Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hier een geheel eigen topic over het maken van alle worsten zaterdag!

Ik heb vanmorgen nog even een paar foto's gemaakt over hoe je de worsten het beste knoopt, was ik vergeten om voor te doen zaterdag

Het gaat dan om de droge worsten, die nog moeten hangen:

IMG562164291416729344.JPGIMG562285001416729360.JPGIMG562320341416729369.JPG

En dan nog een knoopje, zodat je een dubbele knoop hebt.

Ik las dat Berijl al van de verse worsten had geproefd?! Hoe was ie? Verbeterpuntjes?

Wij bakken er vanavond een aantal, waaronder ook die ene die ik met Berijl ruilde tegen 1 van die van mij

Hier nog een paar foto's:

IMG560633961416729314.JPGIMG561589491416729327.JPG

En mijn Chorizo (van Nasuada en vriendin) hangt ook:

IMG562527391416729385.JPG

Posted

het was een enorm leuke middag/avond Het eindresultaat zag er allemaal puik uit! Ik heb gisteraaf nog het eerste worstje gegeten Smaakte prima, ui en knoflook erdoor was erg lekker!! (vanochtend vroeg wat minder aangenaam, wat een lucht uit onze snavels hihiih )

Het had misschien net wat meer zout mogen hebben. Voor mijzelf niet zo erg want in ben niet zo van het vele zout maar ik kan me voorstellen dat er anderen zijn die het qua zout wat flauw zouden vinden.

Maar al met al voor herhaling vatbaar. En ga gelijk aan de sint vragen of ik ook zo`n mooi worstenmaakboek in mijn schoen mag

De andere worsten hangen te drogen. Ik zie nu dat dit niet met het juiste knoopje gebeurd is Kan ik beter morgen nieuw touw halen en overnieuw knopen, zoals jouw voorbeeld jorieke?!

Zal kijken of ik later nog wat foto`s kan plaatsen

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Posted

Qua knopen ligt het ook een beetje aan de glibberigheid en het gewicht wat er aan komt te hangen. Hang je ze per stuk op? Of per streng?

Deze knoop die ik laat zien, is zodat het velletje niet uit het touwtje glijdt. Is het velletje al wat aangedroogd, dan kan het zo maar eens gewoon blijven hangen hoor. Dus het kan zo maar goed blijven gaan. Gewoon even in de gaten houden.

Posted

Berijl, ik heb net je worst geproefd En eentje van het recept wat ik zelf heb gebruikt.

Ik vond de worst inderdaad wat flauw, maar ben ook niet zo'n zout-eter. Had je er toevallig nitrietzout in? Het worstje bleef zo roze. De ui gaf een lekker knapperige bite in de worst, dat ga ik onthouden! En die peterselie is alleen al zo mooi qua groene stukjes

Mijn eigen worstje was lekker, misschien dan weer wat aan de zoute kant. Qua kruiden wel goed, ik denk dat ik die nog wel een keer ga maken. Maar dan met de juiste mix qua vlees en vetter vlees. Want nu was ie wat droogjes.

Posted

volgende keer gaan we qua zout in het midden zitten Jorieke Er zit gewoon keukenzout in. Het is me niet opgevallen dat het worstje hier roze bleef. Maar we hebben onszelf ook geen tijd gegund om het nog goed te inspecteren dar we te nieuwsgierig waren naar de smaak.

Het is zeker voor herhaling vatbaar. En wellicht kan ik dan onze vleesmachine ook meebrengen.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Posted

Vandaag ook je worstje gegeten, had er wel even een foto van kunnen maken. Helaas hij is operdepop.

Ik vond hem heerlijk en precies zout genoeg.

Kan je mij het recept nog even geven?

Als je mij je mail adres nog even op pm zet stuur je je de recepten van de chorizo,de fuet en de groningseworst ook nog even door.

Mijn worsten drogen ook lekker zal foto posten.

Ik ga op zoek naar een worstenmachine heb de smaak te pakken.

Posted
Vandaag ook je worstje gegeten, had er wel even een foto van kunnen maken. Helaas hij is operdepop.

Ik vond hem heerlijk en precies zout genoeg.

Kan je mij het recept nog even geven?

