Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ziet er goed uit jorieke!

Sinterklaas vond dat we zoet waren geweest dit jaar en hij heeft ons een boekje over worstmaken geschonken. Nu tijd vrijmaken om binnenkort zelf fuet te gaan maken

Leuk dat je ook weer wat gaat maken Nas! Ben benieuwd wat je gaat maken.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Geplaatst:

Ik heb die laatste worsten 'maar' 2 dagen op kamertemperatuur laten hangen, en daarna kouder en vochtiger. Die drogen een stuk mooier dan de andere 2 worstjes die ik heb hangen van de 22e.

Het blijft lastig dat er zoveel verschillende recepten/werkwijze zijn. Kom er maar eens achter wat nou echt de perfecte manier is

IMG605357211418638939.JPGIMG605584991418638945.JPG

Geplaatst:

Hier is het dan zo ver: tijdens ons gezellig kerstfeest met familie de fuet,de groningerworst en de chorizo aangesneden.

Het smaakte fantastisch,iedereen was echt heel enthouisiast.

Zelf vond ik de chorizo het lekkersst maar voor ultime resultaat had hij nog iets langer moeten drogen. Was nog iets zacht van binnen.

De fuet had ik hoge verwachting,was qua smaak lekker maar vond hem van binnen niet zo mooi uitzien.

Her en der wat luchtgaatjes van binnen en ook de darm zat er losjes om.

Ik had dacht ik ergens gelezen dat dat niet heel goed is en wilde hem niet uitdelen, uiteindelijk zijn er mensen geweest die het perse wilde proeven,ze vonden hem lekker en ..... Dag later iedereen leeft nog en niemand buikpijn.

Tot slot mijn groningerworst was mijn favoriet, mooi droog(voelde ook het hardst van buiten)

Deze was perfect en beter hahaha.

Omdat ze zo verschillend van smaak/kruiden waren is dit wel een ideale combinatie voor een worsten plankje.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik had het gemist maar nu gevonden (bedank voor je mailtje ). Leuke update! Zo te lezen dus goed geslaagd Hier hangen jullie worstjes nog te drogen. Het velletje zit ook hier los en ook hier geen schimmel op de fuet.

Wel al een klein zelfgemaakt gedroogd worstje geproefd. Het was goed gedroogd en velletje nog strak. Wel een paar luchtgaatjes aan de binnenkant en ik vond het vrij zout. Binnenkort ga ik weer wat nieuwe receptjes uitproberen Het verse worst-recept ga ik dan zeker nog een keer herhalen, die vond ik heel lekker!

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Geplaatst:

Hey Berijl,

Vond je verse worst zeker de moeite waard om nog een keer te maken, heb jij het recept nog voor mij? of komt het recept toevallig uit het boek van meneer wateetons? dan heb ik aan de naam genoeg want die heb ik nu ook .

Met kerst een klein vleesmolentje gekregen en hier het eerste resultaat van mijn venkel worst.

Ik had deze 2 x door de maler gedaan grof en daarna fijner. Het resultaat was te fijn en te droog maar de smaak van knoflook en venkel was lekker.

awst188571420971850.jpg

awsrt214481420971846.jpg

awst320161420971853.jpg

awst447491420971856.jpg

Geplaatst:

ik had nog even een vraagje over de gedroogde worstjes met het losse velletje. Kan je deze eigenlijk nog wel opeten? Ik dacht ergens in het worstenboek gelezen te hebben dat dit niet goed is?!

Jullie hebben ze wel opgegeten toch?

Geplaatst:

Als ze na aansnijden gewoon mooi droog zijn, niet groen uitgeslagen van binnen, geen metaalglans, dat soort zaken Dan kan je de worsten gewoon eten. Kijken, ruiken, en dan proeven

Je kunt ook voor de zekerheid (als je het na het ruiken en kijken toch nog niet aandurft ) de plakjes of blokjes bakken. Dan wat groente er bij, en dan een blik witte bonen in tomatensaus er over. (of zelf witte bonen weken en tomatensaus van eigen tomaten er bij natuurlijk). Ook erg lekker, en een extra zekerheid omdat de worst dan verhit is.

Geplaatst:

gisteraaf de fuet van Nas "geslacht" We hebben er eerst uitgebreid aan gesnuffeld en het goed bekeken en toen geproefd. Het smaakte heerlijk! Het was wel wat (te) droog geworden dus volgende keer hoeven we niet meer zoveel geduld te hebben Bah, wat een straf, dat worstjes maken

Nas: ik had je gemaild maar ook ff de vraag hier want miss weet iemand anders ook wel het antwoord. Jullie nitrietzout was met een hoger percentage nitriet. Hoe gebruik ik deze? Moet ik dan wat omrekenen? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Geplaatst:

Berijl,

Super dat hij zo lekker smaakte , had jij er geen luchtgaten in?

Ik zal mijn vriendin over de nitriet vragen, ik weet niet meer hoe het precies zat. Ik check het voor je.

Wij hebben het recept met de berekening die ze gemaakt had bij Jorieke achter gelaten misschien staat het op die aantekeningen.

Geplaatst:

Vandaag weer een fuet worstje en een chorizo aangesneden

van de worst die wij op 22-11 gemaakt hebben.

heel eerlijk. ..... zag er niet heel mooi uit.structuur is volgens mij te fijn

volgende keer grover malen.

de fuet viel mij tegen qua smaak, wat droog en melig, misschien te lang gedroogt.

met kerst zag hij er mooier uit en smaakte hij beter.

de chirizo was erg lekker maar hij ziet er nig niet professioneel uit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...