harmony Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Vorig jaar hebben wij een ronde moestuin aangelegd. Door omstandigheden deed lang niet alles wat we gezaaid of gepoot hadden het, maar dit jaar beginnen we weer met frisse moed.Wat het wel uitstekend deed waren de komkommers, pompoenen en courgettes. En wat hebben we genoten van onze Rosevalletjes, heerlijk!Dit jaar gaat het vast beter.We hadden in eerste instantie een buxushaagje rond de tuin geplant, maar aangezien we nu 2 honden hebben ipv 1 en ze samen heel graag door de tuin rennen, zetten we er nu maar een engels kastanjehekje langs, dan weten ze waar ze niet in mogen. Ik hoop voor eventuele vragen hier terecht te kunnen en veel te leren!Groet,Monique (foto van vorig jaar:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Hoi Monique! Welkom op het forum. Leuk, die ronde tuin... weer eens wat anders dan de rechte vakken... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted April 18, 2011 Author Share Posted April 18, 2011 Dank jullie wel!Tsja, rond leek ons ook wel wat anders dan anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Hallo Monique, welkom op dit gezellige forum. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Welkom! Leuk dat ronde idee! Zit er ook nog zo'n speciale methode van tuinieren achter? Mijn oom en tante hebben achter in hun tuin een ronde moestuin, maar dat is ook gebaseerd op een speciale manier van tuinieren, weet de naam even niet. (daarnaast hebben ze ook nog een rechte moestuin) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 Welkom Monique, veel plezier hier! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted April 19, 2011 Author Share Posted April 19, 2011 Ons idee achter het ronde? We vonden het weer eens wat anders, het past goed in onze tuin qua model. De cirkel hebben we in 4 kwarten gedeeld en ieder jaar willen we het teeltplan (zeg ik dat goed) een kwart opschuiven.In 1 kwart pompoenen, courgettes en komkommers, in een volgend aardappelen, in het 3e groenten en het 4e bloemen, wa artisjokken, zonnebloemen etc.Maar, ik moet me er nog goed in verdiepen, ik weet eigenlijk alleen dat je geen 2 seizoenen hetzelfde in dezelfde grond moet zetten, gaat dat voor alles op? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schilder Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 Maar, ik moet me er nog goed in verdiepen, ik weet eigenlijk alleen dat je geen 2 seizoenen hetzelfde in dezelfde grond moet zetten, gaat dat voor alles op? Hoi Harmony, Grondsoort goed bemesten en luchtig houden, is er niets a/d hand met her-plaatsen van hetzelfde product, ik neem aan dat je bedoelt met 2 seizoenen maart 2011 en maart 2012 ( als voorbeeld ). Schilder Quote Liever niet dan wel schoffelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted April 20, 2011 Author Share Posted April 20, 2011 Hoi Schilder,Ja, dat is wat ik bedoel. Maar je mag toch geen 2 jaar achter elkaar aardappels op dezelfde plek poten?Groet, Monique Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 20, 2011 Share Posted April 20, 2011 Nee, aardappels is niet aan te raden. Maar ikzelf ga ook niet echt aan wisselteelt doen. Maar tomaat en aardappel houd ik wel in de gaten. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted April 20, 2011 Share Posted April 20, 2011 Ik heb op school in de cursus een kadar wat een slechte voor of nateelt is en wat voor ziektes er kunnen komen en ook wat geen kwaad kan. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schilder Posted April 20, 2011 Share Posted April 20, 2011 Hallo, Jawel hoor, elk jaar hetzelfde verbouwen op je stukje grond is geen probleem, na oogsten goed bemesten en luchtig houden, vele professionele telers veranderen met de jaar ivm de markt prijzen, er zijn er ook die dat niet doen. Natuurlijk kun je een slecht jaar treffen, heb ik ook met sommige plantjes, die staan sowieso niet in dezelfde grond. Schilder Quote Liever niet dan wel schoffelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted April 20, 2011 Author Share Posted April 20, 2011 Dank jullie wel, dat is duidelijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts