Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Houdbaarheid op zadenzakjes


Holland

Aanbevolen berichten

Kwam op marktplaats deze advertentie tegen. Groot aanbod aan "professioneel geteelde/verpakte" zaden voor slechts 50 cent per zakje: http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/bloembollen-en-zaden/m857192032-zaden-groente-en-vruchtgewassen.html?c=c40de5ad629ab42516ec13768067e2e0&previousPage=lr

 

Dit omdat ze in januari 2015 aan de houdbaarheidsdatum zitten. Maar dan verminderd toch de kiemkracht van de zaden? Kun je toch nog best een jaar of twee jaar leuk van zaaien? Misschien dat er wat leuks voor jullie tussen zit

Vriendelijke groeten,

 

Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit omdat ze in januari 2015 aan de houdbaarheidsdatum zitten. Maar dan verminderd toch de kiemkracht van de zaden? Kun je toch nog best een jaar of twee jaar leuk van zaaien? Misschien dat er wat leuks voor jullie tussen zit

 

Ligt er erg aan! Welke tactiek heeft het zaadbedrijf waar ze hun zaden inkopen voor de labeling?

- Een standaard voor alle zaden of per zaadsoort een overwogen houdbaarheid? Meestal een standaard.

- Verder is het erg belangrijk hoe de zaden zijn verpakt (luchtdicht? liefst geseald: is een erg groot voordeel) en hoe ze zijn bewaard.

 

Hier heb je een globale richtlijn om het wat in te schatten:

 

Op voorwaarde dat ze goed zijn bewaard (droog, koel, donker en vooral zonder zuurstof) dan loop je met bladgewassen (sla, kool, andijvie, rucola e.d.) en vruchtgewassen (tomaat, komkommer, courgette, pompoen) het minste risico. Die hebben door de bank genomen een houdbaarheid van 4 a 5 jaar.

 

Alliums (ui, prei), wortel en pastinaak en zeker ook alle peulvruchtzaden zou ik mijden. Die zijn 1 en hooguit 2 jaar na oogst "zeker" en kunnen daarna snel aan kiemkracht inleveren.

 

Wortelgewassen als raap, radijs, bietjes, witlof e.d. liggen daar wat tussen in.

 

Ik kan het niet genoeg herhalen: Het oogstjaar is de duidelijkste aanwijzing voor houdbaarheid. Weinig zaadbedrijven die dat (durven?) te vermelden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag toch zeker wel verwachten dat de houdbaarheiddatum klopt? Waarom zou je daar aan twijfelen, Weknow?

Als de houdbaarheidsdatum januari 2015 is, kan je toch verwachten dat al het zaad het in 2015 nog steeds zal doen?

Met een houdbaarheids datum van januari zal per gewas de oogstdatum verschillen. Houdbaardere zaden zullen ouder zijn, en andere minder oud.

Ik zie geen reden om het mensen af te raden op basis van deze informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja, ik kocht vorig jaar pastinakenzaad van Sluis met houdbaarheidsdatum 2016, niks nada noppes gekiemd, 6 weken later een zakje van Sluis van de nieuwe oogst, houdbaarheidsdatum 2017: mooie volle rijtjes...

dus ik ga maar op de kiemkracht af zoals aangegeven op de zaaisites...linkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pastinaak is nou net het zaad dat maar 1 jaar kiemkrachtig gegarandeerd wordt.

 

Maar... vreemd genoeg.... Ik heb het meegemaakt dat het pastinakenzaad niet opkwam (waar ik zowiezo rekening mee had gehouden), en een jaar later.. kreeg ik ineens rijtjes pastinaken in het groentebed dat inmiddels 'Vrucht' was geworden. No-dig-policy natuurlijk, anders waren het geen mooie rijtjes geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag toch zeker wel verwachten dat de houdbaarheiddatum klopt? Waarom zou je daar aan twijfelen, Weknow?

Als de houdbaarheidsdatum januari 2015 is, kan je toch verwachten dat al het zaad het in 2015 nog steeds zal doen?

