Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zojuist kregen we van een tot nog toe onbekende buur een bosje van zijn koolplanten.

2014010710245222691389088261.jpg

Heel aardig, maar er zitten alweer (wat-is-er-aan-de-hand-met-mijn-bonen-t11905.html) knobbels op de wortelen, alleen nu anders. De buurman zei dat je ze er gewoon af moest breken - ze voelen hard aan, en zijn een beetje hol van binnen - en ze dan met de groene stam tot 10 cm in de grond moet zetten, op 40 cm afstand van elkaar.

Iedereen heeft deze kolen hier staan, en ze kunnen heel oud worden, gezien de dikke en hoge stammen van sommige (5 cm doorsnee en 60 cm hoog).

Maar toch ben ik voorzichtig; ik zou de grond niet willen besmetten - als dat natuurlijk niet al het geval is, maar waarvoor ik geen aanwijzingen heb. Onze eigen kolen doen het 'als kool' tot nu toe.

Dus, hierbij wat foto's. Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken, en vooral wat het advies is.

2014010710270367321389088659.jpg

2014010710253548361389088795.jpg

2014010710271285951389088801.jpg

Hieronder een foto van onze eigen kool, zelfde soort:

2014010711013493281389089256.jpg

Geplaatst:

Na het antwoord van Rob durf ik ook wel te reageren. Jouw knobbels zitten op de stengels. Knolvoet zit echt op de wortels, de wortels hebben verdikkingen. Vandaar dat ik ook al dacht dat het bij jou geen knolvoet is. Wat het wel is, weet ik niet.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Zeker weten Knolvoet

Inderdaad zoveel mogelijk er afpulken, en zorg dat de resten niet in de tuin vallen.

Thuis in de gft bak doen.

Helaas momenteel nog geen rabarber, dat helpt nl ertegen.

Stukje in plantgat doen en dan de plant er in.

Geplaatst:

Teeltwisseling en minstens zes jaar op deze plek geen koolgewassen, of niets uit de familie : dus ook geen radijsjes of gele mosterd.

Geplaatst:

Ik weet niet wat het is maar twijfel wel aan de diagnose knolvoet. Nogmaals ik weet niet wat het wel is, en waarom het op alle getoonde planten aanwezig is, maar meestal zijn het de wortels waar je op zijn minst ook iets van aantasting moet zien. Ondergrondse stengels kunnen ook aangetast worden maar dan zou ik verwachten dat ook de wortels symptomen laten zien. Hoe zag knolvoet er bij jou uit Greetje11? Ook zoals hier op de foto's (op de stammen)? Hoe is het nu Sunbreeze, heb je ze geplant en kun je er één uitgraven?

Geplaatst:

We hebben ze wel geplant, ze staan er goed bij, maar na de opmerkingen over 'toch knolvoet' nog eens gaan kijken. Een van de twee uitgegraven planten had inderdaad nog knobbels, maar de andere niet. In de knobbels zaten inderdaad larfjes. Ik weet alleen niet of dit nieuwe knobbels zijn of dat de oude niet goed zijn weggehaald. Waarschijnlijk gelukkig toch geen knolvoet dus. Is het verstandig nog wat actie te ondernemen? Of gewoon even afwachten hoe de planten het verder doen?

Hieronder en foto waarin een van de larfjes (slecht) te zien is. 2014020314210789031391443276.jpg

Geplaatst:

ben bang van wel...

ok: wat kun je doen..

koolplantjes voorkweken in potgrond

uitplanten in een plantgat met een handje kalk, wat kali, wat koemestkorrels, evt beetje houtas

uitplanten in een plantgat met daarin twee emmers kleigrond uit Noord holland...

kolen goed in de gaten houden, als ze verslappen, uitscheppen en de hele schep in de groenbak

mindergevoelige kolen kweken: boerenkool, Clapton, Kilaton; geen bloemendaalse gele of chinese kool kweken

knolvoetgastheren weghalen, herderstasje, radijs, rucola...

vruchtwisseling per 6 jaar minimaal, zelfs dan kan het mis gaan omdat knolvoet tot 29 jaar levensvatbare sporen heeft

kool kopen,

Geplaatst:

Het ergste is dat ik het pas veel te laat ontdekt heb. Het zijn wortels van goed producerende brocoli geweest. Geen ziek, zwak of zielig. Aangekochte brocoli plantjes. De planten hadden al meer dan een week op de composthoop gelegen, en vandaag wilde ik de planten in stukken hakken voor snellere compostering. Bij alle zwakke kolen keek ik altijd als ik ze er uit trok, even de wortels checken of dát mogelijk de oorzaak was voor de zwakke groei. Nooit enige aanwijzing tot knolvoet gehad. Ook altijd met kalk ingeplant.

Dus die hele compost hoop is geïnfecteerd, theoretisch mijn hele tuin met heen en weer lopen. Misschien waren het min of meer resistente brocoliplanten: dat ze er overheen groeien, ondanks de aantasting, want het waren echt sterke planten, die maar door bleven gaan met kleine roosjes vormen, de hele winter door.

Anyway... dit wordt gewoon bijstellen van het plantschema. Het aantal kolen drastisch verminderen, of beperken tot knolvoetresistente rassen. Ik geloof niet dat ik emmertjes Noordhollandse grond kom halen, maar lief meegedacht... ha, ha...

Er staat inderdaad nog Bloemendaalse gele, van zaad van Nicolette. Die doen het ook niet best, vandaar dat ze nog staan. Als jij zegt dat dat ras zo vatbaar is, zal ik morgen de boel uit de grond trekken. Alle kolen maar.

Ben ik nou toch mooi verlost van mijn probleem dat ik meer kool wou zaaien dan dat ik ruimte had.... GEEN KOOL komend jaar... ha, ha... ruimte voor iets anders dus... (snelle radijzen doe ik wel hoor)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...