lucifer Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Ik lees de laatste dagen veel over voorzaaien en over het verlengen van seizoenen met de kas.Nu heb ik een koude kas die ik dit jaar voor het eerst ga gebruiken. Maar op welke manier kan ik de seizoenen nu verlengen?Wie geeft mij een voorbeeldje? De paprika zaadjes zaai ik dus 1 der deze dagen. Wanneer kan ik ze dan in de kas gaan zetten? Wanneer zou ik bijvoorbeeld de cherrytomaat kunnen zaaien (binnen) en wanneer kan ik deze in de kas zetten? Verder lees ik ook dat je prei en wortelen eerder kunt kweken met een kas, dat dit geschikte groenten zijn om de seizoenen te verlengen? En aardbei? Quote
nick86 Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Ik zou de paprika pas in de kas plaatsen nadat de kans op vorst verkeken is. Ook in de kas kan het nog vriezen en daar kan paprika niet tegen. Dus ergens rond 15 mei ( Ijsheiligen) Verder kun je bijvoorbeel nu al sla zaaien. Eigenlijk kun je alles wat tegen een beetje vorst kan eerder en later zaaien. Denk aan wortelen, spinazie etc. Quote
lucifer Geplaatst: 2 maart 2014 Auteur Geplaatst: 2 maart 2014 Ik heb begrepen dat er wel manieren zijn om de kas iets vorstvrij te houden mocht er nog vorst komen.Met bijvoorbeeld een kaars of een lamp. Mocht het al te erg worden wat ik niet kan omzeilen met een kaars dan kan ik de planten wel in de bijkeuken kwijt voor een nacht.De overgang van buiten naar binnen is dan niet zo heel groot.Ik ga met potten en manden werken in de kas, dus niet in volle grond. Quote
weknow Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Een groot stuk lichte fleece of noppenfolie over je planten in de kas, helpt ook tegen vorst. Een licht nachtvorstje is geen probleem. Alle gewassen die enige vorst kunnen hebben, die in maart en april in principe buiten kunnen, kunnen wat vroeger al in de kas voorgezaaid en uitgeplant worden. En dat is heel veel: koolsoorten, alliums, prei, bieten, sla, andijvie, allerlei oosterse bladgroenten, wortelen, selderij, erwtachtigen enzovoort. Daar zit dus echt wel vervroeging van je teelt en verlenging van je seizoen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
lucifer Geplaatst: 2 maart 2014 Auteur Geplaatst: 2 maart 2014 In wat voor bakken kan ik de prei en de wortelen gaan zetten?Mijn muurkas staat op steen, dus is geen volle grond. Ik moet het dus eigenlijk doen met potten en dergelijke. Quote
weknow Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Zonet zelf wat vroege wortelen gezaaid in een paar oude, lekke, emmers vanwege de diepte. Iets van een 25 cm diep lijkt me toch het minimum, want je kunt ze niet echt meer verplanten. Als je voor het ras Parijse Ronde kiest, zou het ook wel minder diep kunnen. Nu zaaien heeft het voordeel dat je waarschijnlijk geen last krijgt van wortelvlieg, omdat je pakweg begin juni kunt gaan oogsten. Prei kun je verspenen. Dus kan het in principe in elk bakje en dan later stuk voor stuk in potten of ruimer zetten en opkweken tot de uitplant. Je kunt ook wat dunner zaaien en kiezen voor bijvoorbeeld zo een lange bloembak, waarin ze blijven groeien tot je ze buiten uitzet. Wel na een week of 4 a 6 gaan bijvoeden dan. In april of zo, als het goed boven staat, kunnen de bakken met wortels en prei dan evt. ook naar buiten en heb je in de kas weer plaats voor wat anders. (Na half april, als het niet meer heel koud is, kunnen tomaten e.d. ook wel geleidelijk (afharden!) naar de kas verhuizen. Van af en toe een nachtje 8 graden of zo, gaan ze niet direct dood. Dan kun je ook gaan denken aan voorzaaien van augurken, komkommer, courgette, suikermais e.d. in je kas) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
lucifer Geplaatst: 2 maart 2014 Auteur Geplaatst: 2 maart 2014 Bedankt voor deze informatie!Ik ga maar eens wat bij elkaar zoeken op marktplaats! Gebruik je potgrond in de emmers en dergelijke?Waar heb je de emmers staan?Ze kunnen nu toch niet al in de kas? Quote
Bit Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Ik denk dat hij met "bakken" bedoeld : zaaibakken /bakjes/ trays enz.Die gaan bij een aantal teelten na voorzaaien binnen , naar koeler: in de koude kas of koude bak ( zie die topics )Sommige teelten wel, sommige teelten niet, die hou je langer binnen. Zie de topics daar dan weer over. Quote
Ilona Geplaatst: 4 maart 2014 Geplaatst: 4 maart 2014 Ik heb begrepen dat er wel manieren zijn om de kas iets vorstvrij te houden mocht er nog vorst komen.Met bijvoorbeeld een kaars of een lamp. Als ik even mag inhaken, vorig jaar gebruikte ik een mini plastic muurkas (LxBxD ±100x80x60cm) om mijn plantjes af te harden.Dit jaar heb ik een kleine glazen kas gekocht (2x2m) en al opgezet. Ook heb ik dit jaar een maand vroeger dan vorig jaar al een boel gezaaid in kweekkasjes op de vensterbank op het zuiden, en boven de verwarming. Een boel komt al op. Ik zou graag het seizoen in de kas vervroegen en verlengen, dus mijn plantjes al voor 15 mei in de kas zetten. Met het oog op vorst moet ik dan een beetje verwarmen, Hierboven word een kaars of lamp besproken. Hoe werkt dat? Ik was zelf aant denken aan een badkamer ventilatorkacheltje in de kas te zetten, hier zou een functie op zitten die een ruimte vorstvrij kan houden.Is dat misschien een idee? Ik kan eventueel een test draaien voor ik er planten in zet. Quote http://www.moestuinforum.nl/blog/Ilona/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.