maggy Geplaatst: 28 november 2014 Geplaatst: 28 november 2014 hallo iedereen ik had dit jaar een experimentje gedaan met chicoreiwortels van op het veld ik had hier van witloof willen kweken maar het is niet goed gelukt ze groeien niet mooi in kropjes ze schieten omhoog zie foto nogthans had ik zeer goed gesloten doos gebruikt Quote
HuubvG Geplaatst: 28 november 2014 Geplaatst: 28 november 2014 Moest er geen dekgrond op deze soort?Zo te zien heb je ze iets te kort op de wortel afgesneden. Quote
maggy Geplaatst: 28 november 2014 Auteur Geplaatst: 28 november 2014 moest de hele wortel misschien onder de aarde gestoken hebben? en ja ik denk dat sommige iets te kort afgesneden waren op het veld is dit gebeurd zou het daar aan liggen Quote
HuubvG Geplaatst: 28 november 2014 Geplaatst: 28 november 2014 (aangepast) Ik weet niet welke soort jij hebt. Sowieso moet de hele wortel bedekt zijn, maar je hebt twee soorten:1 die zónder dekgrond een krop vormt (dus wel de hele wortel bedekken en verder zoals jij het doet)2 dekrond nodig om een krop te vormen, dus er moet boven de wortel een laag van plm 20 cm compost of grondDus zonder degkrond groeien die 2e soort alle kanten op, zoals bij jou.Het vreemd groeiende loof kan ook door het te kort afsnijden komen.Wat geleerd: vlg × ongeveer 1 cm boven de wortel het blad + stengels afsnijden. 28 november 2014 aangepast door Gast Quote
maggy Geplaatst: 28 november 2014 Auteur Geplaatst: 28 november 2014 ik weet niet welke soort het is ze lagen op het veld Quote
HuubvG Geplaatst: 28 november 2014 Geplaatst: 28 november 2014 En heb je die zomaar meegenomen? Ga er maar van uit dat er nog een dikke laag dekrond op moet. Alleen donkere lucht is dan niet genoeg.Beetje de ergste kropjes afsnijden en alsnog grond/compost erover doen, zo'n 20 cm.Maar dat gaat niet lukken in deze bak, dus tja? Quote
Frans Geplaatst: 28 november 2014 Geplaatst: 28 november 2014 Jouw witlofwortels zijn in ieder geval te kort afgesneden Maggy en zo'n perfect gesloten doos is ook niet goed. Er moet altijd wat ventilatie blijven omdat je anders last kunt krijgen van schimmels en wortelrot. Sommige van jouw wortels hebben daar al last van zo te zien. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
ron Geplaatst: 29 november 2014 Geplaatst: 29 november 2014 Misschien te warm, Ik had ze altijd in de kelder staan in een emmer met vuilniszak er over. Dat waren ook gewoon wortels van het land, uit de Flevopolder, om precies te zijn. Heb nooit dekgrond gebruikt, volgens mij maakt dat niks uit, als ze maar in het donker groeien. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.