Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moestuin van Barancio


Barancio

Aanbevolen berichten

Ik heb een klein moestuintje (jammer genoeg noordgericht) in de omgeving van Antwerpen, vooral in (zelfgemaakte) houten bakken met kopertape rond de pootjes, om zo slakken te slim af te zijn. 2014 is nog maar mijn 2de moestuinseizoen, vorig jaar stelde niet veel voor, afgezien van een 3-tal aardappelen en 5 aardbeien of zo. Wat redelijk lukt dit jaar zijn mijn bosaardbeitjes, de kindjes hebben er elke dag een 10-tal voor bij het ontbijt. Mijn gewone aardbeiplantjes van vorig jaar geven nu ook meer vruchten dan vorig jaar. We hebben ook al 2 keer boontjes geoogst, en ook mijn verschillende mini-paprika's, zachte en Spaanse pepers, doen het goed, plantjes hangen vol met vruchten. Ik heb voor het eerst ook 2 Barancio's staan, deze dragen nu ook eindelijk vruchten, maar het was niet eenvoudig om die gekiemd te krijgen, meerdere pogingen moeten ondernemen. Ik hoop dit jaar toch nog een oranje examplaar te kunnen oogsten …

 

Wat ik mij als beginner afvraag is: hoe bemest je bij tijdens eens seizoen? Ik hoor geregeld op TV, of lees op een forum wel eens zeggen: "je moet af en toe bijmesten", maar hoe gaat dat in zijn werk? Ik heb vorig jaar eens (biologische) korrels gestrooid, maar na een regenbui begon dat zootje pluizig te worden en te schimmelen, dus waarschijnlijk doe ik dat verkeerd. Ik kan mijn grond tussen de plantjes toch niet opengraven, of wel? Voorlopig probeer ik die korrels op te lossen in water, maar dat lost zeer traag op, dus niet zo handig. Tips welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom en we zijn gek op foto's.

 

De korrels moet je ook wat in werken(harken) en dan heb je het probleem van schimmelen niet meer.

Je paprika's geef je beste wat vloebare voeding(makkelijker te doseren)en kan ook gemaakt van je korrels.

 

Maar je kan ook koemestpoeder kopen en dat lost makkelijk op(is er ook bio).

 

En een goede keuze de Barancio, zeer lekker(ik heb er nog maar enkele mogen oogsten maar hoop ook op nog veel meer) dus een mooie oogst.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom, veel moestuin en forum plezier.

Vroeg in het voorjaar maken wij de moestuin klaar voor beplanten en zaaien. Onkruid wieden, frezen, vaste mest (liefst van rund, met stro) verdelen en dan weer frezen.

Dan de bedden verdelen en die klaar maken voor zaaien en planten. Tussendoor s'ochtends vroeg met compostthee (strontwater) bemesten, kort sproeien is alles schoon en kan de plant het opnemen.

Dat is zoals wij het doen, erzullen vast meer tips en uitleg komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom !

 

Voor je vragen : neus lekker rond op het forum. In 'Bodem en bemesting" kun je tal van tips vinden, ook wat jouw vraag betreft ( rechtsboven zoekfunctie ) of als je geen passend topic kan vinden, daar je vraag stellen.

Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt alvast voor de vele bemestingstips! Vandaag toevallig een vergeten gieter met mestkorrels (her)ontdekt onder een plantenbak, die door de vele regen van de voorbije dagen boordevol was komen te staan met roestkleurig water. Ik heb daar alvast maar eens wat toegediend aan mijn boontjes, augurken en paprika's. Zeker de boontjes gaan het kunnen gebruiken want, die plantjes lijken stilgevallen.

 

Daarstraks ook even met het fototoestel in de tuin rondgelopen en enkele foto's verzameld:

 

Eén van mijn 2 Barancio-planten waar er 3 vruchten aan hangen, ze hebben nog wat werk (zon) voor de boeg …

Barancio24601407884007.jpg

 

De overheerlijke bosaardbei, al ziet die er op de foto door die rood-roze kleur haast giftig uit. Ik heb gisterenavond de zaadjes verzameld van een rijpe bosaardbei, die ik afgelopen weekend had uitgesmeerd op keukenpapier (zonde van de vrucht natuurlijk), daar kwamen ongeveer 150 zaadjes van. Ik hoop deze te gebruiken om volgende winter en lente zelf uit te zaaien.

