Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

@Gemma: Ik moet nog even tellen hoeveel porties ik nou precies heb gemaakt, ik was de tel kwijt zaterdag. Het schaap woog (geslacht en wel) 25 kilo. En op wat hele dikke botten na, eten de honden dat allemaal op.

Als er bot in zit, dan kauwen ze er tenminste lekker een tijd op. Geef ik ze een stuk vlees, ongemalen, en zonder bot, dan slikt vooral onze beagle dat in 1 keer in. Vandaar dat ik het maar kleiner maak, dan moeten ze nog wat happen nemen en kunnen ze er niet in stikken

Geplaatst:

Ik heb nog even geteld Gemma, en ik heb zo'n 100 porties gehakt+rijst gemaakt. En dan ook nog zo'n 40 stukken bot-met-vlees.

Met 2 honden, die elk een portie gehakt+rijst krijgen per dag, kunnen we dus weer even vooruit. Maar niet al te lang, omdat het niet echt een dik schaap betrof.

Ze krijgen verder ook varkensvlees+bot, en in de zomer krijgt de grootste hond af en toe een jonge haan. Die trekken we dan zijn verenpak uit, en die vreet ze met bot en ingewanden en al op Daar moet onze beagle dan ook niets van weten, die lust dat echt niet.

Ze lust wel kip, maar wil niet zien dat het een dier is geweest? Ik weet het niet.

Geplaatst:

Wij hadden laatst een half lam een een groot deel stier te verwerken, niet van ons zelf maar van vrienden.

Het makkelijkst ging het hakken van de botten met een scherpe bijl, alleen moet je wel zorgen dat je een stevig ondergrond hebt. Onze weliswaar oude tafel is behoorlijk geblesseerd geraakt

De vriezer ook weer vol met honden en mensenvoer!

edit, nu met foto:

Richard-hakt-stier1770141348174355391413482038.JPG

Geplaatst:
Ik heb nog even geteld Gemma, en ik heb zo'n 100 porties gehakt+rijst gemaakt. En dan ook nog zo'n 40 stukken bot-met-vlees.

Met 2 honden, die elk een portie gehakt+rijst krijgen per dag, kunnen we dus weer even vooruit. Maar niet al te lang, omdat het niet echt een dik schaap betrof.

Ze krijgen verder ook varkensvlees+bot, en in de zomer krijgt de grootste hond af en toe een jonge haan. Die trekken we dan zijn verenpak uit, en die vreet ze met bot en ingewanden en al op Daar moet onze beagle dan ook niets van weten, die lust dat echt niet.

Ze lust wel kip, maar wil niet zien dat het een dier is geweest? Ik weet het niet.

Dat zijn mooi wat porties.

Kunnen ze even vooruit.

Hebben ze wel eens verse pens gehad?

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Tof Piroska, die vrienden hebben die dieren lopen? Wat heb je er zoal van gemaakt?

Gemma, nee ze hebben nog nooit verse pens gehad, we voeren ze alleen van eigen dieren. En dat zit dat er (nog) niet in Maar iets zegt me dat ze het geweldig vinden Als het maar hard genoeg stinkt.

Geplaatst:

Klopt, het stinkt als......

Maar ze zijn er tijden zoet mee.

Hier zijn ze tegen een kleine vergoeding te verkrijgen bij het slachthuis.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Hm, ik zal eens infomeren hier. Maar tot nu toe hebben we nog steeds voer (vlees) teveel voor ze. Dus dat is mooi.

Van de zomer hadden we botten met wat vlees ook wel in de wind en zon liggen om te drogen. Dat werden mooie kluiven. Maar nu het vochtiger en koeler is, kan dat niet meer zo buiten. Misschien eens proberen in de kachel, als die toch afkoelt 's nachts.

Geplaatst:

Jorieke, ja die vrienden hebben die dieren lopen hier, er loopt van alles in ons dorp. Wat dat betreft hoeven we zelf misschien niet echt grotere dieren te nemen. De 2 vriezers puilen uit nu al

We hebben het lam uitgebeend in lekkere stukjes en ingevroren per onderdeel. Van de restanten bouilion gemaakt met vlees en ingevroren ook.

Van de stier voornamelijk porkoltvlees ( goulash in Nederland) gesneden, dit kan ook vermalen worden tot rundergehakt nog als we willen en kan ook gebruikt om worst te maken. Verder heel veel bouillion met prei, ui, wortel en knoflook getrokken en deze geweckt en in de kelder gezet.

restvlees per portie ingevroren voor de honden dat wordt dan later gemengd met onze etensresten als rijst of mais of andere dingen.

We hadden erg veel haast met de stier, het was over de 25 graden en we werkten buiten in de zon. Dus alles zit gesneden en uitgebeend in de vriezer en wordt later verwerkt, helaas het kon niet anders, was een race tegen de klok. Ik kreeg het beest zo maar op een ochtend zonder waarschuwing, dus het moest snel snel snel... Maarrr ik kijk een gekregen stier niet in de bek hoor!

De botten ( mn rug van de stier) is in stukken gehakt met vlees eraan voor de honden, ook in de vriezer.

Als je nog een lekker recept hebt voor runderworstjes of salami, dan hou ik mij aanbevolen, heb ik iets leuks te doen in de winter.

Normaal slachten ze hier overigens in de winter, deze stier moest blijkbaar eerder weg, niet handig zo in de zomer ivm vliegen.

Geplaatst:

Tof hoor, dat je dan zelf geen grote dieren hoeft te houden. Zo werken wij ook. Dat wat je makkelijk kan ruilen of krijgen, scheelt weer in het totaalpakket van dieren/planten/etc. die je zelf nodig hebt

Ja ik ga weer wat recepten uitproberen qua salami, ben nog steeds niet HET recept tegen gekomen. (pas een paar recepten gemaakt hoor, niet veel).

Hoe maak jij die bouillon? Ik heb wel eens kippenbouillon gemaakt en geweckt, maar de smaak werd vrij flauw omdat je het nou eenmaal vrij zout gewend bent van die blokjes Dus ik was niet echt tevreden.

Geplaatst:

Wij hebben hier alle vleesresten en voor de honden on-interessante bottenresten in een pan van 50 liter gemikt, dit op een houtvuur verwarmd, aangebraden met ui, knoflook, peen, wat kruiden en prei. Deze met water aangevuld tot alles onderstaat en op het houtvuur buiten urenlang laten pruttelen. vaak roeren met een mega houten lepel. Door het urenlange gepruttel, ik denk wel 6 uur ofzo, is alles aardig ingekookt en geconcentreerd.

Alle beenderen er uit gevist, met de hand ( met Erny ) alle stukjes bruikbaar vlees van de botten afgepeuterd, de hele soep gezeefd en in weckpotten gegoten met in elke weckpot wat afgepeuterd vlees erbij. Geen zout!

Ik zal eens zoeken op Hongaarse sites naar salami, misschien vind ik wat lekkers, Hongarije is natuurlijk wel een echt salamiland.

edit, dat geen zout is om het zo puur mogelijk te houden, de smaak was erg goed en geconcentreerd, bij verwerking in soep kan het zout er alsnog wel bij.

Geplaatst:

Ik denk dat lavas de bouillon al aardig op kan krikken.

Geplaatst:

Ter illustratie bij het Piroska verhaal:

Stierenvlees...

IMG175140651413627318.JPG

Bouillon van de botten koken...

IMG175768591413627355.JPG

Bouillon wecken...

IMG2875m26701413627202.jpg

IMG2879m25851413627203.jpg

Oh... en we hebben ook nog de dikke laag geel vet die op de bouillon dreef er af geschept en ook in zakken in de vriezer gemikt.

Geplaatst:

mooi topic, ik ga het straks nog even verder teruglezen

Hier gister enkele jonge hanen en 2 parelhoenders geslacht. Straks gaat het stoofpotje van parelhoen op het vuur. Morgen of woensdag kunnen we onze 4 geitenbokjes ophalen bij de slachterij.

