Goliath Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Een paar dagen geleden nam ik een kijkje bij mijn appelboom en zag ik een soort van web in mijn appelboom met daarin allemaal kleine zwarte puntjes. Ik nam aan dat het een soort van bladluis was en heb toen het takje waarop het zat afgeknipt en weggegooid. Nu zag ik zojuist dat er weer van dat soort webben in mijn appelboom, en nu wel een stuk of 8 . Ik ben toch benieuwd of het daadwerkelijk bladluizen zijn, ik heb immers wel eens eerder bladluis in mijn tuin gehad maar nooit van die webben. De bladeren er om heen zijn bruin en gerimpeld en ietwat aangevreten. Ik zag trouwens ook een grote kever in hetzelfde boompje zitten (vlakbij wat aangevreten bladeren). Weet iemand om wat voor kever het hier gaat? Quote
Frans Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Wat er in je boom zit zijn rupsennesten Goliath. Als je niet wil spuiten kun je ze het best zo snel mogelijk handmatig verwijderen . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Goliath Geplaatst: 10 mei 2014 Auteur Geplaatst: 10 mei 2014 Dat had ik niet verwacht, bedankt voor je snelle antwoord Frans !Ik ga ze meteen verwijderen Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 De kever is een wants. Wat die webben betreft..zou wel eens om rupsen kunnen gaan..bijvoorbeeld die van de stippelmot. Volgens mij heet zo`n web een kapselnest. Je kunt het er handmatig uithalen behalve als je boom vol zit natuurlijk, dan is het beter te wachten op de pimpelmeesjes die iets van 15.000 rupsen nodig hebben om hun nest groot te brengen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Goliath Geplaatst: 10 mei 2014 Auteur Geplaatst: 10 mei 2014 Pffff er zaten toch meer nesten in de boom dan ik dacht, zeker wel zo'n 20.. maar ik heb ze allemaal handmatig verwijdert. Nu maar hopen dat er van de week niet weer van dat soort nesten in de boom zitten, anders hou ik geen boom meer over De wants heb ik ook maar gelijk verwijdert, die zat ook lekker te eten van de blaadjes Bedankt voor jullie hulp Quote
Bit Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Ik check mijn ( kleine ) appelboompjes er elke paar dagen op. Er komen er nog steeds nieuwe bij. Vroegtijdig wegplukken is wel het handigst. Zijn de rupsen echt al groeiende en aan de maat, ben je te laat. Die dingen vreten heel wat op een dag. Wel een meesjesnest aanwezig, maar die haalt hetzelfde wel bij de buurman Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.