Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na een eerste 'moestuinjaar' maak ik nu een beetje de balans op. Om te kijken wat er volgend jaar anders moet en wat juist moet blijven. Misschien kunnen jullie meelezen en hebben jullie nog op en aanmerkingen en aanbevelingen voor bepaalde soorten voor deze omstandigheden?

volkstuintje

Stukje grond van 2.5 x 6 ongeveer. Groninger kleigrond. Daarbovenop in een laag tuinaarde van zo'n 10 cm op geplaatst. In het voorjaar flink bemest met oude paardenpoep. Nu in de herfst een laag gemaaid oud gras en afgevallen boombladeren gestrooid. Ongeveer 10 cm dik. Het tuintje zit in een hoek tussen twee gebouwen en heeft midden in de zomer slechts zon van 11 uur 's ochtends tot zo'n 6 uur 's avonds. Weinig zonlicht dus.

De groenten die dit jaar goed gingen zijn:

- Courgette, tomaten (tot ze geveld werden door aardappelziekte), boerenkool, bladkool.

- Rode kool en bloemkool heb ik te laat geplant en zijn erg klein gebleven daardoor.

Wat niet goed ging:

- Sla, snijbiet, spinazie (deze drie werden steeds door slakken opgegeten en kregen geen kans om te groeien).

- Pompoen (maar 1 pompoen aan de plant gehad).

- Wortels en pastinaak, bietjes. Bleven allemaal superklein, wellicht door de harde kleigrond?

Plannen voor 2015:

Koolsoorten aangezien deze het goed hebben gedaan.

Courgette wil ik ook weer doen.

Prei en ui.

Radijsjes? Is dat een goede optie?

Klein blijvende tomaten en paprikasoorten, denk dat dit beter is gezien de weinige zonuren.

Aardperen, langs de donkerste kant tegen de schutting aan, ik heb begrepen dat dit makkelijk groeit?

Bonen, welke precies weet ik nog niet, zijn er soorten die in dit soort omstandigheden kunnen?

2de tuin

Verder heb ik nog een stukje grond bij mijn schoonouders gekregen, daar is volop zon en zandgrond. Dat is een stuk van zo'n 50m2. Jaren geleden hadden ze op dit stuk ook een moestuin. Nu groeien er wat bloemen en planten die weg kunnen/ verplaatst kunnen worden. De dingen die ik daar wil gaan doen zijn:

Aardbeien (groeien daar ook al)

Rabarber (groeit daar al)

Bietjes

Tomaten

Pompoen 1 plant die ik langs één zijde wil leiden en die ook buiten de moestuin zijn takken mag groeien.

Wortels

Mais

Uien / stengelui

Paprika

... misschien nog andere dingen, ideeën zijn welkom!

De klein blijvende sla, snijbiet, tatsoi, etc. wil ik in bakken gaan houden in eigen achtertuin, om zo hopelijk het slakkenprobleem makkelijker te ontwijken.

Geplaatst:

Dit jaar voor het eerst rode bietjes voor gezaait.

En geplant in kleine bloempotjes.

Deze heb ik gepoot in de tuin toen ze begonnen te dijien.

Dat doe ik in 2015 ook.

Ook op de groningere klei en last van slakken.

heb dit jaar mooie oogst en verschillende tijden kunnen oogsten.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Wat me opvalt in je resultaten, Runninggirl, is dat de gewassen die veel mest vragen het allemaal goed doen en gewassen die juist een wat soberder grond vragen om goed te groeien minder. Zou het kunnen dat je erg veel bemest hebt en dan nog vooral met veel stikstof? Was de paardenmest goed verteerd ( tot compost geworden, zwart en rul zoals potgrond?) en echt ouder dan een jaar? Zo niet, dan zou dat de verklaring kunnen zijn...een laag van 5 cm van die mest is al behoorlijk veel bemesting en voor o.a. knol en wortelgewassen echt veel te veel.

De hardheid van klei is geen echte verklaring voor deze resultaten, maar is sowieso niet zo ideaal in een tuin. Als je voortdurend organisch materiaal toevoegt en dan denk ik vooral aan compost, dan wordt dat in de loop der jaren beter. Daarvan groeit alles beter en het helpt ook om je planten gezond te houden en bovendien wordt het daarmee ook makkelijker om op je grond te tuinieren. Als je paardenmest mee laat composteren met tuinafval, is overbemesting ook niet zo waarschijnlijk. Door compost als basisbemesting te gebruiken en alleen de veelvraten als kolen zo nodig wat extra paardenmest, zou het totaalplaatje al veel gunstiger kunnen worden.

Veel succes!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

De paardenmest was zelfs al twee jaar oud, komt van de moeder van een vriendin van me en het waren zeg maar geen klonten meer. Ik ga er van uit dat dit dan wel moet kloppen?

De volkstuintjes zijn pas begin dit jaar aangelegd, en het probleem is dat we waarschijnlijk niet eens tot eind 2015 kunnen blijven (het zit achter een gebouw dat een andere bestemming krijgt). Dus jarenlang compost etc toevoegen zal niet gaan. Dit had ik beter ook in mijn openingsbericht kunnen zetten.

We hebben sinds de zomer ook twee compostbakken daar staan en ik maak het thuis ook sinds twee maanden (mengsel van groente en fruit afval en gemaaid gras etc.). Dat kan ik dus wel gaan toevoegen. Komend jaar zal er geen extra paardenmest meer bij komen want die vriendin is ondertussen verhuisd.

Geplaatst:

bij de kolen is vast veel opgebruikt, en er spoelt wel wat uit maar niet zoveel, klei is van zich ook al vrij vruchtbaar

hoe is de zuurgraad van de grond? welk blad had je gestrooid? was je teellaag na het strooien lekker rul en rook ie naar grond?

ik zou de tip van Thea volgen: wij zaaien bijna alles voor in potjes of trays

na uitplanten beschermen we met kragen, cacaodoppen, wat escar-go tot ze wat groter zijn

daarna plukken we de slakken eraf

wat het altijd wel zou moeten doen is sla, andijvie etc. snijbiet ook, mais, bonen voorgetrokken tot ze een cm of 10 zijn, uien, knoflook, boerenkool,

Geplaatst:
bij de kolen is vast veel opgebruikt, en er spoelt wel wat uit maar niet zoveel, klei is van zich ook al vrij vruchtbaar

hoe is de zuurgraad van de grond? welk blad had je gestrooid? was je teellaag na het strooien lekker rul en rook ie naar grond?

Geen idee wat betreft de zuurgraad. Ik heb een mengsel van bladeren van bomen bij de tuin: berk, pruim, appel en ook nog wat struiken die groot zijn gegroeid. De andere helft van het mengsel was gemaaid gras dat al een tijdje aan het smeulen was op een hoop. De teellaag voelde 'vers' en rook inderdaad naar grond. Er zat ook wat dunne houtvezel door of iets wat er op lijkt (geen grote stukken).

ik zou de tip van Thea volgen: wij zaaien bijna alles voor in potjes of trays

na uitplanten beschermen we met kragen, cacaodoppen, wat escar-go tot ze wat groter zijn

daarna plukken we de slakken eraf

Ga ik zeker doen. Ik heb afgelopen jaar alleen de grote planten zelf voorgezaaid, de rest ging zo de grond in. De plantjes zijn dan denk ik te klein om goed te beschermen tegen slakken.

wat het altijd wel zou moeten doen is sla, andijvie etc. snijbiet ook, mais, bonen voorgetrokken tot ze een cm of 10 zijn, uien, knoflook, boerenkool,

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...