Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

combinatie van stamtomaat en dwergtomaat


jasmin

Aanbevolen berichten

Ik zit met de gedachte te spelen om onder de stamtomaten (die wil ik onder kaal hebben) een lage begroeiing te geven van dwergtomaten. Gedeeltelijk om efficiënt met mijn ruimte om te gaan, maar ook als een soort bodembedekker.

Is dit nou slim of dom? Dom omdat de bodem misschien te kwetsbaar wordt, of de planten onderling??

 

In het laatste geval... als het niet o slim is... wat zou ik dan onder de tomaten kunnen zetten. Basilicum komt er zowiezo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tomaat groeit volgensmij oorspronkelijk over de grond dus ja je kan hem leiden zoals je wilt

 

Het idee van de dwergtomaat vind ik erg leuk! Misschien moet je dan wel kiezen voor een grotere pot (12 liter is denk ik wel voldoende). Er schiet me buiten basilicum niks te binnen wat er nog onder de stam tomaat kan. Sla misschien. In de kas waar de tomaten in de volle grond staan zet ik altijd afrikaantjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dennis je hebt stam tomaten (dieven en toppen), struik tomaten (beperkt dieven en niet toppen) en dwergtomaten (blijft klein, niet toppen en niet dieven). Die eerste 2 hebben wel ongeveer 10 liter nodig om goed te kunnen groeien. Dwerg rassen heb ik nog nooit geteeld dus geen idee of ze aan een kleinere pot genoeg hebben. Kers tomaatjes of cocktail tomaatjes heb je in alle drie de soorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

op de oorspronkelijke vraag, kan je kleine tomatenstruikjes onder en tussen je grote klimtomaten zetten, vind ik het antwoord nog niet?

ik heb namelijk ook die vraag:

in de serre: 16 planten, 4 rijen, 50cm afstand van elkaar en tussen de rijen, kan je ertussen, maar dan geschrankt, zodat je toch nog iets van 45cm afstand hebt, kleine struikjes zetten?

krijgen die struikjes dan wel genoeg zon?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er ook niet uit met een definitief antwoord. Ik ken natuurlijk veel argumenten, maar ik had gehoopt dat iemand zou roepen: ja, doe ik al jaren!!

 

Risico's

 

- bodemuitputting (kan je opheffen met bijmesten)

 

- grotere kwetsbaarheid plantenziekten (planten zijn verschillend gevoelig en ongevoelig)

 

- slechtere droging bij slecht weer (afdakje maken?)

 

- rommelig (struikjes neigen tot woekeren)

 

 

Voordeel:

 

-ruimtewinst

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dennis je hebt stam tomaten (dieven en toppen), struik tomaten (beperkt dieven en niet toppen) en dwergtomaten (blijft klein, niet toppen en niet dieven). Die eerste 2 hebben wel ongeveer 10 liter nodig om goed te kunnen groeien. Dwerg rassen heb ik nog nooit geteeld dus geen idee of ze aan een kleinere pot genoeg hebben. Kers tomaatjes of cocktail tomaatjes heb je in alle drie de soorten.

 

Waarom hebben jullie het over potten als je het over tomaten hebt? Na het opkweken gaan ze toch in de volle grond, of zetten jullie ze in een pot in de volle grond?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij veel mensen gaan ze in de serre/kas, en om problemen met grondwisseling te voorkomen, blijven de tomaten in pot. Kleine pottomaten, blijven ook vaak in pot, omdat ze juist daarvoor gekweekt worden. Door mensen met alleen een terras of balkon.

 

Heel veel kwekers doen niks anders dan met pot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

I

Risico's

 

- bodemuitputting (kan je opheffen met bijmesten)

- grotere kwetsbaarheid plantenziekten (planten zijn verschillend gevoelig en ongevoelig)

- slechtere droging bij slecht weer (afdakje maken?)

