Mimo Geplaatst: 10 januari 2015 Share Geplaatst: 10 januari 2015 Dus, dit jaar ga ik beginnen met mijn makkelijke moestuin Ik heb even snel een layout gemaakt van mijn tuin zodat ik makkelijk kan plannen waar ik het beste alles neer kan gaan zetten. Maar terwijl ik alvast een begin maak met de invulling/indeling daarvan heb ik enkele vragen nog. We willen uiteraard ook zelf een kleine compostbak gaan beginnen (die zie je ook op de layout). Echter vroeg ik me af of het erg is als het zo dichtbij de moestuin staat of kan ie beter in een schaduwplek staan? We hebben tuin op het zuiden dus hij zou dan op de huidige plek in de zon staan, z\over ik had gelezen is dit juist goed omdat het in de bak warm mag worden ivm. compostering. Verder vroeg ik me af waar ik nog rekening mee moest houden qua indeling. Heb het forum en internet afgelopen dagen flink afgespeurd maar je weet maar nooit of je iets verkeerd leest of iets over het hoofd ziet. Dus hieronder lijstje met kruiden, groenten en fruit die ik graag in mijn tuin zou willen voorlopig: Kruiden:BieslookKnoflookKorianderPeterselie Groenten:AndijvieBoontjesChinese koolCourgetteIjsbergslaKnolselderijKomkommer Lente uiPak choyPreiRadijsRode bietRomeinse mini slaRucolaTomatenVeldslaWortels (winter en zomer) Fruit:AalbesAardbeiDruiven En eventueel ook aardappelen. Ik heb al gelezen over slechte combinaties zoals:Aardappelen niet met tomaten, rozemarijn, munt, tijm en kamilleAardbeien niet met koolBonen niet met venkel ui, sjalotten, knoflook en gladiolenErwten niet met ui, knoflook en wijnruit.Sla niet met peterselieTomaat niet met venkel en koolrabiUi en knoflook niet met bonen en kool Maar ook juist over de goede combinaties:aardappel net afrikaantjes, erwten, bonen, knoflook en zonnebloemenAardbei met afrikaantjes, stambonen, sla, spinazie, knoflook en borage.Andijvie met venkelBonen met selderij, salie, worteltjes, bloemkool, sla en aardappel.Bieten of kroten met ui, stambonen, dille, selderij, koolrabi en knoflookKomkommer met dille, knoflook, selderij en venkel.Prei met bonen worteltjes, prei en peterselie.Radijs met perselie.Sla met kervel, dille, venkel, worteltjes, rapen en knoflookTomaten met peterselie, basilicum, bieslook, knoflook en afrikaantjes.Ui met wortels, rode bieten, tomaten, kamille, bonenkruid en peterselie.Wortels met sla, erwten, dille, bieslook en knoflook. (bron van zaaiklender.com) Nu vroeg ik me dus alleen af, of er meer dingen zijn die ik over het hoofd heb gezien of handige tips uiteraard! Tips zijn altijd welkom. Ook hoor ik graag wat jullie fijne groente of fruit soorten vinden om in je moestuin te hebben. Ook vooral van druif, heb hiervoor al rondgekeken op het forum maar wat zijn de goeie pitloze variant hiervoor bijvoorbeeld die het goed zouden doen in een makkelijke moestuin? Had de volgende soorten gevonden: Druivelaar eddys blue wonder, vanessa, Glenora, Himrod, Lakemont en Black seedless. En qua aardbei zie ik vaak sarian of ostara voorbij komen? En tomaat heb ik nog geen idee of ik die kan/wil planten. Heb namelijk geen kas en heb geen idee hoe slecht ze tegen eventueel regen kunnen. Zijn er eventueel varianten die heel goed bestendig ertegen zijn bijvoorbeeld of is het gewoon simpel en eigenlijk gewoon niet aan beginnen zonder kas? Hoop jullie tips te horen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
balkontuinder Geplaatst: 10 januari 2015 Share Geplaatst: 10 januari 2015 Je bent alvast lekker bezig met de voorbereiding! Wat voor bodem ga je gebruiken in je moestuin? En waar staat het tegenaan? Schutting, haag? En van welke kant komt de zon? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mimo Geplaatst: 10 januari 2015 Auteur Share Geplaatst: 10 januari 2015 We zitten te denken aan de mm mix. Maar ik twijfel daar nog heel erg aan aangezien ik het toch wel qua prijs vind oplopen en we op zo'n laag mogelijk budget alles willen doen. De border word ook gemaakt met straattegels die we bij het huis hebben gekregen (dus gratis! ). Daarnaast heb ik ook mijn twijfels of het veel beter werkt als andere aarde voor moestuin. Heb hierover ook al het forum afgespeurd maar daar word het niet per definitie duidelijker van omdat de meningen erg verdeelt lijken. Dus hoor graag de mening van iemand die zowel de mm mix heeft gebruikt als iemand die het met andere aarde doet (en wat dan voor aarde) zodat ik iets beter mijn keuze zou kunnen maken. Ertegen aan staat trouwens gewoon een schutting waar we goed eventueel klimmende planten tegen aan kunnen maken. Ook de bak die voor de kliko's staat heeft een klimrek daar zouden we eventueel ook nog een klimplant in kunnen zetten. Daar staan nu bloemen in die het niet zo goed doen dus die wilde we er toch al uithalen De tuin staat op het zuiden en de zon komt vanuit het huis gezien links op en gaat rechts onder. Midden in de zomer zal ik voor sommige planten misschien ook iets meer schaduw moeten creëren. Tips daarvoor zijn ook welkom Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
balkontuinder Geplaatst: 10 januari 2015 Share Geplaatst: 10 januari 2015 Ik heb met de MM-mix nog geen ervaring, maar ga er binnenkort wel mee starten. Mijn moestuinbak is wel een heel stuk kleiner dan de jouwe, en ik heb dus maar 5 zakken nodig. Dat vind ik nog te overzien qua kosten, aangezien het (samen met het bouwhout) mijn enige echte kostenpost is. De zon staat in ieder geval gunstig! En het hek kan inderdaad handig zijn om bijvoorbeeld courgette langs te laten klimmen. Wat betreft de tomaten, die houden inderdaad niet van regen. Maar het schijnt dat je ze kunt 'inpakken' in een speciale zak (kun je vast ook zelf maken) waardoor de bladeren en vruchten beschermd blijven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Deborah Geplaatst: 10 januari 2015 Share Geplaatst: 10 januari 2015 In diverse gemeenten wordt gratis compost aangeboden http://compostdag.nl/ In Eersel moet het niet zo moeilijk zijn om goedkoop/gratis aan stalmest o.i.d. te komen. Paarden genoeg Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mimo Geplaatst: 10 januari 2015 Auteur Share Geplaatst: 10 januari 2015 (aangepast) dankje voor de tip deborah! Zal is kijken of compost gratis te vekrijgen is of al dan niet goedkoop voor nu. Want zelf moet ik nog beginnen met compost maken had al wel gekeken of de gemeente ook voor korting compost vat/bak levert maar volgens mij helaas niet het geval. Edit: nog even gekeken ze doen mee aan nationale compost dag in maart 2015 13 januari 2015 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Deborah Geplaatst: 10 januari 2015 Share Geplaatst: 10 januari 2015 Een compostbak kun je ook zelf in elkaar knutselen met oud hout (zoals houten pallets). Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mimo Geplaatst: 10 januari 2015 Auteur Share Geplaatst: 10 januari 2015 klopt maar had al ander doeleinde voor pallets haha. Daarnaast vind ik een gekochte net zo handig/makkelijk voor nu omdat ik anders heel moeilijk moet gaan doen om er 1 te maken plus het is handig als je eronder makkelijk bij kan. Verder nog iemand handige tips of ervaringen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mimo Geplaatst: 11 januari 2015 Auteur Share Geplaatst: 11 januari 2015 Dus bij deze even een ingevulde schema in excel: Het plaatje is hier op het forum behoorlijk klein iedere keer dus hier kun je het iets vergroten: http://s1333.photobucket.com/user/Rosalia_Black/media/zaaiplanning_zpsbd9d5c62.jpg.html Ik heb geprobeerd om overal rekening mee te houden, maar zou het fijn vinden als iemand er even naar zou willen kijken om te checken of het ook wel echt klopt. Er zijn trouwens wat kruiden bijgekomen hahaen de aardbeien plantjes van mijn lijstje komen trouwens in een aparte pallet in de tuin. Hoop dat iemand me nog tips kan geven of me kan verbeteren waar nodig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Deborah Geplaatst: 11 januari 2015 Share Geplaatst: 11 januari 2015 Wat is de afmeting van 1 blokje? Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
