Ga naar inhoud

TL groeilamp voor je zaailingen: simpel en goedkoop

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

mooi, vóór de energiemeter geplaatst, wou je zien wat ze kosten?

(45 W x 12 uur = 540 Wh = euro 0,12 per dag

zeg 100 dagen per jaar aan: 12 euro per lamp per jaar)

Geplaatst:

Ik ga dit volgend jaar zeker proberen! Nu heeft het niet zoveel zin meer. Alleen een paar TL buizen ophangen in mijn logeerkamer om daar zometeen mijn pepers te overwinteren.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Met deze dagen echt nog niet nodig, maar over ruim 5 maanden is het alweer januari ...

TL armatuur Alpha, Gamma (NL), van 7 juli t/m 24 augustus 2014:

18 Watt, 60 cm lang: van 7,99 voor 5,99

36 Watt, 120 cm lang: van 9,99 voor 6,99

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

ha die ho

ik mis toch wat in dit draadje. Als je uitgaat van de gedachte dat een plant UV nodig heeft (bewezen feit toch, ik leerde het op de lagere school

waarom zou je er dan geen UV licht bij voegen?

Ik heb hier de opstelling 32 watt led (tegenwoordig, bijvoorbeeld bij Hornbach al te krijgen in TL vorm. Ik heb een wat ouderwetsere vorm van een tientje; een verzameling lampjes in een buis, wat je met enige fantasie ook een TL kan noemen) en......een TL van 18 watt met UV licht. Uit de aquariumzaak. Dat was een vrij duur lampje, ik dacht iets van 15 euro)

Combinatie LED + UV is geniaal. Plantjes gaan als een speer.

Geplaatst:

mooi maar niet teveel hè...

je hebt mi alleen uv-A nodig om de strekking te remmen en kleurpigment te vormen maar je krijgt dan minder chlorophyl, dus minder stofwisseling in je plant; uv-B beschadigt de plant wel afhankelijk van de dosis

uv-A en B remmen ook schimmels en bacteriën en misleidt insecten

bron

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik ben de gelukkige eigenaar van een curry leaves plantje (Murraya koenigii). Het plantje staat in een potje met afwatering, krijgt water met voeding. Er komen nieuwe groene blaadjes bij, dus dat is goed. Alleen, nu komt natuurlijk de winter eraan. Ik heb geen interesse in een groeilamp voor zaaien, maar ben wel benieuwd of ik met een bureaulamp met een lampje 6500K (E27 fitting) mijn plantje een beetje kan laten groeien in de winter. En maakt het aantal watt dan nog uit? Ik hoor graag jullie adviezen.

Geplaatst:

ja, er moet genoeg licht op het plantje komen maar niet tveel warmte

we hangen hier een led rood blauw lamp van 15 w op 5 cm boven de plant

of twee tl van 20 w op 10 cm

wel goed verzorgen kwa vocht, wat voeding, luizen verwijderen etc

het blijven kasplantjes

Geplaatst:

ik kocht ze in china, dealextreme

belichten hangt af van wat je wilt:

zaailingen opkweken een uur of 12 max per dag, veel licht dus lamp wat lager weinig warmte dus ventileren

bij sombere dagen/kamers de hele periode van 12 uur, bij zonnig weer alleen vroeg en laat

sommige planten willen dagen van minder dan 12 uur voor groei of bloei andere juist liever meer dan 12 uur (langedagplanten) , moet je even uitzoeken per plant (kijk eens op een wietsite)

overwinteren kun je doen met alleen assimilatielicht: relatief weinig lichtsterkte, dus lamp wat hoger, weinig water, weinig voeding weinig warmte

Geplaatst:

Dit topic gaat over het (bij)lichten van zaailingen, simpel en goedkoop.

Voldoende wit licht, een beetje koud (4000 a 6000K) dekt wellicht 80% of meer van de optimale behoefte.

Heel interessant allemaal: rood, blauw, een beetje UV (ik vind dat echt heel interessant), maar daarmee schrik je iedereen af die gewoon simpel en goedkoop zijn zaailingen goed (goed genoeg) wil laten groeien, en daar gaat dit topic over.

Het lijkt me daarom een goed idee om een ander, apart topic te starten (of is dat er al?) over de perfecte kunstmatige verlichting.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 3 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

dit is het geworden:

DSC02742bew60092591421768905.jpg

Ik doe even wat uitgebreider verslag. Wie weet heeft iemand er iets aan.

Ik heb bij kweekotheek.nl http://www.kweekotheek.nl/in Leeuwarden bovenstaande LED strips kunnen kopen.

