet de grond intrekt.

Wat ik dus wil weten:

- zou 1 zak zure grond van 70L voldoende zijn voor 1 plant?

- zou ik voor alle zekerheid(ik hoef hier niet spaarzaam te zijn) deze zure grond niet mengen met andere grond?(zoals ik in mijn Velt-boekje heb gelezen)

- zo'n plant wortelt niet diep, hoe diep zou ik de bodem van de bak ingraven met het idee dat de wortels tot aan de bodem kunnen komen en in de zomer dus lustig water kunnen slurpen.

- hoeveel cm laag argexkorrels?

- is er een alternatief voor deze plastieken bakken?

vg

Als je zoveel moet doen om de grond goed te krijgen voor blauwe bessen, dan zou ik ze gewoon in potten telen,

grote potten met voor blauwe bessen geschikte potgrond, druppelaar, osmocote of een andere meststof erbij en klaar.

De teelt in potten gaat prima en wordt door professionelen ook gehanteerd.

Kijk hier ook eens ( en er zijn er veel meer topics over ) post180297.html?hilit=Blauwe%20bessen#p180297

Je omschreven manier lijkt me prima toch ?

70 liter is prima hoor.

Die korrels als deklaag die je beschrijft, ken ik niet en heb ik dus geen ervaring mee, maar iets van schors is ook prima.

Ik zou trouwens de plastic- bakken geheel ingraven, staat toch altijd veel netter ?

Wat ik trouwens zélf doe is : de afvoergaten boren aan de zijkant net boven de bodem, waardoor de grond ook bij langdurige droogte eigenlijk nooit zonder water komt. Gaat bij mij prima.

ok!

bedankt voor de feedback!

Met die grond zal het wel goedkomen, belangrijker zal zijn om hem vochtig te houden.

Voor elke plant ga ik een put graven van 45cm diep, dan ga ik het volgende doen(nog niet beslist):

- een mesterkuip ingraven en een paar kleine gaatjes in de bodem en een paar grote gaten in de zijkanten(5 cm boven de bodem). Dit met de bedoeling om de onderste 5 cm in die kuip vochtig te houden. Overtollig water loopt er langs de zijkant uit.

- een betonnen kuipje maken. Ook op 45cm diepte, maar met een rand die max 10cm hoog is. een paar fijne gaatjes in de bodem, aan de zijkanten niks.