balkontuinder Geplaatst: 11 januari 2015 Share Geplaatst: 11 januari 2015 30x30 cm, volgens de makkelijke moestuin-formule. Ik vermoed dat je wat problemen gaat krijgen met de courgette op deze manier. Of ben je van plan die langs het hek te laten klimmen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mimo Geplaatst: 11 januari 2015 Auteur Share Geplaatst: 11 januari 2015 30x30 zijn de vakken inderdaad. Maar de vakken helemaal links en rechts zijn groter omdat ik qua maat niet met 30x30 uitkwam dus courgette en komkommer zitten in een ruimer vak. En ik laat ze inderdaad klimmen dus ik hoopte dat het daardoor geen probleem zou zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 11 januari 2015 Share Geplaatst: 11 januari 2015 ik weet niet of de aardappel handig is in vakjes. die groeien onder de grond ook buiten het vakje dus om te oogsten moet je misschien ook de omliggende vakjes omwoelen. idee van de makkelijke moestuin is ook dat je niet 2 dezelfde type groenten naast elkaar zet. dan zou je minder last hebben van ziekten en ook geen ingewikkelde schema's voor wisselteelt. nou komt dat niet zo heel precies(doe het zelf ook niet altijd) maar ik zou bijvoorbeeld de wortels 1 vak naar links schuiven zodat ze tussen de uien en prei in staan. schijnt ook weer goed te zijn om de wortelvlieg te misleiden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mimo Geplaatst: 11 januari 2015 Auteur Share Geplaatst: 11 januari 2015 Oke hele goeie tip, bedankt! Gelijk even (alles) aangepast haha xDHieronder de nieuwe planning: Link: http://s1333.photobucket.com/user/Rosalia_Black/media/Zaaiplanning01_zps56cd9889.jpg.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mimo Geplaatst: 13 januari 2015 Auteur Share Geplaatst: 13 januari 2015 Hoef je trouwens bij een makkelijke moestuin helemaal geen wisselteelt toe te passen of is dit beter van wel? En graag hoor ik nog of het wel mogelijk is om druiven en aalbessen in de makkelijke moestuin neer te zetten (die wel op volle grond staat trouwens) of dat ik dan echt problemen ga krijgen met wortel ruimte. Want sla en dergelijke zal misschien niet zo diep wortelen als bijvoorbeeld deze struiken dus het lijkt me dat er een kans van slagen is maar als dit anders is hoor ik dat liever van te voren nog En wat is nu de beste plek voor een compost bak in de zon of in de shaduw? het gaat om compost bak van 300 liter? Reacties op zaaiplan is natuurlijk ook altijd nog welkom Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Deborah Geplaatst: 13 januari 2015 Share Geplaatst: 13 januari 2015 Is een aalbes op stam een optie? Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mimo Geplaatst: 13 januari 2015 Auteur Share Geplaatst: 13 januari 2015 Alles is voor nu nog vrij flexibel. Dus aalbes op stam is dat vast dan ook wel haha. Heb alleen geen idee hoeveel bessen een aalbes op stam levert? en als ik die in de bak zet groeit ie dan alsnog heel groot uit of kan ik die beter in een pot of iets dergelijks zetten dan? Ik heb trouwens ook nog naar de kruisbes gekeken, als ik het goed begrijp is deze kleiner als een aalbes? of heb ik dat verkeerd gelezen? Als er suggesties zijn voor ander fruit (hou vooral van zoet) hoor ik het graag natuurlijk. Trouwens misschien nog handige aanvulling. Naast de strook makkelijke moestuin die ik wil maken staat er bij de kliko's ook een bak (had daar formaat nog niet opgemeten maar nu wel) deze bak is 90x40 en heeft een hek aan de achterkant tot 140 hoog. Dus daar zou eventueel ruimte zijn om extra klimmende groentes & fruit in te zetten. Ik dacht dat ik in die bak misschien makkelijk een framboos plant kon neerzetten zodat ik geen woekergedoe heb maar wel lekkere fruit nog steeds kan oogsten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Deborah Geplaatst: 13 januari 2015 Share Geplaatst: 13 januari 2015 Dan zou ik toch eens serieus naar zuilfruit kijken (zuilappel, Benita peer, Sylvia kers). Die nemen erg weinig ruimte in. Natuurlijk niet bij Baldur kopen dan, maar bij een serieuze winkel... Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 13 januari 2015 Share Geplaatst: 13 januari 2015 Hoef je trouwens bij een makkelijke moestuin helemaal geen wisselteelt toe te passen of is dit beter van wel? niet 2x dezelfde soort in hetzelfde vakje planten.dus geen echte wisselteelt, schijnt niet nodig te zijn als je alles geen grote vlakken met hetzelfde beplant. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mimo Geplaatst: 14 januari 2015 Auteur Share Geplaatst: 14 januari 2015 Ik had nog nooit van baldur gehoord dus dat zal wel goedkomen Maar qua fruit hebben we al 3 boompjes in de tuin staan in de planten border: een kers, peer en perzik, precieze soorten weet ik zo niet uit mijn hoofd. Ik zit er aan te denken om de framboos golden Everest te nemen, naast dat ik een gele kleur erg leuk vind hoor ik ook dat deze vruchten van de golden Everest wat zoeter zijn dan bijvoorbeeld de rode soorten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Estemy Geplaatst: 16 januari 2015 Share Geplaatst: 16 januari 2015 Wat opmerkingen:1. Knoflook - ik zou die uit de planning gooien en dat ruimte voor iets anders gebruiken, want knoflook kun je in de herfst planten (als je hem nu al daar heeft, dan is het prima).2. Druiven - dat gaat niet lukken in SQFG. Eerste jaar is het mooi, maar daarna worden die planten bijna kleine boompjes. Zoals je zelf zei, wil je niet dat je framboos woekert enz en daarom zet je hem in een grote pot. Hetzelfde met druiven. Aalbes ook hetzelfde - ik heb hem zelf niet, maar mijn oma had eentje en die had een diameter van een meter...dus ja, het wordt veel snoeien. En ook zijn, volgens mij, 3 x heel veel druiven. Natuurlijk wil je wat bestuiving, maar ik zou voor max 2 gaan en ze ook zetten waar je je frambozen zet.3. Een kleine opmerking maar je hoeft die "goede buren, slechte buren"niet heel serieus nemen. Het is echt niet zo dat als ik een aardbeiplant naast een aardappel zet gaat een of de andere dood en ik krijg geen oogst. Persoonlijk volg in in SQFG het familie princiep en dat is ook het makkelijkste voor de wisselteelt (zet planten uit hetzelfde familie niet naast elkaar en niet op hetzelfde plek elke jaar). Maar je plan lijkt me wel goed, ik zie verder geen problemen. En je hoeft helemaal niet doen wat iedereen zegt, want tuinieren is ook een beetje ZELF uitproberen En foto's aub in de toekomst! Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mimo Geplaatst: 16 januari 2015 Auteur Share Geplaatst: 16 januari 2015 Thanks voor de tips heb het plan stiekem ook alweer aangepast heb het nog niet gepost omdat ik op de plan niet zoveel reacties kreeg. Maar druif doen we nog maar 2 en ga ze toch proberen in de moestuin want het zou moeten gaan zoals ik het begrepen heb. Lukt het niet verplaatsen we het natuurlijk alsnog aalbes en kruisbes en framboos gaan in pot/bak. Ik ga binnenkort topic openen in moestuin seizoen dan zal ik wel foto maken van tuin eerst en later dan zie je mooi het verschil Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mimo Geplaatst: 17 januari 2015 Auteur Share Geplaatst: 17 januari 2015 Bedacht me trouwens nog een vraag: Hoeveel zon uren heeft een groente of fruit nodig als er op staat zon/halfschaduw?Hier http://www.deoosteinde.nl/tuintips/78/zon-halfzon-halfschaduw-en-schaduw-planten staat max 4 uur. Klopt dit? Of is meer of minder dan ook niet erg? We hebben tuin op het zuiden dus vooral plek in de zon. Ook wel schaduw plek maar twijfel of dit genoeg zon uren krijgt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Estemy Geplaatst: 20 januari 2015 Share Geplaatst: 20 januari 2015 Je kan dat niet zomaar zeggen, want er zijn groente die meer zon nodig hebben (komkommers, tomaten) en groente die wat minder willen (sla min 4 uur). En het staat ook niet zo dat als een tomaat 9 uur zon krijgt en de andere 8 uur, dat je meteen het verschil kunt zien. Wel kun je een beetje zo denken, dat rond 8 uur al optimaal is en veel minder dan dat willen meeste planten niet (daarom beginnen meeste mensen ook met zaaien niet in het winter, want de dag is te kort). En hoe het precies in jouw tuin gaat worden...nou dat moet je gewoon uitproberen. Dat komt met ervaring, maar je heeft maar 2 rijen van alles, dus ik zie geen problemen. Als je wil kun je over dit onderwerp meer informatie in tuinliteratuur vinden. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.