mirjam Geplaatst: 14 augustus 2010 Geplaatst: 14 augustus 2010 Ons eerste seizoen als moestuinders is prima verlopen,maar nu heb ik een Flinke oogst zomer worten .Heeft iemand ook een idee hoe ik ze het beste kan bewaren? invriezen? en zo ja hoe? Quote
DVL Geplaatst: 14 augustus 2010 Geplaatst: 14 augustus 2010 Welkom op het forum Mirjam. Wortelen zijn goed in te vriezen. Maak kleine worteltjes schoon, laat ze heel en blancheer ze 3 minuten. Schrap grote wortelen en snijd ze in plakjes of in reepjes. Blancheer ze 2 minuten, laat ze afkoelen en uitlekken. Verpak de worteltjes in plastic zakjes. Bewaartijd: 1 jaar Gebruik: wortelen hoeven niet ontdooid te worden. Kook of smoor ze gaar met boter. Groeten Dirk Quote
Erik Geplaatst: 14 augustus 2010 Geplaatst: 14 augustus 2010 Hallo Mirjam, Als je geen ruimte (meer) hebt in de vriezer kun je ze ook nog inkuilen (maar dan in kisten). Het is wat ouderwets Draai het loof van de wortel, leg ze op een laag zand in een kist, bedek ze met zand en leg de volgende laag er bovenop. De wortelen kun je tot vijf maanden in kisten op een droge, koele plek bewaren. PS: stel je even hier voor als je wilt Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 augustus 2010 Geplaatst: 14 augustus 2010 Ja dat inkuilen wil ik ook gaan doen, ook met bieten en andere knollen/wortels. Maar wat voor een zand gebruik je daar voor? Ze zeggen wel eens 'scherpzand' maar wat is dat eigenlijk? En moet dat dan nog vochtig zijn? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erik Geplaatst: 15 augustus 2010 Geplaatst: 15 augustus 2010 Jorieke, Ja vochtig zand omdat wortelgewassen zoals bieten en wortelen gemakkelijk vocht verliezen. De kisten wel vorstvrij houden.Je moet zand hebben zonder zout. Ik lees dat scherpzand of metselzand uit de rivieren komt dus dat kun je gebruiken.Jij wilt deze gewassen bewaren voor je dieren toch? Dan kan je ze ook wel buiten inkuilen maar dat gaat weer iets anders dan hierboven beschreven. Ik heb nog een artikeltje liggen wat ik 5 jaar terug eens geschreven heb met uitleg over inkuilen. Als je wil kan ik het plaatsen. Bij mij gaan de wortelen trouwens de diepvries in Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 augustus 2010 Geplaatst: 15 augustus 2010 @ Eut: In gewone tuingrond zit zout? Dan moet ik maar eens op zoek naar scherpzand. We willen inderdaad een flinke wintervoorraad aanleggen voor de dieren, maar dat zal pas volgend jaar zijn. Toch zou dat artikel nu al wel van pas komen! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erik Geplaatst: 15 augustus 2010 Geplaatst: 15 augustus 2010 Jorieke: een beetje outdated maar ik heb het geplaatst: het-bewaren-van-groenten-inkuilen-t155.html Quote
mirjam Geplaatst: 19 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2010 bedankt voor de tips,na uren schrap en snijwerk zitten ze in de vriezer.Kunnen we de hele winter lekker van de moestuin genieten. Quote
vosje16 Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 ik wil even reageren op het bewaren van wortelgewassen door middel van inkuilen.Zelf heb ik het een keer geprobeerd en als alle omstandigheden gunstig zijn, droge grond weinig vorst dan nog is het geen succes. Ik tuinnier n.l. in een buitengebied en heb erg veel last van (on) gedierte dus wordt alles bij mij aangevreten door??? woelmuizen, muizen, ratten,konijnen en alles wat verder groente lust. Zelfs fazanten houtduiven, vlaamse gaaien en reeen laten de boel niet met rust. Dus mensen voordat je een gat gaat graven kijk wie er allemaal op de loer lig. O ja en in de berging kan ik ook niets bewaren, (flatgebouw) daar is het meestal tussen de 12 en 16 graden, wel heel geschikt om witlof te trekken in bouwemmers. Hopelijk heb ik hiermee bij gedragen om het tuinnieren zo prettig mogelijk te maken. vosje16 Quote
newlifestylegirl Geplaatst: 26 mei 2017 Geplaatst: 26 mei 2017 Hallo Mirjam, Als je geen ruimte (meer) hebt in de vriezer kun je ze ook nog inkuilen (maar dan in kisten). Het is wat ouderwets Draai het loof van de wortel, leg ze op een laag zand in een kist, bedek ze met zand en leg de volgende laag er bovenop. De wortelen kun je tot vijf maanden in kisten op een droge, koele plek bewaren. PS: stel je even hier voor als je wilt Hi , ik kwam hier puur dankzij het feit ik zelf verse wortelen ben gaan kopen maar daadwerkelijk een gelijkaardig loof heb na een dag , slapjes en de worteltjes lijken inderdaad vocht te verliezen zoals beschreven dus zocht ik naar een oplossing en dit lijkt me wel wat maar dan kom ik eventjes met de vraag : klopt het dat worteltjes nog kunnen verder groeien dan ook ?? er zitten er namelijk een aantal bij die nog nieuw loof aan het ontwikkelen zijn en vrijwel dun zijn hoewel het bosje daarentegen wel ' propertjes verdeeld ' is in grootte en dikte van de andere worteltjes , tevens , volstaat een oude wijnkist ?? een boel vragen maar men moet érgens beginnen he , Groetjes , V. Quote vierkante meter moestuin naar volle tuin . Groentje in het groene ,meer dan 20kg framboos , meer dan 20 pompoenen en teveel aan courgettes, te weinig tomaat en gelukkig voldoende paprika kunnen oogsten en het hele jaar door sla en kruiden en een volle diepvries
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.