- rommelig (struikjes neigen tot woekeren)

 

Voordeel:

-ruimtewinst

 

Jasmin, ik weet niet hoeveel tomaten je hebt maar ik denk dat het op de schaal van de meeste moestuiniers hier (behalve Jos dan, die heeft er wel veel!) wel meevalt met die bodemuitputting en de kwetsbaarheid voor ziektes. Het drogen lijkt me een reeler risico en een afdakje is dan misschien wel slim. Wat wel nog onhandig kan worden is dat je zelf slecht bij je plantjes kan, maar dat ga ikzelf in ieder geval ervaren want ik ga dit jaar ook mijn kerstomaten voor de 'normale' zetten.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij veel mensen gaan ze in de serre/kas, en om problemen met grondwisseling te voorkomen, blijven de tomaten in pot. Kleine pottomaten, blijven ook vaak in pot, omdat ze juist daarvoor gekweekt worden. Door mensen met alleen een terras of balkon.

 

Heel veel kwekers doen niks anders dan met pot.

 

@Dennis en Jasmin, dank voor de uitleg. Ik heb nog nooit anders dan tomaten in de volle grond gekweekt dus ik kon het me gewoon niet voorstellen, behalve natuurlijk als je Jos bent en heeeeeel veeeel tomaten hebt. Maar blijkbaar is het heel gebruikelijk. Wel meer werk denk ik want alles wat bij mij in potten staat moet ik begieten als het een paar dagen niet regent.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jasmin: ik denk dat het ook wel meevalt met de meeste risico's. Alleen het drogen van de dwergtomaten na watergeven en regen kan een probleem vormen. Kortom gewoon doen!

 

@ Leslie: in de kas op de volkstuin gaan de tomaten gewoon in de volle grond, thuis is de kas betegeld omdat het in de winter de opslagplaats is voor de niet winterharde planten en andere tuin gerelateerde zaken die niet meer in het tuinhuis passen Daar staan de tomaten en parika's dus in 10 liter potten (wat eigenlijk wel een nadeel op zich is, veel meer verzorging in de zin van water geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus in serre zou het wel lukken? kleine struiktomaatjes tussen de klimtomaten? ik geef water in ingegraven plastiek flessen, water gaat dus rechtsstreeks naar de wortels

dus ik denk dat ik niet zo veel last ga hebben van de natte, of is de dauw ook een probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voldoende lucht zal dauw geen probleem vormen Joke Waar je in de kas (en ook buiten trouwens) rekening mee moet houden is dat er nog wel voldoende lucht rond de planten kan circuleren, dat is niet alleen nodig voor het opdrogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm... ik heb de meeste struikjes al weggegeven.

 

Nog iets wat nog niet genoemd is, en mogelijk een voordeel:

 

De dwergtomaten (die heb ik nog wel) staan allemaal in volle bloei... en de stamtomaten zijn nog niet uitgegroeid.. (heb zelfs wat blommen weggeknepen)...

 

Bij een combinatie van die twee heb je waarschijnlijk een meer verspreide oogst...

 

Ik heb nog wat nagezaaid... ik kijk wel hoe het straks ingedeeld gaat worden. Want ik had nog een ander probleem: vergeten sommige stamtomaten (Marmande bv.) op tijd te verpotten... stonden in véél te kleine potjes... vandaag de fout hersteld, maar die hebben wel even tijd nodig om zich in de nieuwe potten te nestelen, dus vroegtijdig in de volle grond zal niet gebeuren, vermoed ik... al staan er inmiddels wel een paar andere tomaten al dag en nacht in de volle grond...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft ook geen haast om ze vroegtijdig uit te planten, de temperaturen lenen zich er dit jaar voor om de tomaten nu al uit te planten maar normaal doe je dat pas midden mei. Voor zaaien is het wel bijna te laat, maar je kan het altijd proberen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier is alles gepland in de serre van tomatenplanten,

heb het dus geprobeerd, 16 hoge stamtomaten, die dus zouden moeten gaan klimmen, en dan ertussen geschrankt, de kleine struikjes

we zijn eens benieuwd

de rest van de struikjes die moeten nog in potten op het terras, maar daar wacht ik wel nog mee, die staan nog in potjes in de serre

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...