Hier zie je een groeilamp en een bloeilamp gecombineerd. Ik was bang dat 1 LED strip niet voldoende was om een oppervlakte van 51x27 cm effectieve ruimte te verlichten. Mij werd aangeraden deze combinatie te proberen. Dan heb je misschien net even meer mogelijkheden. Is 1 LED strip voldoende dan verhuist 1 van de 2 strips naar een volgende plank. Het is een experiment. Ik heb ook een plank van 51x27 cm met 1 LED strip gemaakt. Dan kan ik vergelijken of planten van plaats laten wisselen als het nodig is. De strips kun je doorlussen en zitten aan 1 transformator met een bescheiden afmeting van 21x3x2 cm.

De strips bevestig je vrij eenvoudig onder aan de boekenplank met een paar schroefjes. Het materiaal ziet er mooi uit.

De kosten zijn 80 € voor de transformator en 2 LED strips. Er kunnen aan de transformator in totaal 5 LED strips verbonden worden. De prijs is 29 € per strip extra.

De lengte van de LED strips is 50 cm. De ruimte die ik in de boekenkast heb is voor 1 plank is 51,3 cm. Met de snoertjes erbij past het er gelukkig net tussen.

Nu maar kijken of het lukt ook mooie plantjes te kweken.

Meteen komen de volgende vragen.

Ik zet de lampen 16 uur per dag aan. Van 16.00 uur tot 8.00 uur. Ik weet niet of je de lampen het best 's nachts gebruikt of overdag. Misschien hebben de zaailingen ook rust nodig?

Ik zet de kweekpotjes op 10 cm afstand van de lampen. Ik neem aan dat dat goed is.

Ik meet nog voorlopig overdag en 's nachts. Het lijkt dat de temperatuur in het groeilampenkastje nu met LED strips een paar graden hoger is dan voorheen. Maar ik moet nog even doorgaan met meten voor ik precies weet hoe het temperatuurverloop overdag en 's nachts er uitziet. Ik probeer de temperatuur tussen de 20 en 30 graden te houden.

Ik ben benieuwd.

Ik heb kruiden gezaaid en binnenkort ga een beetje veldsla zaaien en doe ik een proefzaai paprika's. Dan weet ik of het lukt tegen de tijd dat ik echt paprika's, pepers en tomaten ga zaaien vanaf half februari.

Ik ben er goed uitgekomen dankzij jullie adviezen. Ik had anders misschien een propagator gehad terwijl ik lampen nodig had. En ik heb een fraaie oplossing gevonden. Ik ben er erg blij mee. Nogmaals hartelijk dank voor de goede raad. Wat fijn dat ik met mijn vragen hier op het forum terecht kan. Dan loop je niet meteen in zeven sloten tegelijk als je iets nieuws gaat doen.

aangepast door Gast

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Ziet er netjes uit...

Denk zelf dat die twee stripjes wel slim zijn omdat het licht dan van meer kanten komt en niet alleen van midboven. Kiempjes strekken zich namelijk dan toch nog naar het midden...

Succes! En we gaan de foto's wel zien?

Geplaatst:

Meteen komen de volgende vragen.

Ik zet de lampen 16 uur per dag aan. Van 16.00 uur tot 8.00 uur. Ik weet niet of je de lampen het best 's nachts gebruikt of overdag. Misschien hebben de zaailingen ook rust nodig?

Ik zet de kweekpotjes op 10 cm afstand van de lampen. Ik neem aan dat dat goed is.

Ik meet nog voorlopig overdag en 's nachts. Het lijkt dat de temperatuur in het groeilampenkastje nu met LED strips een paar graden hoger is dan voorheen. Maar ik moet nog even doorgaan met meten voor ik precies weet hoe het temperatuurverloop overdag en 's nachts er uitziet. Ik probeer de temperatuur tussen de 20 en 30 graden te houden.

mi

ik denk dat 16 uur wat lang is, een uur of 10 is genoeg, van 8- 18 uur behalve als je langedagplanten wilt groeien ( de vaklui maken nog onderscheid tussen zwak assimilatie licht 's nachts en sterk groeilicht overdag)

vilgs mij willen planten ook donker om de andere assimilatie te kunnen doen, co2 afstaan

10 cm is misschien te hoog, hier zitten de twee tl vlak boven de zaailingen

de temp wordt idd wat hoger omdat de leds natuurlijk ook warmte geven, 60%?

bij zaaien is 20-25 graden ok, bij opgroeien van sla 15 graden van pepers 25 graden etc.

Succes! En we gaan de foto's wel zien?

@ Erny:Jazeker!

@ RobO dank voor je info.

Ik heb mijn tijdklok inmiddels zo ingesteld dat overdag van 8-18 uur de lampen aan zullen zijn en mijn zaaipotjes dichter onder de lampen komen (5 cm).

Als de lampen 's nachts niet branden dan daalt de temperatuur gedurende 6 uur naar 18 graden (ipv 20). Is dat nog acceptabel? Zo nee, dan moet ik daar nog wat aan doen.

