redzebra Geplaatst: 13 maart 2021 Geplaatst: 13 maart 2021 mooi en duidelijk advies, in principe zou de snoei nu nog mogelijk zijn, maar het is wel een hele sterke en een risico, ik zou pas dit najaar ermee starten. Quote
Tobias Geplaatst: 13 maart 2021 Geplaatst: 13 maart 2021 Oke bedankt iedereen vgm snap ik nu gewoon alles, dat is ook te hopen na zo'n duidelijke uitleg. Ik ga het dan in de volgende winter doen en nu alles gewoon zo ongeveer laten. Ik ga da denk ik ook telkens een horizontale overslaan zodat ik met 3 gesteltakken eindig. Oh sorry nog een klein vraagje: stel dat dit allemaal goed gaat hoeveel trosjes zou je dan ongeveer kunnen verwachten? Ik snap dat je daar eigenlijk veel meer voor moet weten, maar doe gewoon een schatting. Quote
fre3ke Geplaatst: 13 maart 2021 Geplaatst: 13 maart 2021 Dit is inderdaad de beste optie als je een rechte hoofdstam wilt. Mijn scenario, om een oude gesteltak in stand te houden om wat oogst te krijgen, vervalt dan inderdaad. Ik vind het zelf ook beter hoor, om die kromming eruit te snoeien. Je moet toch jarenlang tegen die stam aankijken. Ik denk dat de verticale afstand die nu is ingetekend 20 cm is, en dat is te kort op elkaar, dus steeds eentje overslaan zoals je zegt, en met drie eindigen is beter. Maar of dat, 40 cm, wel zou werken weet ik niet zeker. Je gaat bij cordon sowieso ieder jaar een stukje omhoog. Maar je kan het gestel de komende jaren nog aanpassen door weer een nieuwe gesteltak te laten groeien. Mocht het niet werken. Let wel op dat je de vruchttaken op 15-20 cm van elkaar laat ontstaan, en alles ertussen niet laat uitlopen. Reken op een trosje per 15 cm, per gesteltak. Zelf zou ik denk ik een klein takje snoeien en kijken of de sapstroom al op gang is, in plaats van nog een jaar te wachten. Quote
Tobias Geplaatst: 13 maart 2021 Geplaatst: 13 maart 2021 Oke van de trosjes snap ik, dat is ook wat ik ongeveer verwachtte. Dus je bedoelt takje snoeien en als er geen sap stroomt kan het nog toch. Of bedoel je iets anders? Quote
fre3ke Geplaatst: 13 maart 2021 Geplaatst: 13 maart 2021 Ja, dat bedoel ik. Als er geen sap stroomt uit een niet te dikke tak, denk ik dat ook in de dikkere takken de sapstroom nog niet op gang is. Ik weet dat laatste niet zeker, maar ik zou zelf in dat geval het risico nemen (ik heb al twee keer flink bloedende planten gehad, het is heel naar om te zien maar ze overleven het wel). Bloeden van een kleinere tak is ook nog wel te stelpen met vloeibaar kaarsvet. Ik zou een neerhangende tak kiezen, dan wordt de tak zelf niet vochtig van het bloeden en plakt het kaarsvet goed op de bast. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.