wijo Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 (aangepast) Wat vreet aan mijn bloemkoolplantje? Ik heb deze in een kas staan. Gisteren zag ik voor het eerst dat er vraat was aan één van de plantjes. Ik heb onder alle potjes gekeken of er slakken of rupsen zijn. Heb overigens geen slakkenspoor gezien. Heb vannacht nog gekeken of er wat op het plantje zat. Niets te vinden. Heb nog zout rondom de potten gestrooid maar toch is er vannacht weer een deel van de bladeren opgevreten. Heeft iemand een idee? Zou het een muis kunnen zijn? Ga zo dadelijk maar even een muizenval zetten. 3 november 2014 aangepast door Gast Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Frans Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 Ik zou toch nog eens goed kijken of er geen rupsjes onder de blaadjes zitten. Het zijn meesters in camouflage , ze kunnen bijvoorbeeld nauwelijks zichtbaar langs een nerf liggen en (nu nog) heel klein zijn. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Nynkef Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 bij mij zijn het groene rupsjes, inderdaad goed gecamoufleerd. Ze zitten steeds in de jongste blaadjes Quote
harm07 Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 Ik heb het ook gehad, maar dat waren zeer waarschijnlijk muizen (ik heb ze nog gecontroleerd op rupsen) want die zitten hier wel eens. Quote
wijo Geplaatst: 4 november 2014 Auteur Geplaatst: 4 november 2014 Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er, geloof ik, achter wie de boosdoeners zijn: pissebedden.Ik had wat maatregelen genomen. Voor de zekerheid een muizenval gezet en de plantjes bespoten met een zeepoplossing. Ik heb afgelopen nacht weer gecontroleerd. Ik zag op de plantjes niets maar wel op het kaas in de muizenval: pissebedden. En op de buitenkant van het stenen potje van het bloemkoolplantje liepen ook een paar pissebedden. Op het plantje zelf niet en waarschijnlijk heeft de zeepoplossing daarvoor gezorgd. Bij controle vanochtend was het plantje niet verder aangetast. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Frans Geplaatst: 5 november 2014 Geplaatst: 5 november 2014 Ik heb toch mijn twijfels over die pissebeddeen Wijo . Pissebedden leven van dood plantaardig materiaal zoals rottend hout en bladeren. Levend materiaal laten ze normaal met rust. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
RobO Geplaatst: 5 november 2014 Geplaatst: 5 november 2014 in een schone tuin gaan ze toch aan het jonge blad: linkje Quote
wijo Geplaatst: 5 november 2014 Auteur Geplaatst: 5 november 2014 Ik heb ze dan niet op heterdaad betrapt maar ik heb al langer twijfel over het niet schadelijk zijn van de pissebedden. Nu ik dit met mijn bloemkoolplantjes meemaak en wel pissebedden op de pot heb zien lopen, ben ik op internet gaan zoeken en vind zo hier en daar toch berichten over dat ze wel degelijk zich tegoed doen aan jonge planten. RobO heeft al een link geplaatst. Hier nog één: http://www.infotalia.com/nld/tuin/tuinaanleg_en_onderhoud/onkruid_ziekten_plagen/ziekte_detail.asp?id=2179 Quote Met vriendelijke groet,Wim.
tuinman Peter Geplaatst: 5 november 2014 Geplaatst: 5 november 2014 Wanneer ik de foto bekijk is dit weldegelijk vraatschade van een rups, zoeken maar. Groetjes Tuinman Peter Quote
wijo Geplaatst: 6 november 2014 Auteur Geplaatst: 6 november 2014 Bedankt voor je reactie Tuinman Peter. Ik zoek, zoek, zoek en er zijn niet zoveel plekken waar de dader(s) zich schuil kunnen houden. Onder de potten en de onderkant van de bladeren gekeken. Nog geen rups gevonden en ook de pissebedden heb ik nog niet terug gezien. Wel uitgeholde aardappels neergelegd maar nog geen resultaat. Misschien omdat het nu een stuk kouder is in de kas dan voor een paar dagen terug? Ook had ik met een zeepoplossing gespoten. Dat zal toch ook geholpen hebben. In ieder geval geen nieuwe vraat mee gezien. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
piggy Geplaatst: 14 december 2014 Geplaatst: 14 december 2014 Vodoende planten, voor jezelf en voor ongenodigde gasten. In mijn "potdichte" serre verdwijnen er zo'n 5 per etmaal. Quote
wijo Geplaatst: 14 december 2014 Auteur Geplaatst: 14 december 2014 Knap vervelend. Het is iets wat je als tuinder vaak lijdzaam moet ondergaan. Toen ik net mijn volkstuin had, zei een oudere tuinder tegen me dat het "oorlog" is in de tuin. Even dacht ik dat hij bedoelde dat de tuinders onderling elkaar niet konden luchten of zien maar dat was duidelijk niet het geval Nee, hij bedoelde allerlei belagers van onze plantjes.Ik heb de kas ook afgesloten maar toch ook last van belagers gehad. Alhoewel het nu rustig is. Ik had zout rondom de potten gestrooid om eventuele slakken te weren en met een zeepsopoplossing over de plantjes gespoten. Ik maak regelmatig gebruik van deze zeepsopoplossing. Niet alleen om te bestrijden tegen insecten op de planten maar ook als preventief middel om te voorkomen dat de vogels (duiven) er van gaan eten. Door het zeepsmaakje willen ze het niet of ruiken ze het niet goed. Hoe dan ook, het werkt wel. Misschien is het iets wat jij ook kunt proberen: baat het niet, het schaadt ook niet en het is een kleine moeite.Ik vraag me wel af wat er bij jou aan de planten zit. Zou het een muis ofzo kunnen zijn? Quote Met vriendelijke groet,Wim.
piggy Geplaatst: 14 december 2014 Geplaatst: 14 december 2014 Woelmuizen/ratten! Ze maken deel uit van de biotoop. Dus moeten we ze accepteren en er mee leven! Quote
RobO Geplaatst: 15 december 2014 Geplaatst: 15 december 2014 nou....beetje hulp aan magere heintje mag toch wel... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.