Ik begrijp dat de verschillende gewassen ook een verschillende behoefte hebben aan warmte en licht tijdens de groei. Het gaat mij eerst vooral om pepers, paprika's en tomaten. Zijn dat eigenlijk langedagplanten? En verder zou ik wel basilicum willen kweken. Later wil ik wat pluksla proberen. Maar 15 graden heb ik in die ruimte onder de lampen nooit een hele dag, 's nachts wel. Dus of dat wat wordt? Misschien kan ik beter wachten tot sla in de kas kan worden gezaaid. Klopt dat?

Ik heb een testzaai gedaan met paprika, peper, basilicum en koriander. Dat staat nu te kiemen. Kiemen gebeurt ook onder de lampen? Vlak eronder? Klopt dat?

Ik doe een test met zaaien in stekgrond en in vermiculiet. Voor de helft in stekgrond en voor de andere helft in vermiculiet in een gesloten doorzichtig doosje. Ik heb de doosjes met zaden in vermiculiet niet onder de lampen gezet omdat ik denk dat het dan te droog wordt. En je geeft pas water als het zaad gekiemd is anders doorbreek je het systeem heb ik begrepen.

Ik ben benieuwd wat het wordt. Is er verschil als je eenmaal in het groeiproces zit. Bijvoorbeeld andere afstand tot het de lampen?

Half februari ga ik echt beginnen met de kweek van pepers en paprika's. Het is mij nu nog te vroeg.

wordt vervolgd.

aangepast door Gast

met groene groet,

koolrabi

Geplaatst:

Voor het kiemen is een constante temperatuur van tussen de 20-26 graden (ongeveer) het best. Met die 18 graden nachttemperatuur kan het kiemen iets langer gaan duren, eventueel. Maar het lijkt me geen probleem.

Voor verdere groei is die temperatuur geen bezwaar.

En de lampjes verhuizen mee naar boven naar gelang de plantjes groeien. Ze moeten niet tegen de lampjes aan zitten.

Geplaatst:

en bijv voor tomaat maakt lichttijd niet zoveel uit, max een procent of 20: linkje

maar intensiteit wel: hoe meer des te beter

kiemen kan ook zonder licht, behalve bij lichtkiemers zoals sla ed

Geplaatst:

om je een ideetje te geven hoe snel het kan gaan, alles is pas zondag in de grond gestoken dus dit is het resultaat na een 5tal dagen, na twee dagen stonden de augurken al boven. Mijn lampen branden van 6u tot 23u.

foto-187951421957384.JPG

@Bee: ik zou graag over een paar dagen ook zulke mooie groene blaadjes kunnen laten zien als jij. Afwachten of dat lukt. Maar wat groeit het snel inderdaad. Zo valt er al binnenkort van alles te beleven.

update:

vandaag was ik nog even bij mijn leverancier van de ledlampjes. Hij wees mij op het belang van de luchtvochtigheid in mijn 'kweekotheek' en ik kreeg een hygrometer.

Ik heb het onderwerp luchtvochtigheid in groeilampenkastjes nog niet voorbij zien komen. Vandaar mijn vraag in hoeverre dit bij jullie een punt van aandacht is en hoe je dat eventueel reguleert.

Dit was bij mij de stand op de plek waar de zaadjes staan te kiemen.

DSC02864bew60047861421967224.jpg

Ik las dat een luchtvochtigheid van 50% voldoet in huis. Geldt dit getal ook voor de kweekkastjes? Ik heb voor de zekerheid maar wat bakjes water geplaatst naast de kiemende zaden, ook omdat de kweekpotjes boven de verwarming staan. Maar dan nog kom ik vandaag niet hoger dan 39%. Moet ik nog meer maatregelen nemen en zo ja wat is effectief?

Binnenkort meer beelden van mijn kweekotheek in opbouw.

Interessante informatie vandaag bij mijn ledlampjes leverancier dat restaurants ook dit soort kweekkasten maken om kruiden te kweken. Die kweekkasten staan dan gezellig in het restaurant en de kok komt af en toe een kruidje plukken.

Ik vond dat heel erg leuk als idee. Dat wil ik wel eens meemaken, zo'n restaurant. Wie weet ziet het er hier thuis straks ook een beetje zo uit: een vertikale tuin in de boekenkast.

aangepast door Gast

met groene groet,

koolrabi

Geplaatst:

leuke vraag/tip:

we kijken hier niet speciaal naar de vochtigheid, maar grijpen wel in als er spint optreedt

na het zaaien staat er een kap over de potjes, dus dat zal wel 100% zijn; doen we ook bij stekken

na het kiemen gaat de kap eraf anders krijg je kiemrot, denk ik

verder geven we water in een bak onder de potjes, plantjes krijgen dus van onder af water en er staat regelmatig een laagje dus de vochtigheid zal wel ok zijn (nog nooit problemen gehad)

Geplaatst:

@RobO hartelijk dank voor je reactie.

Een vraagje: doe je altijd eerst een kap over de zaaipotjes? Ik heb een deel onder de kap en een deel zo onder de lampen.Maakt het veel verschil uit?

Dan hier de foto's van mijn kweekotheekje. Ik ben erg tevreden over de resultaten tot nu. Maar waar het om gaat is natuurlijk of het goed gaat met de kweek. Ik wacht het af.

1DSC03001bew60052671422109873.jpg

foto 1: De lampjes: twee groei en drie groei en bloei LED strips

3DSC02991bew60024231422109896.jpg

foto 2: Dit is het geworden. De plankjes onder de LED lampen kun je gemakkelijk verplaatsen als de plantjes groeien. Je ziet buiten de makkelijke moestuintafel onder een laagje sneeuw.

In de kast de eerste kweekpotjes, een experiment met verschillende manieren van zaaien: stekgrond afgedekt met vermiculiet en met alleen vermiculiet in gesloten potjes (rechts boven) en wel en niet onder een kap.

4DSC4316bew60012431422109905.jpg

foto 3: De eerste basilicumblaadjes laten zich na 5 dagen al zien. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Op mijn website een wat uitgebreider verslag.

http://moestuin.zolekkergezond.nl/kweekotheek

met groene groet,

koolrabi

Geplaatst:

Mooie kastjes! Je zou eventueel aan de voorkant nog alufolie kunnen hangen zodat je geen licht/warmteverlies hebt...

Onder mijn lampjes op de warmtematjes gebruik ik wel een kap... Eerst het lage plastic kapje van de Lidlbakjes... daardoor kan ie dichter op het licht staan... tot de boel gekiemd is, en daarna de kap erop die jij daar ook hebt staan. Dit om de warmte en vochtigheid beter te kunnen reguleren.

Tegen de tijd dat de plantjes hun eerste stel echte blaadjes ontwikkelen ga ik ze langzaam aan de open lucht wennen. In één keer de kap eraf heeft instortende slappe kiemen als gevolg.

Dus eerst de schuifjes open, daarna steeds iets langer de kap eraf.

Om vochtigheid een beetje in stand te houden sproei ik regelmatig en geef ik ook van onderaf water.

En daarna is het dan ook al weer snel tijd om de plantjes te verspenen.

Geplaatst:

@ Erny, hartelijk dank voor deze toelichting.

Inmiddels heb ik je voorbeeld gevolgd wat betreft de Lidl bakjes. Daar staat nu sla in te kiemen. De kruidjes komen ook al. De basilicum ziet er wel stevig uit, de peterselie begint altijd wat smalletjes, maar de dille en koriander staan wel wat hoog op de pootjes.

Hieronder een paar fotootjes. Het is 8 dagen na het zaaien van de kruiden en de paprika en peper. De sla is 4 dagen geleden gezaaid:

DSC4374bew40063391422364687.jpg

foto 1 sla in kleine bakjes met een kapje. Dille en koriander onder de lampen. Ze kwamen al tegen het kapje en dat leek me niet goed. Ik heb even geen hoger kapje. Misschien gaat het zo?

DSC4377bew40030911422364705.jpg

foto 2: foto 1 van bovenaf gezien. Het groeit snel, de sla gaat weer onder het kapje. Op de bodem van het groene bakje heb ik 1 cm water gezet.

De sla wil ik, zodra het geheel even verder is gegroeid, verspenen en in een ruimte van 15 graden onder een TL lamp met 840 K zetten die ik nog gemakkelijk kon regelen. Ik las dat sla na het kiemen niet te warm moet staan. En nu is het overdag boven de 25 graden in de ruimte onder de LED lampjes . Is het een goed idee de sla straks wat koeler neer te zetten? Het gaat om het experiment, niet om de hoeveelheid sla.

DSC4379bew40037621422364715.jpg

foto 3: de basilicum en peterselie, die gaan weer onder de kap.

Als de kruiden wat groter zijn verspeen ik ze en de basilicum en peterselie dacht ik dan onder een hogere kap te zetten. Ook om een goede luchtvochtigheid te behouden.

Van de paprika en peper is er nog geen teken van leven.

Klopt mijn werkwijze zo? Dit is mijn proefzaai, maar binnenkort wordt het de echte zaai.

met groene groet,

koolrabi

Geplaatst:

Sla, koriander, peterselie, dille, kunnen allemaal na kiemen naar de koele lichte plek.

Zijn er nu ook al pepers gekiemd? Dat zou wel moeten kunnen ondertussen... na 8 dagen... welke soorten heb je gezaaid, en heb je ze niet te diep gelegd?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...