Ga naar inhoud

Enten, hoe bepaal ik dan de gewenste boomhogte?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo allemaal, ik heb een vraag. Als ik bv. een appelboom ent, hoe bepaal ik dan de hoogte van de uiteindelijke boom?

Als ik het goed begrijp dan kies ik een onderstam (bv. langzaam groeiend) en enthout (van een moeder die bv. lekkere appels geeft).

Deze ent ik op elkaar en dan in het voorjaar gaat dit als 1 plant groeien.

Maar dan?

Bepaalt de hoogte van eerste snoei (dus waar ik de spil afknip en er zijtakken ontstaan) of de groeisnelheid van de onderstam de hoogte?

Volgens mij moet ik beode goed doen om de gewenste boom te krijgen.

Voor laagstam lijkt me een langzaamgroeiende onderstam handig maar hoe hoog of laag knip ik deze af?

En voor hoogstam, altijd een snelgroeiende onderstam?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties,

groeten jds

Geplaatst:

Het is het samenspel van beide.

Het begrip 'langzaamgroeiend' en 'snelgroeiend' kun je beter vervangen door : zwakgroeiende en krachtig-groeiende onderstammen, en alles daartussen.

Voor een struikvormige vruchtboom wordt de zwakstgroeiende onderstam gekozen. Dan steeds meer: laagstam , halfstam , hoogstam.

Hoogstam heeft de sterkstgroeiende onderstam. Ook niet zo gek, als je bedenkt dat de ent voor een hoogstam op bv 1.80m of 2.00 of 2.20 zit. Dat is een heel end van de wortels, en moeten dus krachtige sapstroom hebben , krachtiger wortelgestel enz. De ent bovenop wordt voorzien door deze krachtige onderstam van veel voedsel en vocht. Groei gaat wat harder ja. Wel enigszins afhankelijk wat je er op zet natuurlijk. Een Bramley's Seedling zal een grote brede pruik maken zeg maar. Dat is zoals Bramley's groeit. Een Notaris zal een heel andere, beperktere vorm hebben op hoogstam.

Maar op hoogstam worden de bomen groter/ forser ja. Ouder ook trouwens.

Op de laagste onderstam. De zwakstgroeiende dus: struikvorm, wordt de boom als kruin ook best groot hoor, maar is goed met snoei te beperken / leiden / sturen.. Die beperking dmv snoei is met zwakke onderstam makkelijker te realiseren, omdát het zo'n zwakke onderstam heeft. De boom draagt sneller en wordt ook minder oud ( raakt eerder uitgeput )

Enten voor zwakke onderstam worden vaak op ong 20cm of 30 cm gezet

Beantwoordt dit een beetje je vraag ? Er zijn anderen die er veel meer van weten hoor. Die corrigeren mij dan wel, of vullen aan.

Geplaatst:

ok, samenvattend dus:

- onderstam moet sterk genoeg zijn om de "bovenkant te voeden", dat geldt voor elke boom.

- onderstam en ent moeten (qua soort) bij elkaar passen

- alle boomsoorten (van struik tot hoogstam) moeten op de juiste wijze gesnoeid worden, hoe kleiner de boom hoe belangrijker goed snoeien is.

en verder:

- struikvorm: zwakstgroeiende onderstam, entplaats ong. 20-30cm

- laagstam: zwakgroeiende onderstam, entplaats ong. 20-30cm

- middenstam: middelmatig groeiende onderstam, entplaats 50-100cm????

- hoogstam: krachtig groeiende onderstam (vaak zaailing van eigen soort), enten op 180-200cm

Klopt? Of kan er iemand me corrigeren als er onjuistheden inzitten of aanvulingen nodig zijn?

Bedankt,

jds

Geplaatst:

Zoiets ja ( er zijn er hier die het je vast preciezer kunnen vertellen ), maar ik dacht dat laagstam hoger was.

struik: heel laag ( ong. op 20-40 cm )

laagstam ongeveer op 60-80 cm

halfstam 120 - 140 ( 150 ? )

hoogstam. 180 +

Verder heb je nog 'patio'. Dat is iets hoger dan struik. Vaak ongeveer een lage laagstam, maar op een nog zwakkere onderstam. Daar weet ik echt het fijne niet van. Ik ben zeker geen kenner van de modernere onderstammen en soortjes.

Verder heb je nog in alles varianten, om het lekker makkelijk en overzichtelijk te maken. Ik praat in het zeer algemene. Varianten in onderstammen geschikt voor de ent. Ik dacht ( en nogmaals: een ander zal me corrigeren ) dat voor kers de inmiddels zwakstgroeiende onderstam is ontwikkeld ( voor kers, perzik, prunussoortjes )

Ik hoop dat Persica of Frank of Sugar exactere info kan bieden. ( en ik zal dan bovenstaande schrappen als ik er érg naast zit ( mijn kennis is verouderd ))

Geplaatst:

Buiten de door Bit genoemde namen van forumleden met kennis denk ik dat je ook nog wel eens goede info van Powerlite(weet er ook veel van) kan krijgen. Maar weet je toevallig het ras dat je zou gaan gebruiken voor de ent ? dat maakt het ook wat makkelijker om de juiste onderstam te kunnen bepalen of voor tip's hoe je aan onderstammen kan komen. Zie als v.b. pagina 5 van : afleggen-marcotteren-oculeren-en-enten-t10797-40.html daar komt door een gerichte vraag met ras hele goede info naar de vraag steller.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Bedankt voor de antwoorden, ik hoop dat de "experts" zich ook nog mengen.

