Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

sinds gisteren hangen mijn tomaten er wat slapjes bij, t.t.z. 2 van de 12.

IMG01931679139929954922851399300683.JPG

Nu heb ik even op het forum rondgekeken en ik vermoed dat het door het verpotten eergisteren, samen met de eerste bemesting komt?

De plant staat m.i. niet te nat of te droog. Bij het verpotten eergisteren was de kluit nog wat vochtig, het enige water dat ik sindsdien heb gegeven is het beetje vloeibare mest.

Iemand suggesties of gewoon laten doen?

Merci!

I love the smell of potgrond in the morning...

Blog: blog/Jan+L[/color]

Geplaatst:

bij verpotten zou ik niet mesten maar alleen wat ruimer water geven

zeker niet als het in bemeste potgrond gaat

nu water geven en niet te warm zetten, als het niet bijtrekt binnen 1 dag een grote doorzichtige plastic zak met wat luchtgaatjes erover voor een paar dagen

Geplaatst:

Ze hangen er eigenlijk nog steeds wat slapjes bij, ik heb er ook even wat geperforeerde folie overgelegd (ipv de zak).

Ondertussen heb ik ze nog wel wat water bijgegeven in de hoop dat de mest wat weggespoeld zou worden. Ik kon ze echter ook niet veel water geven omdat de grond intussen al wat vochtig aanvoelt. Misschien zelfs wel te vochtig. Het is ook niet erg warm geweest de afgelopen dagen, 24°C en 9°C 's in de serre. Intussen heb ik ook vliesdoek in de serre gehangen zodat de zon niet te fel is door het glas, zowel zijkanten tot 1m en dak.

Zou dit nog kunnen liggen aan de bemesting-combinatie verpotten of kan het wat anders zijn?

Kan het helpen om ze in de volle grond in de serre te zetten zodat de kluit terug wat droger kan worden?

Help

Geplaatst:

Is het een tomaten-soortje wat je al eens eerder gezaaid hebt ?

En dan bedoel ik eigenlijk : is het niet gewoon de plant zélf, dat het zo hóórt ?

Ik heb ook een soortje wat er zo uitziet, en dat moet ook gewoon zo. Die hangt nog slapper zelfs, bijna dat je zegt : wat doet die nou ?? Maar dat is zijn groeiwijze. Of is het blad écht slap ? ( ik vind het op de foto nog best meevallen eigenlijk, maar ja, jij kan het blad echt voelen, wij niet )

Vind eigenlijk op de foto, de plant er niet erg beroerd uit zien ? Laat de kluit een beetje opdrogen, geen water geven een paar dagen. Dat duurt wel even, want de kluit is best groot ten opzichte van de plant nu.

Geplaatst:

Hoe groot is het verschil tussen je huidige potmaat en de vorige?

Tomaten die je in volle grond of in grote potten zet, kunnen problemen hebben zich aan te passen als het weer niet echt meewerkt. Als het niet echt warm is, mag je bij het verpotten niet teveel water geven...maar ook niet te weinig

Nadat ik ze had verpot, had ik ze teveel water gegeven waardoor ze slap gingen hangen.

In volle grond stonden ze te droog waardoor ze ook gingen hangen.

Het heeft zeker een week geduurd voor ze in volle grond terug wat rechtop gingen staan.

Het kan zijn (in volle grond of in grote potten) dat als je water geeft, die wordt opgezogen door de nieuwe potgrond en de wortelkluit te weinig water krijgt.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Hier zetten we de tomaten na het verpotten, in een lage bak met water. Dan krijgen ze van onder water, maar verzuipen niet. Dan na een dag of nacht, weer gewoon zonder water zetten. Zodra ze er weer normaal bij staan, gewoon water geven. Tomaten lusten graag water, maar hebben tussendoor droog staan ook wel nodig.

Geplaatst: (aangepast)

Ondertussen ben ik toch wel wat gerustgesteld geloof ik.

Zoals Bit stelt, ze zien er niet slecht uit, t.t.z. de blaadjes zien er nog mooi uit maar de stengels hangen. Ik heb hier 3 soorten staan en er is inderdaad wat verschil te zien tussen de 3. Ben er echter wel zeker van ondertussen dat ze teveel water hebben gekregen vlak voor dat de koudere dagen er aan kwamen.

Misschien ben ik een beetje overmoedig geworden in die zonnige dagen die ik nu wel mis... :problem

De potmaat kan ik van buiten niet zo zeggen, maar ze zijn 4 keer verpot geweest (stekpotje meegeteld). Ik heb ook telkens gewacht met verpotten tot ik goed wat wortels onderaan de gaatjes zag uitkomen zoals iemand op het forum heeft gepost, ik geloof dat dit ook van Bit was?

De tomaten die in volle grond staan sinds donderdag doen het wel supergoed

Nog even wat foto's als "beloning" voor jullie hulp

Mini yellow plum

IMG022144011399873519.JPGIMG022273941399873541.JPG

Sweetie

IMG022370181399873556.JPG

Coeur de boeuf

IMG022461951399873593.JPGIMG022511261399873607.JPG

aangepast door Gast

Geplaatst:

Nouw. Ik vind ze er in ieder geval goed uit zien hoor ! Denk dat het allemaal wel meevalt

Nog 1 dag doorbijten met dit nare weer, en daarna zomer ?

Geplaatst:

Die coeur de boeuf heb ik ook staan, volgens mij de treurwilg onder de tomaten. Omdat ze er alle 3 zo bijstaan en de andere soorten er fris en fruitig bijstaan, denk ik maar dat dit zo hoort. Maar er moeten nu wel naar lekkere tomaten aankomen, anders is het exit voor de runderharten

Geplaatst:

Coeur de boeuf ziet er inderdaad altijd heel slapjes uit..dat is gewoon de plant. Ziet hij er niet zo uit, wel dan heb je geen echte coeur de boeuf.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nou ja, daar zat ik dus in 1e instantie ook aan te denken. Wist ik overigens niet dat je een Coeur de Boeuf had, maar ik moest ook aan andere tomaten denken, die er zelfs ronduit ziekelijk uit zien, met bladeren die helemaal terugbuigen naar de stam, sterk hangende vingers hebben aan het blad enzo. We hadden er eerder topics over: je denkt al gauw, als je die tomaat niet eerder gehad hebt : wat doet ie raar !

Gaat vast allemaal goed.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...