familymen Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Ik ben van plan om mijn bedden en in mijn kas de grond te verbeteren, nu wat wou ik het best nemen: Papost: De Ideale bodemverbeteraar, bestaat uit 50% zuiver paardenmest en 50% zuiver compost, die de struktuur van de grond verbeterd en tevens voeding en humus aanbrengt. De gemiddelde samenstelling van PaPost 50/50 (tussen partijen kunnen aanmerkelijke verschillen optreden in gehaltes) per ton is: droge stof: 455 kg organische stof: 231 kg N-Totaal: 6,25 kg P2o5: 3,0 kg K2o: 5,8 kg Cao: 28,5 kg Mgo: 2,4 Kg Na2o: 1,45 kg pH: 8,0 kg Dit kan ik verkrijgen in zakken van 40 liter voor 3 euro/stukOf gewone compost: deze kan ik verkrijgen voor 2 euro/zak van 40 liter Wat zouden jullie nemen?? Quote
jasmin Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Ik zou van allebei wat nemen, en testen. Kijken hoe het bevalt. Papost en compost kan je natuurlijk ook allebei zelf maken als het je bevalt. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
HuubvG Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Ik zou die paardencompost ook maar gewoon compost noemen, het is bekend dat goeie compost dierlijke mest bevat, dus ook een gedeelte koeien, schapen en/of geitenmest geeft uitstekende compost. En die percentages zeggen me niets, neem die maar niet zo nauw... wel zou ik de compost met paardenmest nemen, die zal toch wat voedzamer zijn, al zou ik de cijfers met een korreltje (voedings)zout nemen. Quote
Jorg Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Compost is doorgaans wat stabieler in het afgeven van voedingstoffen.. Tijdens het composteren worden voedingstoffen omgezet in meer stabiele organische vormen die langzaam voeding afgeven aan planten. Daarnaast helpt compost de grond te verbeteren door het toevoegen van goed verteerd organisch materiaal toe. Met mest voeg je juist meer actieve vormen van organisch materiaal toe. Actief in de zin dat schimmels en bacteriën aan het werk gaan met het materiaal. Deze zorgen er voor dat er makkelijk opneembare voedingstoffen vrijkomen voor de plant. Mest bevat dus over het algemeen een hoger gehalte aan direct opneembare voedingstoffen en helpt afhankelijk van het materiaal (stro, zaagsel, schoon, voedsel) de bodem verbeteren. In dit geval begrijp ik dat het om een product gaat wat beiden goed gecomposteerd is? Dan gaat vooral de eerste alinea op, en voor een klein deel de 2e. Er zal wel wat verschil in voedingstoffen zitten. Staat de samenstelling van de compost er ook bij of kun je die opvragen? Quote
familymen Geplaatst: 11 februari 2014 Auteur Geplaatst: 11 februari 2014 Zojuist de samenstelling van de compost gekregen: DROGE STOF ORGANISCHE STOF N-TOTAAL NM NORG P2O5 K2O MGO DICHTHEID (KG/M3) COMPOST (van GFT Afval) 696 242 12,8 1,2 11,6 6,3 11,3 4,8 800 Papost of Compost ? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.