Ik had al wat rondgesnuffeld in het afleggen/marcotteren item maar niet veel info gevonden. Ik zal nog een kijken ( bedankt voor de tip, stan).

De soort weet ik nog niet, in eerste instantie wil ik appel, peer en kers proberen. De rassen weet ik nog niet ( maar weet ook niet of dat nog uitmaakt).

Nou, nogmaals bedankt en nu wachten op aanvullende reacties,

Jds

Geplaatst:

Veel weet ik niet ivm dat enten. Als je "Calleplant" eens googelt, kom je op de website van een boomkweker, waar ik mijn fruitbomen heb gekocht. Ga op de website niet naar "Catalogus" maar naar "Uw fruittuin" en daar kan je alle info vinden ivm hun fruitbomen. Per soort zal je ook de onderstam/tussenstam vinden die gangbaar is in de teeltsector. Wees gerust, Calleplant is in deze omstreken een gekende. De streek van Wetteren is hierom bekend.

Succes!

Geplaatst:

Verder heb je nog 'patio'. Dat is iets hoger dan struik. Vaak ongeveer een lage laagstam, maar op een nog zwakkere onderstam. Daar weet ik echt het fijne niet van. Ik ben zeker geen kenner van de modernere onderstammen en soortjes.

Bij Patioboompjes is het (meestal) zo dat er juist wél een reguliere onderstam wordt gebruikt, hier bepaald de ent zelf en niet de onderstam de gewenste dwerggroei, deze fruitrassen zijn vaak mutanten van een variëteit met een afwijkende groei. Het woord mutant krijgt in de praktijk vaak de aanduiding spur. Om er nog een beetje groeikracht in te houden zijn ze dus veredelt op een normaal groeiende onderstam (meestal ook de goedkoopste).

Voor de intensive fruitteelt waarbij men de fruitbomen erg dicht bij elkaar plant zijn er de laatste jaren 'moderne" zwak groeiende onderstammen ontwikkeld welke erg snel in productie komen, en waarbij de vruchten van een groot formaat zijn. Uiteindelijk kunnen deze boompjes relatief 'kort 'worden gehouden met behulp van een jaarlijkse vorm en productie snoei.

Aangezien deze boompjes zelfs na het 2 de jaar al vruchten gaan dragen betekent dit een flinke 'groei" reductie, veel vruchten = ---> beperkte scheutgroei en kleinere boompjes.

Geplaatst:

De hoogte van een boom wordt in aanleg bepaald door de gekozen onderstam in combinatie met de groeikracht van de gekozen ent. Er is op internet ontzettend veel informatie te vinden over onderstammen van fruitbomen http://www.hoogstamboomgaard.be/onderstammen.html

Laagstam, halfstam of hoogstam zegt helaas weinig over de gekozen onderstam. Zo betekent halfstam bijvoorbeeld meestal dat de kroon op 100 centimeter hoogte begint, echter je kunt zelf bepalen waar de kroon begint door de gekozen snoeiwijze. Halfstam of hoogstam zegt weinig over de groeikracht, want die wordt bepaald door de onderstam en dat kan werkelijk vanalles zijn bij een halfstam. De entplaats zit in Nederland meestal 20 cm boven de grond. Als je laag ent hou je alle mogelijkheden open. Je bepaalt dan zelf waar de kroon begint door de gekozen snoeiwijze. Er zijn wel wat beperkingen. Zo zal een hoogstamvorm kweken op een zwakgroeiende onderstam M9 natuurlijk niet lukken.

Soms wordt er ook gebruik gemaakt van een tussenstam, dit gebeurt met name bij hoogstamvormen van appel. De tussenstam is dan een zogenaamde stamvormer, die mooie rechte stammen geeft. Soms wordt bij peren op zwakgroeiende Kwee-onderstammen een tussenstam gebruikt om de ent compatibel te maken met de onderstam, om zo afstotingsverschijnselen te voorkomen. Als er sprake is van een tussenstam heb je in feite dus drie variëteiten in één boom verenigd, hoewel je hier in de praktijk weinig van merkt. Ik herhaal: werkelijk alles wat je wilt weten over onderstammen is terug te vinden op internet.

Geplaatst:

bedankt voor de reacties, er zitten wel wat bruikbare tips en info-documenten bij.

Ik ga ze eens rustig bekijken.

groeten

jds

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...