Als je mij je mail adres nog even op pm zet stuur je je de recepten van de chorizo,de fuet en de groningseworst ook nog even door.

Mijn worsten drogen ook lekker zal foto posten.

Ik ga op zoek naar een worstenmachine heb de smaak te pakken.

Bedoelde je Jorieke of mij Je worsten zien er overiges top uit!! Ik ga straks echt even een foto maken van onze worsten

Posted

Jorieke en meiden, dat ziet er lekker uit..heb je het pekelrecept van buurvrouw nog gebruikt? Het valt me op dat jullie de worst zo snel opeten..of is dat alleen de niet droge worst? Want normaal laat je ze toch een tijdje hangen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Posted

we hebben ook verse worstjes gemaakt appelvrouw. We wisten natuurlijk dat we niet zo lang konden wachten met proeven maar de andere worstjes zijn om ons geduld te testen

Posted

Foto-FFZHGHUZ.jpg

Foto-SKCQ6CCH.jpg

Hier hangen de worstjes een dag of 2.

Jorieke: vanaf nu moeten de worstjes op een koele(re) plek hangen toch?!

Posted

Ja, nu moeten de worsten koel hangen. Als het goed gebeurt er nu van alles in de worst zelf, en dan vooral goede dingen, en geen slechte

Appelvrouw: Ik heb me toch niet aan dat recept gewaagd. Vond het idee van alleen maar zout water (met een smaakje) toch een beetje vreemd. Ik mis dan de kruiden zelf, stukje ui, weet ik wat. Maar goed, ik had überhaupt geen tijd om worsten voor mij zelf te maken En ook geen vlees, want alles was verkocht Ik heb een kilootje verse worst kunnen maken, met net wat te weinig vet er in. Maar toch lekker hoor. Dat recept houden we er in.

Ik ga komende vrijdag weer een poging wagen voor mijzelf, het zou toch mooi zijn om weer wat worsten te hebben hangen.

Posted

ah, vond het toch wat sneu voor je jorieke. We hebben je wel erg bezig gehouden Maar ben nieuwsgierig wat je nu zelf gaat maken. En wellicht kunnen we in de toekomst hier eens een dagje worsten maken met lamsvlees.

Posted

Haha nix sneu hoor. Het was een super gezellige dag. Ik had van te voren echt wel gedacht wat te kunnen doen. Maar dat pakte anders uit. Volgende keer plannen we een hele dag, en dan maak ik mijn eigen mengsels al van te voren. Dan draaien we die tot worst als les, en gaat iedereen daarna zelf aan de slag

We verkochten echt de hele vriezer en koeling leeg die dag, vooral aan die grote klant uit Amsterdam die nog langs kwam. Helemaal niet sneu dus. Blij dat onze varkens zo goed smaken

Posted

Haha dus je durfde het niet? Als mijn buurvrouw van de winter weer worsten maakt zal ik eens zien of ik er een van haar kan overnemen..kan je eens proeven Of we gaan een smaaktest bij haar doen als je hier bent..neem jij ook worst mee.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Posted

Ok, ik heb eindelijk ook zelf wat worsten gemaakt Hier een lelijke overbelichte foto:

IMG593194731417855782.JPG

Ik heb 3 verschillende recepten gemaakt, een kilo vlees per recept. Ze hangen nu nog even op kamertemp. en komen daarna in de (grote, koude, met hoog plafond) badkamer te hangen.

Ik las in een ander boekje dat ze 48 uur op 30 graden moeten hangen, met een lagere luchtvochtigheid. En daarna koel, bij een luchtvochtigheid van 90%. Maar goed... dat gaan we allemaal toch niet halen zonder speciale ruimtes en meet-apparatuur

Posted

Ik koop varkensdarmen bij mijn slager, en Berijl had die zaterdag ook runderdarmen mee. Maar die hadden van mij een wat grotere doorsnede mogen hebben, voor de droge worsten. Door het indrogen worden het namelijk best kleine plakjes. Wat als borrelhapje niet erg is, maar voor op een broodje ben je dan wel even aan het snijden Blijkbaar heb je die in vele maten?

Voor verse worst is een varkensdarm of zelfs een schapendarm goed. Schapendarmen geven fijne dunne worstjes, type chipolataworstje.