Met een houdbaarheids datum van januari zal per gewas de oogstdatum verschillen. Houdbaardere zaden zullen ouder zijn, en andere minder oud.

Ik zie geen reden om het mensen af te raden op basis van deze informatie.

Als de houdbaarheid tot januari 2015 is heb je geen garantie dat de zaden maart2015 nog goed zijn. Dus nee je kan er niet vanuit gaan dat de zaden heel 2015 nog goed zijn.

 

 

Verse melk wat tot 1december houdbaar is zou ik op 31 dec niet meer drinken ookal is het nog december. Een pak beschuit met dezelfde datum smaakt me nog prima.

Hetzelfde ook met zaden, de ene zaden zullen nog prima bruikbaar zijn maar anderen niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag toch zeker wel verwachten dat de houdbaarheiddatum klopt? Waarom zou je daar aan twijfelen, Weknow?

 

Bij de meeste zaadbedrijven werkt het zo, dat er standaard 1 of 2 of 3 of zelfs 4 jaar na verpakking extra op de zakjes gedrukt wordt. Voor alle soorten zaad hetzelfde.

Sommige (en dat is echt een uitzondering) vertellen dat zelfs op hun webpagina. Kwam er gisteren een tegen in Zwitserland die aangaf dat het steeds het jaar na verpakking is, dat als tht gebruikt wordt.

 

Het is en blijft van heel veel factoren afhankelijk.

 

Zaden zijn een natuurproduct. De viriliteit van zaad kan per plant en per jaar verschillen.

De gebruikte teelttechnieken, wijze van oogsten, rijping, drogen, opslag doorzaadtelers zijn van invloed.

Hoe lang ligt er tussen oogst en inkoop door een zaadhandel?

Die verpakt het in porties. Wanneer? Hoe?

Veel is afhankelijk van hoe het bewaard en verpakt wordt. Als zaadjes luchtdicht geseald zijn (zoals bij Vreeken bijv.) dan wordt de houdbaarheid in de praktijk van de verkoper al veel langer. Hoe wordt het door een winkel e.d. bewaard? Meestal zal een verkoper (winkel, website e.d.) zaad verkopen van vele bronnen. Een zaadbedrijf koopt meestal partijen her en der en voegt dit samen tot een assortiment.

En zo kan ik nog wel het een en ander bedenken dat allemaal van invloed kan zijn op hoe kiemkrachtig je gekochte zaad is op een bepaald moment. Het is een hele - ingewikkelde - ketting van factoren (vaak niet precies te achterhalen en steeds afhankelijk van voorzieningen, deskundigheid, integriteit en kwaliteitsbewustzijn van allerlei mensen/bedrijven).

 

Maar de huidige [praktijk dat (meestal op basis van grote gemiddelden) bedrijven er zelf voor kunnen kiezen wat ze waarom op een verpakking vermelden, als ze dat al doen, geeft veel minder "zekerheid" dan we vaak denken. Als je zelf de deskundigheid opbouwt om het wat te kunnen inschatten + je kent de werkwijze van een bedrijf (en kunt vertrouwen hebben in wat ze doen en wat ze leveren) lijkt me dat het best mogelijke. Ik herhaal: Oogstdatum van zaad is de beste informatie die een bedrijf op een verpakking kan geven (als ze die al weten) en er zijn bedrijven die dit ook doen. (Met het risico dat een consument toch maar half leest en een zakje waarop staat oogstjaar 2014 als ouder ziet dan een zakje van een groot bedrijf dat standaard 3 jaar na verpakking afdrukt en 2016 als gebruiksjaar vermeldt....)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lidl is geen echt zaadbedrijf. Telen niet zelf natuurlijk. Misschien dat ze er wel een team voor hebben, dat zelf inkoopt?? Of ze besteden het helemaal uit aan een ander bedrijf??

 

Wat FY betekent? Als het financial year is, dan lijkt het me het jaar dat ze de zaden hebben ingekocht. Daarnaast vermelden ze een "Best before" van 2 jaar later.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...