Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Eén van men spruitenplanten is blijkbaar 'hotel rups' geworden.

De bovenkant de plant zit vol met de rupsen zoals op foto.

Mogelijk kan je op de foto ook al de bolletjes zien waarvan ik vermoed dat het eitjes zijn.

Het zijn groen gele rupsen.

Kunnen deze kwaad voor de spruiten?

De spruiten staan vlak achter men serre, zijn de rupsen gevaarlijk voor de plantjes in de serre?

Wat adviseren jullie, laten doen of uitroeien? en hoe dan?2305201495741621400826402.jpg

Geplaatst:

Volgens mij de rupsen van het grote koolwitje. Die vreten al je kolen kaal, dus spruitjes, bloemkool, broccoli etc. Als je geen koolsoorten in je serre hebt zullen ze daar geen kwaad doen. Ik vang ze elke dag met de hand en geef ze aan de kippen of stamp ze plat. Ze kunnen veel schade maken!

edit, de eitjes zijn geel en zitten aan de onderkant van het blad, deze kan je platwrijven, dat zwarte is poep van de rupsen.

Geplaatst:

lijkt inderdaad te kloppen

ik weet nog niet of ik ze ga bestrijden of niet, ik vind het wel mooie vlinders en het is altijd fijn om wat vlinders in de tuin te hebben, zeker met 2 dochters van bijna 4 j

Als het bij bladranden oppeuzelen blijft, lijkt het me dat het weinig schade geeft aan de toekomstige spruiten..

Ik laat ze nog even doen denk ik..(tenzij ze in men serre komen )

Geplaatst:

Je kunt voortaan ook een aantal kolen onder vitrage telen; op die manier houdt ik een paar kolen helemaal voor mezelf en deel ik de "naakte" kolen met de vlinders.

Geplaatst:

inderdaad ideaal, de planten waar ze nu opzitten staan een beetje apart van de grotere, de grotere kan ik perfect afschermen..

Geplaatst:

Vorig jaar had ik voor het eerst spruiten, vrij groot aandeel in mijn moestuin. Dat moest dus wel een stevige oogst worden!

Het werd een fantastische zomer voor vlinders. Vrolijk dartelden ze rond de spruiten. Hee, een rups! Wat leuk, we moeten de natuur een beetje ondersteunen. Hmm, nog meer rupsen...

Weet je wat? Ik zet 1 van mij spruitplanten apart, en dan verplaats ik alle rupsjes naar die plant. Hotel rups, genoeg kool voor iedereen!

2 dagen later kwam ik met een nieuwe lading gasten aan bij hotel rups.

Maar hotel rups was...20 rupsen op een kale stengel. Kopjes draaiend naar het niet bestaande eerstvolgende blad.

"Meer, meer, meer!"

In de weken hierna heb ik voor mijn gevoel dagelijks eieren verwijderd van bladeren, rupsen gevangen en elders losgelaten, maar het leek nooit genoeg. Tot ver in september werd er gedarteld, werden er nieuwe eieren gelegd en werd vers blad in no time gereduceerd tot waardeloze gatenkaas. Beide soorten koolwitjes deden mee, 2 kleuren rupsen. Er bleef geen blad onaangetast.

Na onevenredig veel inspanning was de oogst 1 pan miezerige spruitjes. Kleine, bittere armoedespruitjes. Goed kauwen, want ze waren al eerder oud dan groot.

Bij het kerstdiner maakte mijn moeder spruitjes, grote malse uit de winkel.

Heerlijk!

Voor mij dit jaar geen spruiten.

Maar no kidding: dat boekje van rupsje nooitgenoeg is geen fictie. Er is nagenoeg geen beest op aarde wat zoveel keer zijn eigen lichaamsgewicht eet en zo snel groeit als een rups. Ze verteren ook niet zo efficiënt (geen 4 magen...), dus eten ze des te meer. Het grote koolwitje zo'n 2 keer zijn eigen gewicht per dag. Er zijn verrassend weinig rupsen nodig om 1 plant te verpesten. Ze kunnen honderden eieren leggen per vlinder, er zijn dus ook maar een paar vlinders nodig voor een heel veld kale stengels.