Bosaardbei45311407884011.jpg

 

Gewone paprika's (Gemini F1), met op de achtergrond enkele plukpaprika's:

Gemini-F174691407884016.jpg

 

Een éénzaam kamillebloemetje (in een bakje vol met kamille), ik knip de opengebloeide 's avonds af (als het droog weer geweest is tenminste, anders wacht ik een dag), meestal 20 tot 40 stuks, en droog ze vervolgens een 10-tal dagen binnen vooraleer ze in de blikken theedoos verdwijnen.

Kamille30721407884020.jpg

 

Een andere plukpaprika-plant, geen idee welk ras het precies is, ik heb daar vorig jaar in het tuincentrum zo'n plantje van gekocht, en de zaadjes van één van die vruchten verzameld, gedroogd en dit jaar gezaaid, werkt blijkbaar zeer goed:

Plukpaprika88141407884024.jpg

 

Ik heb ook wortels (Nantes) staan in een hoge bak (ongeveer 1 meter hoogte), daartussen groeit fijnbladige basilicum (Pluto) welke ietjse fijner smaakt maar vooral veel rijker geurt dan de gewone. Ik dacht dat het een goede combinatieteelt was, maar nu vind ik daar niks meer van terug, misschien heb ik mij vergist. De basicilum heeft alleszinds geen last van de wortels! Ik denk dat de wortels eind april gezaaid heb, misschien moeten deze nog even blijven staan tot september.

Wortels51411407884028.jpg

 

Ik zal zeker eens op zoek gaan de rubriek "bodem en bemesting", en ook die techniek van het "inharken" van korrels eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip, boontjes beter niet mesten. En je paprika's zien er goed uit.

Oops, te laat. Vreemd genoeg zag ik daarstraks, opnieuw een massa nieuwe bloemknopjes aan mijn boonplantjes hangen. Het lijkt erop of het toch effect heeft gehad. Of misschien gewoon bijgeloof van mijn kant …

 

Wat mij verraste was dat die fijne boontjes (Satelit) totaal niet hoog worden, of althans bij mij niet (pakweg 25 à 30 cm), ze staan in een lange bak van ± 20 à 25 cm diep. Ik had een hele frame-constructie gebouwd met touwtjes zodat ze netjes zouden kunnen opklimmen, maar het zijn eerder mijn 2 augurkplanten die aan het andere uiteinde van die bak staan die de hoogte in gekropen zijn.

 

Augurken zijn naar mijn smaak eigenlijk gewoon kleine komkommers. Identiek dezelfde smaak rauw. Ik had eens ergens op een blog gelezen dat je er niks anders mee kunt doen dan ze inmaken, maar dat was een heel gedoe, recept van SOS Piet gevolgd een keer, maar in de keuken heeft die een dag een indringende azijngeur gehangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er inderdaad erg goed uit knap werk landgenoot

Eventueel ook wat compost in de aarde verwerken voor het nieuwe seizoen start

Ik heb natuurlijk enkel mijn toppers laten zien (natuurlijke selectie), mijn "floppers" waren er zeker ook! Zelf composteren zit er niet in wegens te weinig plaats, maar ik meng wel wat compost (zak van de winkel) eronder als ik een plaats hergebruik voor iets nieuws. Ik had al gemerkt dat als ik dat vergat, dat de plant trager groeit, vermoed dat de wortelgroei belemmerd wordt als de grond te compact is.

 

Oh ja, de moestuinier in jouw avatar heeft mij vorig jaar gemotiveerd om er dit jaar ook eens echt voor te gaan. Was wel wat te voortvarend begonnen, veel te veel voorgezaaid, ik had quasi een halve keuken ingepalmd, wat niet altijd in dank werd afgenomen, wat begrijpelijk is natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...