Ga naar inhoud

Tomaten te groot voor bak: advies gevraagd?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb de foto even voor je rechtgezet, hoop dat je dat oké vindt.

Tja. Lastig. Ik geloof dat ik ze zo zou laten staan. Maar het is nu wél zaak te dieven ( zie die topics ) en dus de planten in maat , ( maar dan vooral nu de ómvang ) te beperken.

Dan later na 4e tros toppen ? Denk dat ik dat zou doen.

Verplaatsen gaat niet goed lukken nu meer, denk ik. Of je neemt er 1 tuusenuit en verplaatst die, maar dan ook gelijk decimeren in omvang, anders redt ie het verplaatsten niet lijkt me.

Kortom : zelf weten, het kán zo ook wel. Maar de omvang beperken, trossen wat uitdunnen misschien zelfs. Is wel veel hoor.

Geplaatst:

Dank voor het omdraaien van de foto's heb ik met alle foto' die op mijn mobiel gemaakt zijn.

Probleem is dat de tomaat al tegen het glas komt en ikben bang dat ze metde zon verbranden.

Ik heb steeds trouw het groen wat in de oksels groeit weggehaald. Blijkbaar nog niet goed genoeg! Zal de topics over dieven nog eens nalezen.

Geplaatst:

Soms is het moeilijk om de dieven te herkennen als ze al zo groot zijn geworden als bij jou.

Denk dat als je die grote dieven weghaalt je ook veel meer licht zult hebben en misschien hangen ze dan ook niet meer tegen het raam.

Geplaatst:

In mijn koude bak is nog minder ruimte (hoogte) voor de tomaten, dus ik heb (noodgedwongen) de ramen van de bak afgehaald. In jouw geval kun je wellicht hetzlefde doen; de zijwanden zullen nog voor de extra warmte zorgen zodat je tomaten flink opgroeien. Anders zul je de planten moeten toppen om verdere groei tegen te gaan.

Geplaatst:

Tomaten groeien als onkruid, zonder te dieven wordt het een chaos. Je krijgt dan uiteindelijk ook bloemtrossen aan de dieven, terwijl je alle tomaten aan de stevigere hoofdstam wilt hebben. Zoals gezegd is het lastig alle dieven in een laat stadium te herkennen, maar ik zou beginnen met het verwijderen van de duidelijke dieven, en de onderste bladeren. Beetje orde in de chaos creëren.

Ik heb zelf ook tomaten in wat lijkt op hetzelfde formaat kas (nok 1.90-2m, of is de jouwe lager?), zowel qua hoogte als het feit dat de plant vrij snel het schuine dak bereikt, en op dat punt moet je iets. Zelf top ik niet op dat punt, ik leid de plant naar de nok. Bij mij hangen er 4 trossen onder dat keerpunt, en krijg ik met een beetje geluk nog 2 trossen op het schuine stuk. Wordt wel wat onoverzichtelijk in de nok. Ik leid de planten in spiralen omhoog, en vanaf het keerpunt naar de nok zijn gecoate staaldraden gespannen. Ik leid het laatste deel van de plant langs die draden. Zodra een tros begint te kleuren gaat het onderste blad eraf tot de tros vrij hangt.

Om zoveel mogelijk hoogte te kunnen gebruiken staan mijn tomaten in ingegraven potten (mijn pepers staan juist in niet ingegraven potten, die hebben de extra hoogte ook niet nodig maar wel warmere grond).

In september 2012 zag dit systeem er zo uit:

personeel73061401184029.jpg

Wellicht lijkt mijn kas hoog, maar mijn neefje was daar pas 1,5. De onderste trossen links zijn de 3e of 4e van onder. De 2 planten achterin waren later geplant, onder het motto "er kan nog meer bij", die liepen dus iets achter op de 6 planten links. Zoals je ziet werk ik omhoog met het verwijderen van blad en oogst, en laat ik een kale stam achter. In de professionele teelt doen ze dit ook, maar schuiven ze de planten steeds een stukje op zodat de rijpende tros op dezelfde plukhoogte hangt. Tegen het einde van het seizoen is de kale stam dan wel 4-6 meter (?) lang. Heb er nooit goed op gelet, ik plukte per kilo en dat was doorwerken!

Het ras wat je ziet is Vitador F1. Het is goed mogelijk dat een ander ras minder makkelijk te leiden is omdat deze bv grilliger groeit of zichzelf topt en op een dief verder moet. Dat is in dit systeem een nadeel, vandaar een ras dat zich een beetje gedraagt.

Geplaatst:

En ja, het wordt hier tegen het dak aan wel een stuk warmer, heet zelfs. Het scheelt dat dit stuk dak bij mij op west-noordwest staat, waardoor het meevalt met de directe verbranding. Dezelfde schuinte op zuid zou een ander verhaal zijn. Hitte is sowieso niet optimaal voor een tomaat, maar als je zoveel mogelijk lucht gaat hij er niet kapot van. Ik denk dat de bladeren die niet tegen het glas zitten de plant draaiende houden, en dat de bladeren die het te heet hebben alleen proberen te overleven. I weet niet zeker of er een temperatuur is waarop een blad helemaal ophoudt met produceren.

Zolang er maar voldoende blad functioneert voor die laatste tros vind ik het best .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...