Een deel van de planten geheel vlinder/rups-vrij houden lijkt de enige werkbare strategie. Van een half kaalgevreten plant gaat de oogst tegen vallen, en die oogst bereik je alleen als je de rupsen verwijdert voor het te laat is...

Geplaatst:

Een normaal insectennet zal ook niet helpen. Het net moet eitjes van de vlinder kunnen tegenhouden. De meesten gebruiken dus iets van vitrage.

De vlinder zal namelijk , bij niet kunnen landen op de plant, gewoon boven de plant de eitjes lozen en die valt in het hart van de plant. Zelf hier meermaals zien gebeuren. En daarna zit je raar te kijken dat je kolen onder de netten tóch rupsen heeft.

Geplaatst:

Ik doe de vitrage gelijk bij het uitplanten er al overheen.....ziet er belachelijk uit op dat moment....zo'n mini-plantje onder een op de groei gemaakt vitrage-over-paaltjes stellage.

De plantjes die je nu nog gaat beschermen, zul je secuur op eitjes en ook nog regelmatig op rupsen moeten onderzoeken.

Vogels in de buurt zijn je ook dankbaar voor die makkelijke rupsen op kale stengels die niet op tijd verpoppen

Geplaatst:

vogels zitten er wel enorm veel, de spruiten staan onder een boom waar veel vogels inzitten.

Nu heb ik er al heel wat in de compostbakken die een meter van de planten vandaan staan gegooid en die zijn een dag later bijna allemaal weg, maar ik zal ze nooit allemaal wegkrijgen denk ik..

Wanneer zouden de spruiten normaal beginnen te groeien? is er geen periode dat er geen rupsen zijn?

Geplaatst:

Helaas, er kunnen eitjes gelegd worden zolang de vlinders actief zijn, dat zijn ze vanaf een graad of 15. Ze kunnen dus actief zijn van maart tot oktober. Dit zijn uiteraard niet steeds dezelfde vlinders, zo lang leven ze niet. Ze kunnen onder goede omstandigheden binnen een week of 5-6 van ei tot vlinder groeien. Je zou dus kunnen verwachten dat jouw eerste rupsen in juli zelf als vlinder weer eieren gaan leggen, en dat die rupsen weer in augustus/september als vlinder de laatste eieren leggen van het jaar. Die laatste generatie overwintert dan als pop.

Ik kwam in maart en april in mijn tuin rupsen tegen, vrij grote, van klein en groot koolwitje. Dat moeten wel de laatste rupsen zijn die ik in oktober vanaf mijn spruiten de border in heb geslingerd. Die konden toen kennelijk nog niet verpoppen, maar zijn ook niet gedood door de winter.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

ok, en nu begin ik het een beetje te worden

de eerste generatie heb ik overwonnen door dagelijks rupsen te plukken, maar de nieuwe vlaag kan ik niet meer te baas.. ik zie elke dag tientallen kleine rupsjes bij elkaar zitten en weer andere verpoppen, ik kan het niet bijhouden

op zich vind ik het niet erg dat ze de bladeren opeten, maar ik heb schrik dat ze de spruiten zelf gaan aanvallen, de spruiten beginnen immers goed groot te worden..

Ondertussen heb ik ook een spinnenplaag in de planten zitten, misschien lusten die wel de eitjes .. het zijn trouwens in ieder geval agressieve spinnen, toen ik gisteren een rups plukte sprong een spin naar men vingers en viel me aan

Maar terug naar de rupsen: zou het nu nog uithalen om een constructie te maken met een net? er komen dan wel geen nieuwe eitjes en dus rupsen bij maar diegenen die er al opzitten gaan toch vlinders worden en weer eitjes leggen niet?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...