Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het bewaren van groenten: Inkuilen


Erik

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van dit topic plaats ik hier wat uitleg over het inkuilen van groenten.

 

De meeste wortelgewassen kunnen bewaard worden d.m.v inkuilen. Deze gewassen moeten daartoe omstreeks oktober geoogst worden, waarbij het loof vlak boven de wortelhals afgesneden wordt. De volgende gewassen kunnen d.m.v. inkuilen de gehele winter bewaard worden:

- Aardappelen

- Koolraap

- Knolselderij

- Bieten,

- Mierikswortelen

- Pastinaken

- Rammenas

- Winterwortelen

 

In kisten met zand

Inkuilen kan in kisten. Leg de groenten op een laag zand in een kist, bedek ze met zand en leg de volgende laag er bovenop. De wortelen kun je tot vijf maanden in kisten op een droge, koele plek bewaren.

 

Buiten onder stro

Gronden met een lage grondwaterstand: Graaf een kuil , en leg hier een laag stro of zand in. Leg hier vervolgens een laag wortels in. Breng over deze laag weer een laagje stro of zand aan en zo doorgaan totdat alle wortels in de kuil gebracht zijn. Brengen daarna nog een 25 cm dikke laag stro over het geheel aan en sluit de kuil af met planken. Breng tenslotte op de planken ook nog een laagje grond aan.

 

Op natte gronden: Spreidt een stuk geperforeerd plastic uit. Om dit plastic graven we een greppeltje. Leg een laagje stro of zand op het plastic en leg hier vervolgens een laag wortels in. Breng over deze laag weer een laagje stro of zand aan en zo doorgaan totdat de stapel ongeveer 25 cm hoog is. Plaats dan in het midden van de stapel een verticale buis (bijvoorbeeld een draineerbuis). Stapel vervolgens de groenten op dezelfde manier als hierboven beschreven. Brengen daarna een 25 cm dikke laag stro over het geheel aan en bedek dit met een laagje grond. Zorg dat de buis boven de stapel uitsteekt en sluit de buis af bij vorst door middel van bijvoorbeeld een prop.

 

De groenten zijn ongeveer vier tot vijf maanden houdbaar. Kies altijd een beschutte en goed gedraineerde plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Even een oud topic omhoogschoppen.

 

Hoe zit het met het inkuilen van koolraap? Wat moet eraf en wat moet eraan blijven?

 

Ik heb wel ervaring met het inkuilen van winterpeen, bietjes en rammenas.

Daarbij zorg je dat de wortel heel blijft en je draait of snijdt het loof er zo af dat de groeipunt ook intact blijft.

 

Over de koolraap kan ik niet veel meer vinden dan loof afdraaien (duidelijk) maar over de wortels vind ik niets.

Eén site maakt melding dat je de wortel intact moet laten.

 

DE wortel??? Welke is dat??? Ik zie een hele bos! Bij alle koolrapen, niet alleen deze twee!

Wat moet ik er nu aan laten zitten? Alle wortels?

 

koolraap211111383056292.jpg

 

Ik ga ze trouwens maar inkuilen in de kruipruimte.

Deze dingen nemen te veel ruimte in in m'n kelder.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de wortels er aan laten zitten ja. Overigens is eigenlijk de 'bol' ook deel van de wortel he ? De wortel is hier de opslagplaats van de plant = knol. De knol heeft dan weer wortels. Eraan laten zitten , omdat je anders, zeg maar, plekken maakt bij afbreken, die bevattelijker zijn voor rot. Er wordt geen voedsel van de knol naar de wortels weggetrokken. Tenzij hij weer aan de groei gaat ( te hoge temperaturen bv ). wel de haarwortels even goed wegwrijven, of even een uurtje laten uitdrogen. Verder geen moeilijke dingen om in te kuilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Beste allemaal!

 

Ik heb een redelijke hoeveelheid wortels en tuinrapen geoogst, en wilde eigenlijk gaan proberen ze te bewaren door in te kuilen! Ik heb een oud kistje dat enige tijd buiten heeft gestaan, en daardoor nogal 'versleten' is.. oftewel, sommige stukken zijn wat verrot. Maar goed, op zich sluit hij wel goed af. Om te vullen had ik nog ophoog zand liggen, en ik wilde de binnenkant bekleden met plastic!

 

Iemand nog tips, of zou het zo moeten lukken?

 

Groetjes,

 

2015091317420522171442167344.jpg Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Dat is zeker geschikt. Zand is zand, toch? Het gaat er hierbij vooral om dat het een mate van bescherming biedt en een bepaalde vochtigheidsgraad houdt om uitdrogen van je wortels etc te voorkomen.

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...