Beginneling Geplaatst: 7 januari 2015 Geplaatst: 7 januari 2015 Ik ben helemaal nieuw op moestuingebied. Lang geleden heb ik wel eens geprobeerd groenten of planten uit zaad op te kweken, maar dat ging nooit goed. Vandaar dat ik wil beginnen met zaailingen, maar dan wel biologische. Die kan ik nergens vinden; wel zaad, maar geen zaailingen. Weet iemand waar je biologische zaailingen kan krijgen? Quote
geertlaurent Geplaatst: 7 januari 2015 Geplaatst: 7 januari 2015 Uit de eigen gezaaide zaaisels Ik zou dat is bij de lokale Velt vereniging gaan navragen als ik jou was. Quote
Deborah Geplaatst: 7 januari 2015 Geplaatst: 7 januari 2015 Misschien is dit wel wat om mee te beginnen: http://www.bolster.nl/zadenpakketten/moestuinpakket Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
balkontuinder Geplaatst: 7 januari 2015 Geplaatst: 7 januari 2015 Hoi Beginneling. Wat ging er niet met het opkweken van zaailingen? Misschien kunnen we je helpen? Quote
Stan Geplaatst: 7 januari 2015 Geplaatst: 7 januari 2015 Als het echt niet lukt om zelf te zaaien kan je in Amsterdam op de Noordermarkt op zaterdag bio-zaailingen en andere moestuin planten(kruiden, tomaten en pompoen e.d.) en kopen en zo zijn er hier in Amsterdam nog wel wat winkels die bio-zaailingen en plantjes verkopen. Dichter bij huis weet ik zo 1,2,3 niets voor je. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
angela († maart 2025) Geplaatst: 7 januari 2015 Geplaatst: 7 januari 2015 Hier hebben ze bij het tuincentrum ook wel bio plantjes dat staat tenminste op het label maar het is nu nog te vroeg duurt nog even voordat ze groente plantjes gaan verkopen. Quote
RobO Geplaatst: 8 januari 2015 Geplaatst: 8 januari 2015 welkom op het forumzelf zaaien van biologische zaden is het beste en erg leukkijk eens op de zaaisite Quote
Beginneling Geplaatst: 8 januari 2015 Auteur Geplaatst: 8 januari 2015 Bedankt voor alle tips! Ik heb ook eens bij de plaatselijke biologische winkel geinformeerd, en daar verwezen ze me naar een markt van een biologische tuinvereniging, die in mei plaatsvindt. Ik neem aan dat dat overeenkomt met Velt. StanWorden die biozaailingen elke zaterdag verkocht op de Noordermarkt (behalve in de winter, neem ik aan)? Dat zou mooi zijn, want een dagje Amsterdam is natuurlijk nooit een straf. AngelaIn het tuincentrum had ik ze nog niet gezien, maar ik had er ook nog niet op gelet. Ik zal er eens naar uitkijken. BalkontuinderDe plantjes komen op, maar worden niet sterker. Ze blijven sprieterig en verkommeren. Ik doe vast iets niet goed, te veel water, te weinig water, te veel of te weinig zon, ik weet het niet. Ik had ook ooit iets gelezen over koffiedrab op de aarde, dat hield het vocht zo lekker vast. Waarop de boel beschimmelde. Ik heb niet echt groene vingers. Nou valt alles te leren, maar het werkt demoraliserend en ik wil de plantjes een goede start te geven.Hier is een foto van een pompoen die ik als zaailing had gekocht. Als ik zelf uit zaad probeerde op te kweken, vormden zich wel eerst kleine pompoentjes, maar die gingen daarna allemaal dood. Quote
loes Geplaatst: 8 januari 2015 Geplaatst: 8 januari 2015 sprieterige plantjes, dat klinkt als fileren door te veel warmte/te weinig licht.misschien heb je hier iets aan: licht-lichtbehoefte-t12172.html Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 8 januari 2015 Geplaatst: 8 januari 2015 Je zult nog geduld moeten hebben het is nog te vroeg om plantjes te kopen. Quote
Stan Geplaatst: 8 januari 2015 Geplaatst: 8 januari 2015 StanWorden die biozaailingen elke zaterdag verkocht op de Noordermarkt (behalve in de winter, neem ik aan)? Dat zou mooi zijn, want een dagje Amsterdam is natuurlijk nooit een straf. In het seizoen is veel te koop en niet gek ver van de noorder markt zit ook nog een winkeltje dat moestuin plantjes verkoopt dus dat zou je kunnen combineren. Ik zal zaterdag even navraag voor je doen wat ze zoal en wanneer gaan verkopen. Pompoen, rabarber, prei, aardbeien en kruiden e.d gooien ze je mee plat. indien gewenst en ik tijd heb kan ik je/jullie ook even rondleiden/wegwijs maken bij de verschillende bio-marktjes en winkeltjes voor moestuin spullen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Beginneling Geplaatst: 9 januari 2015 Auteur Geplaatst: 9 januari 2015 Ha ha, dat weet ik Angela. Maar de tuin is net helemaal leeggemaakt en omgespit, klaar voor een moestuin. Dus ik zit alvast verlekkerd het internet af te struinen op zoek naar informatie. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.