Ik lees dat jullie een karkas ook zelf helemaal uitbenen? Dat willen wij ook gaan doen in de toekomst.

Welk materiaal gebruiken jullie hiervoor?

Onze woefs eten ook helemaal vers en dat wat aan restafval van de geslachte dieren over is en geschikt is om te voeren gaat hier ook naar de woefs. Helaas niet voldoende om alle grote beren te voeren (dus als je nog wat over hebt aan vlees jorieke ... ) maar het geeft een fijn gevoel zo min mogelijk van de dieren te verspillen.

Inmiddels liggen de huiden ook in het zout zodat manlief daar straks weer een mooi geitenvel van kan maken.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Geplaatst:

voor nu hebben we het ook altijd door de slager in porties laten zagen en verpakken doen we dan zelf. Mag ik vragen naar welke slagerij jij gaat jorieke? En doet hij het ook gelijk verpakken of doen jullie dat zelf? Echter konden we ook een heel karkas zo meenemen. Geen idee hoe we dat dan in porties krijgen. Met een lintzaag iod? Of kan het ook met een goede vleesbijl? En waar koop je dit materiaal?

Ben bang dat we hier dan wel een hele grote veestapel moeten houden willen we onze beren geheel zelf kunnen voorzien van diverse soorten vlees. Ik heb er wel eens aan gedacht om een paar flessenlammetjes over te nemen. Zou ik deze op kunnen voeden met geitenmelk? En dan (met een maand of 8 ?!?) te laten slachten. Maar ik vraag me dan af of dit zo rendabel gaat zijn. Hier voeren we geen harde botten dus dat zal voor ons een gedeelte "verlies" zijn aan het karkas.

Wel voeren we de meeste organen (excl darm maar daar kunnen we weer worstjes van maken )

Kan jij jouw ervaring delen Jorieke, hoeveel er dan aan bruikbaar hondenvoer overblijft ongeveer bij een schaaplam van zo`n 8 maand en welke kosten heb je er dan aan gehad?

En een volgend zorgenpuntje van mij -miss totaal niet gegrond- maar je leest zo vaak over maden bij schapen... Hebben jullie daar vaak problemen mee?

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Geplaatst:

We zijn flink aan het afbouwen met schapen, juist door die maden. En door het scheren en bekappen, maar de maden waren de spreekwoordelijke druppel.

We hebben een kleine 5 jaar lang schapen gehad, een paar verschillende rassen. En nooit hadden ze ergens last van op maden-gebied. Maar dit jaar is echt een ramp, ze bleven maar komen. Ook op reeds behandelde lammeren, en volwassen dieren.

Ook hadden we rassen met veel stug wol, wat moeilijk was met scheren. En het waren geen echte vleesrassen, dus de lammeren groeiden ook niet zo hard in een klein jaar. Nou moet ik er ook niet aan denken om bijvoorbeeld een stel echte vleesschapen te hebben, ivm het bevallen waarbij je zo moet helpen. Dat moet toch echt wel aardig vanzelf gaan, zonder hulp van ons.

Ook groeiden de hoeven van deze schapen maar door, en moesten we dus zeker 3 tot 4 keer bekappen per jaar.

We gaan dus andere manieren verzinnen om onze honden te voeren. In ieder geval met kip en varken dus.

Wat er precies van een lam af komt, kan ik je niet echt vertellen. We houden dat meestal niet zo bij. Van dit laatste schaap dus wel, daar kwam dus 25 kilo aan vlees en botten vanaf. Ze had al wat lammetjes gekregen, dus zichzelf terug verdiend Het slachten op zich kostte 35 euro. Alleen het doodmaken, slachtplaatskosten, villen, ingewanden verwijderen, en dat soort zaken. De rest hebben wij dus gedaan.

De darmen en de maag hadden we er niet bij zitten (ook niet om gevraagd), de rest van de organen wel.

