Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waaruit bestaat jullie bodem en bemesting?


Balto

Aanbevolen berichten

Ik ben gewoon benieuwd waar jullie bodem uit bestaat (klei, zand etc.) en wat jullie er mee doen (spitten enz). En wat jullie in jullie moestuinbakken en potten hebben zitten. Eventueel per gewas.

 

En waarmee bemesten jullie je verschillende planten?

 

Zelf heb ik alleen bakken en potten en deze vul ik met cocopeat (action) en compost, 50-50. Onderin kleikorrels en bij gewassen die veel water nodig hebben ook wel tussenin.

 

Bemesten doe ik alles met pokon moestuinmestkorrels, maar volgend seizoen wil ik specifieker per plant gaan bemesten.

 

Dit is mijn eerste seizoen dus vergelijken kan ik niet, maar groeien doet het in ieder geval goed!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat jullie in de bakken hebben zitten.

 

Vraag is me niet helemaal duidelijk, Balto.

 

Bedoel je te vragen wat we in bloempotten doen, als we daarin iets (op-)kweken? (Dan kun je dat beter ook even in de vraag zetten )

 

Ik teel niet zo veel groenten en fruit in aparte bakken en potten. Bijna alles in de volle grond. Basis voor een enkele pot is: potgrond. Zo mogelijk biologische (maar vaak moeilijk te krijgen hier). Kleinere potjes: ik verplant ieder jaar, eventueel naar een grotere pot. Een echt grote pot meestal om het jaar. Bovenop een laagje compost (eigen maak) of wat koemestkorrels gedurende het seizoen. Soms onderin wat tuingrond (klei hier) inderdaad ook in verband met vocht vasthouden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb mijn post wat aangepast, hopelijk is het nu beter te begrijpen.

 

Ik vind het leuk om te weten wat anderen doen met hun grond om het vruchtbaar en los te houden, en waar mensen hun moestuinbakken en potten mee vullen. Wellicht hebben mensen er iets aan, doen ze ideeen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou vooruit:

we hebben veen met wat zand erdoor

globaal mesten we met koemest in jan/feb;die spitten we altijd onder, één steek

ook krijgt alles zoveel mogelijk compost en wat korrelkalk in november

specifiek per plant mesten we met xtra compost, beendermeel, patentkali, bitterzout, koemestkorrels, smeerwortelgier, turf en soms niks

Link naar reactie
Delen op andere sites

DSCN608820901406397719.JPG

 

Hier zit ik op een pakket van 60 cm rivierklei. Hele vette klei. Geel grijs, zelfs wat blauw zit er in. Die vette klei zit van 30 tm 60 cm Daarboven zit de moestuin-teelt-laag. Volgens mij gemengd met van alles aan organisch materiaal. Mijn tuin is de laatste 27 jaar moestuin geweest ( complex )

Onder die 60 cm zit veen. Héél veel veen. Grotendeel ook onder de grondwaterlijn. Water zit bij mij dus op ong 60 cm. Deze zomer dan, Zo droog is het hier al heel lang niet geweest.

 

De laatste 14 jaar is mijn tuin Biologisch beteelt, of wat daar voor door gaat. Naar zeggen van de vorige eigenaar.

 

Ik teel biologisch denk ik , of zo goed als. Ik gebruik bv wel een klein beetje slakkenkorrels.

 

Mesten doe ik op de tuin op de teeltvakken met een basisbemesting van koemestkorrels. Gewoon simpele koemestkorrels. Geen biologische, dus daar ga je al. Ik heb een hoop liggen met oude rundermest. Die zal bv niet van een biologische boer zijn, dus daar ga je nog een x.

Bijmesten doe ik in potten met korrelmest. Van die langwerkende korrels, nu van Pokon geloof ik. Absoluut niets biologisch aan.

Bijmesten per teelt afhankelijk. Soms wat extra koemestkorrels in het voorjaar ( kolenvak ) wat extra kalium bij de aardappels en het uienvak ( ook knoflook en prei dus ). Veredr niet eigenlijk.

Aardbeien geef ik af en toe wat extra's met iets compleets, incl sporenelementen enz. Duur spul. zogenaamd biologisch.

Rozen, druiven, appels peren enz ( de hele rozenfamilie ) krijgen iets dergelijks incl toevoegingen. Niets biologisch wederom.

Mediterrane zaken als lavendel en Rozemarijn en tijm, salie etc maar ook de druiven krijgen in de winter extra kalk.

 

Denk dat dat het was. Eigenlijk, als ik het zo teruglees. Niets biologisch.

Ow ja. De composthoop. 1e jaar dat ik op deze tuin een mooie warme hoop aan het bouwen ben ( 1,85m2 per bak ). Dat kan ik nu op deze vrij grote tuin mooi doen. Daar komt volgend voorjaar veel moois uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...