Sabien Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 (aangepast) De bladeren van verschillende aardbeiplanten hebben een dicht gevouwen bladstand. Kenmerkend voor meeldauw, maar ik zie geen duidelijke witte pluis verschijnen. Nu dat er ook rode-achtige plekken op de aardbeien zelf verschijnen begin ik me zorgen te maken. Die rode vlekken op de aardbeien lijken me dan weer van trips te komen, maar daar is het wel heel erg vroeg voor.Nog iets wat ik moet vermelden: de planten hebben een week of 2 geleden water te kort gehad. De steeltjes van de aardbeien hebben ook een rood/bruin-verkleuringDeze moeten nog duidelijk aandikken, maar vertonen wel rode plekjes, niet het normale afrijpen Bij het maken van de macro-foto's zal ik opeens 'witte draden':zou van spinnen kunnen zijn, want er zitten er heel wat in het gewas. Deze laat ik rustig hun gang daar gaan. Het gewas:Dat 'witte spul' dat je ziet op de bladeren is stuifmeel, alle planten hanger er hier vol mee. Hier en daar is wat paars te zien op de bladeren. Zou dat een ver gevorderd stadia van meeldauw aangeven? Oja nog dit:Schattig kleine larve van het lievenheersbeestje. De aardbeien staan op stelling met 2 verdiepen, dit zijn dus de eenmaal dragers op de bovenste verdieping. Onderaan staan de doordragers, daar is geen teken van gevouwen bladstand. Deze morgen heb ik enkele bladeren ingesmeerd met natrium bicarbonaat mengsel van Stan om uitsluitsel te krijgen over de aanwezigheid van schimmels. Ik heb een overkapping over de stelling, dus altijd droog, dat is in het voordeel van meeldauw. Wie kan er zeggen wat er aan de hand is? En hoe ernstig is het? 17 mei 2014 aangepast door Gast Quote
jens Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 ik heb dezelfde roze vlekken op mijn aardbeien,ik ben wel benieuwd naar wat dat is Quote
Bit Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Tja. Ik doe maar een gok hoor. Mij lijkt het dat je aardbeien last hebben van luis. Iets wat ik eigenlijk niet ken bij aardbeien. Die draden lijken me spinrag. De larve van het lieveheersbeestje wijst ook op luis. Ik zie vervelde luizen-velletjes.Niet echt veel schimmels eigenlijk. Misschien een beginnend iets er van ?Aardbeien in bakken nooit laten uitdrogen nee. Das niet handig bij bakken-teelt. Voldoende luchtig zetten, ook belangrijk. Het blad met de rode vlekken herken ik wél. Bladvlekkenziekte bij aardbeien is mij verteld ( hier op het forum ) Af en toe een beetje last van bij mij. Ik pluk dat weg. Zit echt in het blad, in de plant. Plant kan daar overheen groeien als de condities er maar naar zijn. Meestal pas zichtbaar bij mij bij echt oudere bladeren.Heb je de planten echt goed laten verdrogen toen ? Quote
jokat Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Mogelijks luizen of spint ?Vruchten beginnende botrytis of hoe noemt het ook ? Lichte bevriezing geweest ?Geen meeldauw, mijn gedacht. Quote
Sabien Geplaatst: 7 mei 2014 Auteur Geplaatst: 7 mei 2014 Als bladluizen zoiets (opgevouwen blad en roze verkleuring) kunnen veroorzaken is dat aannemelijk want er zit behoorlijk wat bladluis in de aardbeien. Een 3 weken geleden heb ik 50 lhb larven gekocht om hopelijk het probleem op langere termijn op te lossen. Voorlopig heeft dat totaal niet geholpen. Voorheen heb ik meerdere keren volwassen exemplaren gevangen en uitgezet in de aardbeien maar die vlogen al snel weer weg hoewel ze eten genoeg hadden. Ik heb ook stroken met bloemenmengsel gezaaid om de nuttige insecten hier te krijgen en te houden.Een paar dagen geleden heb ik heel lokaal geëxperimenteerd met zachte zeep en olie tegen de bladluis, ver uit de buurt waar de lhb larven zitten. Vier planten in 1 bak zijn toen 'slap gevallen' van te weinig water (druppelaars waren niet verstopt), aan de andere planten was er nog niets te zien. Het waren de 4 planten met de grootste bladmassa. Substraat voelde in de meeste bakken niet uitgedroogd aan. Ik heb toen behoorlijk veel water kunnen geven voordat de bakken begonnen door te lekken. (In meerdere korte waterbeurten, zodat het water de tijd het om door te sijpelen) Ondertussen zie ik op enkele bladeren waarop ik die natrium bicarbonaat-mengsel heb toegepast een zwart-verkleuring, maar (nog) niet op al de toegepaste plaatsen. Blijkbaar is er momenteel een behoorlijk meeldauw druk: http://www.aardbeiennet.nl/aardbei/nieuws/meeldauwprobleem-speelt-enorm/. Botrytis heb ik vorig jaar op het einde van het seizoen in de doordragers gehad, vanaf oktober ongeveer (De overkapping was toen ook kapot, de 2.0 versie staat er nu over). Dat leek me anders te ontwikkelen, en vooral: véél sneller. Ook de gevouwen bladstand wordt daardoor niet verklaart. Is tocht of verluchten nou positief of negatief voor aantastingen? Ik lees tegenstrijdige dingen. Deze aardbeien staan op oost-west lijn, dus onder de overkapping kan het nogal waaien omdat de westkant open is. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.