Mien Moestuin Geplaatst: 14 mei 2014 Geplaatst: 14 mei 2014 Hallo!Mijn eerste aardappeloogst lijkt te gaan mislukken. Nadat ze erg goed van start waren gegaan, lijkt het nu de verkeerde kant op te gaan. Ineens zaten er overal naaktslakjes op de bladeren. Die heb ik weg kunnen krijgen door ze regelmatig te verwijderen. Nu zitten er geen slakjes meer in, maar lijken de bladeren aangetast. Eerst dacht ik dat het misschien zou komen door de slakken maar nu denk ik dat het toch een schimmel is. Kan iemand met wat meer verstand dan ik bevestigen dat dit inderdaad de gevreesde aardappelschimmel is? En als dat zo is, moet ik alles dan meteen uit de grond halen, of kan ik het gewoon laten zitten? Quote
tds Geplaatst: 14 mei 2014 Geplaatst: 14 mei 2014 Dat lijkt me eerder vorstschade.De planten groeien daar wel door hoor, heb het hier ook bij mijn planten Quote
methikal Geplaatst: 14 mei 2014 Geplaatst: 14 mei 2014 Inderdaad vorstschade. De mijne zitten er ook vol mee. Komt allemaal goed, zo heb ik vernomen. Quote
Mien Moestuin Geplaatst: 15 mei 2014 Auteur Geplaatst: 15 mei 2014 Oh echt? Vorstschade? Wat een geluk! Ik dacht echt dat ik ze weg kon gooien. Even afwachten dus. Ben wel verbaasd want tijdens de vorstnachten heb ik wel een grote doek over de aardappelplantjes gelegd.Of had ik ze beter anders tegen de vorst kunnen beschermen? Quote
Frans Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Doek is prima maar mijn ervaring is dat als er rijpvorming optreedt aardappels toch nog vorstschade kunnen oplopen op plekken waar bladeren het bevroren doek raken. Daarom probeer ik altijd bij het afdekken met wat hulpmiddellen , bijv. stokjes of tunnels van gebogen gaas , het vliesdoek zoveel mogelijk vrij te houden van de planten. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.