We hebben de (oudere, dus zeer harde) botten gezaagd met een electrische zaag. Zo'n afkort-ding. Veel te lomp, maar het werkte wel. Handzaag kan ook, maar die loopt al gauw vol met vet en botsmeersel. Dus dan zaagt het weer niet lekker.

Heb je (oudere) lammeren, dan kan je veel botten ook wel hakken. Er zijn verschillende webshops voor gereedschap. Wij hebben wat verschillende messen, echt wel wat duurdere. Maar dan heb je ook wat. Als je het merk wilt weten dan moet ik ze even opzoeken, weet ik niet uit mijn hoofd.

We laten slachten bij Heinenvlees in Zelhem. Lekker dichtbij. Verpakken doen we altijd zelf.

Geplaatst:
mooi topic, ik ga het straks nog even verder teruglezen

Ik lees dat jullie een karkas ook zelf helemaal uitbenen? Dat willen wij ook gaan doen in de toekomst.

Welk materiaal gebruiken jullie hiervoor?

.

Een scherpe bijl, zie mijn post en foto van 16 oktober, verder uitbeenmessen en een scherp keukenmes.

Geplaatst:

wederom heel hartelijk dank voor jullie antwoorden! Ik ga eens rustig op zoek naar het materiaal om zelf zo`n karkas af te snijden/portioneren.

Ai jorieke, dat klinkt als de problematiek waar ik zelf bang voor ben met schapen. Wat balen is dat hè, als je tegen zulke nadelen aanloopt. Schaap zou juist zo`n mooie aanvulling kunnen zijn!

Ik laat het voorlopig ook gewoon bij de geiten. Je zou eens kunnen uitkijken naar andere soorten pluimvee (als variatie voor vlees voor de woefs)? We vinden zelf parelhoenders erg leuk (en lekker ). Zijn wel erg lawaaiig!

• 2 weken later...
Geplaatst:

We hebben toch nog een haan geslacht hier, er was er 1 die zich lange tijd verstopte tussen de hennen. Maar hij begon nu toch wel echt voor onrust te zorgen. Zijn vader hield hem steeds strak in de gaten, en joeg hem steeds overal weg. Hij stond ook vaker te kukelen dan zijn vader, en zo'n jonge kerel kan ook niet goed overweg met die oudere (dik 1 tot 2 jaar oude) dames.

Hij heeft nog wel even flink van zich af gekrabt voordat zijn kop er af ging Die handen van mij zien er echt niet meer uit.

Geplaatst:

dat wordt weer een lekker kippensoepje of gebrade haantje Jorieke Slacht jij zelf? Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet zover ben, mr Berijl doet dat hier thuis. Ik help wel af en toe met plukken/schoonmaken.

Geplaatst:

ah, echt teamwork dus! Mr berijl heeft er soms ook echt zijn handen aan vol, dat geldt dan met name voor de parelhoenders. Die zijn ook zo enorm sterk! Hij doet ze ook altijd het jasje uit, dat plukken vindt ie teveel gedoe (hij doet er altijd 5 tot 10 tegelijk slachten) dus dat doe ik dan af en toe zodat we een lekker krokant velletje hebben als ze uit de oven rollen

De pootjes/klauwtjes schijn je goed te kunnen drogen als snack voor de honden. Mij duurt dat te lang (ik heb ook een simpel drogertje) dus die geef ik zo aan de woefs. Wel met de nageltjes eraf, ondanks dat we barfen, ben ik toch een muts met dat soort dingen

Geplaatst:

Heb pas voor het eerst een haan geslacht. Het zal mn hobby niet worden (denk ook niet dat het gezond is om dieren doden echt "leuk" te vinden eigenlijk) maar het ging prima. Schoonmaken viel me 100% mee en het vlees was echt top. Je moet je wel even over iets heen zetten, maar de voordelen wonnen het voor mij. Ik wist precies wat er op mijn bord lag, de kip heeft nooit op transport gemoeten, ideaal.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.