Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe een limoen te verzorgen?


ferdinand

Aanbevolen berichten

Ik heb een klein limoen boompje. Hij is zo'n 30cm hoog en krijgt nu de eerste bloesem. Heeft iemand ervaring met het houden van een limoen? Waar en onder welke omstandigheden moet ik hem laten overwinteren?

(Dat ik nu al aan de winter denk...)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik citeer een stukje wat ik geschreven heb in het informatie-topic : 'Winterhardheid' :

---------------

 

We wonen niet aan de Middellandse Zee, dus inderdaad; die teelten zijn hier met betrekking tot winterhardheid gewoon onmogelijk. Overigens is de vorstgevoeligheid daar maar 1 factor; een ándere factor is het licht, maar dat is een ander topic.

Toch zijn er al eeuwen lang pogingen gedaan, waaronder velen met succes, om de natuur te dwingen tot de grenzen van wat nog nét kan. Ik neem weer een voorbeeld.

 

Buiten Berlijn kun je de zomerverblijven vinden van een van de vroegere vorsten van Duitsland: het beroemde Sanssouci. Tegen een helling op het zuiden vind je daar halfronde muurtjes waartegen perziken, abrikozen, vijgen, zoete handperen,druif en dergelijken gekweekt werden. Beschermd tegen de koude uit het noord-oosten, vol op de zon, met voor élke struik een afneembaar bouwsel tegen de regen en op zeer doorlatende grond.

Rond de bloei en met vorst werden er vuurpotten geplaatst. Tuinarbeid was goedkoop. Tuinmannen en verzorgers zát: 24/7. Het was en is, met kunstgrepen, allemaal mogelijk

 

Tegenwoordig, met onze huidige kennis en technische inzichten ( maar minder aandacht ) is er ook veel mogelijk. Maar met kunstgrepen dus.

 

Alle olijfboompjes die de kwekers tegenwoordig als zoete broodjes verkopen in de voorzomer sterven vroegtijdig bij ons in kletsnatte potten op het terras of op het balkon bij de eerste vorsten in december.

Dat is goed geld weggooien, maar allá; emotie mag wat kosten kennelijk.

Wat nu te doen met die gulle gift van een dierbare ? Die Mandarijn, die Olijf, dat bijzondere soortje Rozemarijn ?

 

Ik wil me hier beperken tot algemeenheden. Een citrus wil koelte in de winter. rond de +5 tot 8gr is prima. Volop licht.

Heeft de plant de zomer voor de winter voldoende zon gehad en zijn zijn takken voldoende afgerijpt. Is er dus geen jonge groei meer ( niet meer mesten na ong. 1 augustus ), dan kan ook een citrus wel een graadje vorst weerstaan. Wanneer er dan toch vorstschade optreedt, zal hij weer regenereren.

Die koelte is echter van groot belang. Staat de plant te warm, valt hij ten prooi aan vroege groei, aantastingen etc.

 

-----------

 

Tot zover het citaat ( scheelt een hoop gebabbel )

Dus : Koel overwinteren. Een citrus wil vooral koel en niet nat in de winter. Aan de droge kant houden na de groeifase. Die groeifase loopt vrij lang door bij een Citrus trouwens.

Niet meer mesten na 1 september, de groeiprikkel moet er uit. Licht neemt af. de plant moet in rust.

Koel dus. tussen 0 gr en 8 gr houden swinters. In voorjaar weer langzaam meer vocht geven, meer licht en uiteindelijk de volle zon in. komt ie weer tot leven, gaan bijmesten en meer water. Liefst van onderaf laten drinken.

Deze winter heeft mijn Mandarijn ( is de makkelijkste onder de citrussen, limoen is ook niet de lastigste ) gewoon buiten overleefd. Wel uit de wind.

Tóch. Bij meer vorst : naar koele lichte ruimte aub.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Vandaag ben ik even naar de toko gegaan. Ook altijd leuk om daar bij de groenten en fruit te neuzen om te zien wat ik nog niet ken en waar ik eventueel mee kan zaaien . Ik vond de Kaffir limoentjes, kent iemand die hier? Piepkleine bobbelige limoentjes met een enorm aroma en... pitjes!!

Ze geuren echt 10 keer zo sterk als gewone limoenen en ik ben benieuwd of ik de pitjes gekiemd krijg.

 

Ervaringen iemand?

download-186441424954154.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

“To plant a garden is to believe in tomorrow.”

― Audrey Hepburn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de info. Gewone limoenboompjes hebben ook van die stekels

 

Het leuke aan deze vind ik dat je (net als van de gewone limoen) de bladeren bij het koken kunt gebruiken, maar dat deze een veel sterker aroma hebben. Wel fijn om te weten, zeker omdat het hier onwaarschijnlijk gaat zijn dat ik binnen nu en een paar jaar vruchten ga hebben van een gezaaide pit. Ik weet nu dus wel al zeker dat ik in elk geval de blaadjes kan oogsten!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...