Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Spuitzwavel, oplossing voor (echte) meeldauw?

Liesje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Afgelopen seizoen heb ik veel last gehad van (echte) meeldauw in mijn tuin. Mijn druiven hadden er last van, mijn aardperen, komkommer, en ik vermoed ook mijn pruimenboom(pje). Nu heb ik wat research gedaan en ik kwam erachter dat spuitzwavel een mogelijke oplossing zou kunnen zijn. Nu heb ik drie vraagjes aan jullie:

- er zijn verschillende soorten spuitzwavel te koop, zijn deze allemaal (in essentie) hetzelfde, of hebben jullie een soort/merk waar jullie echt goede ervaringen mee hebben?

- Behalve voor meeldauw, waarvoor werkt spuitzwavel nog meer? (ik las bijvoorbeeld iets over bladkrulziekte)

- Wanneer in het jaar, tijdens welke groeifase gebruik je dit? Of is dat per plant verschillend?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Groetjes, Liesje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Liesje,

Ik kan niet al je vragen beantwoorden maar:

- ik heb het gebruikt op tomaten om een probleem met bladvlekkenziekte in te perken (wel in combinatie met andere maatregelen als meer luchten)

- ik gebruikte microsulfo van bayer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spuitzwavel werkt preventief en gebruik het niet tegen de wind in, en was ook je handen goed achteraf. Het is dan wel toegestaan in biolandbouw maar het is niet geheel onschadelijk. Wel een van de betere middelen die je preventief tegen o.a. schimmel e.d. kan gebruiken.

Als er al (echte)meeldauw in je plant zit kan je ook melk en zuiveringszout gebruiken om de aantasting te onderdrukken(gebruik Google aangepast zoeken maar eens dan kom je verschillende topics hierover tegen).

Maar heb je ook wat foto's van je tuin/kas(waar de aantasting op te zien is(liefste een overzichts-foto)) daar je het over een aantal planten hebt en de meeldauw druk dus best groot is.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Jorg en Stan,

Dank voor jullie reacties!

@Jorg; de reden dat ik het vraag is omdat ik het bij de pruim niet 100% zeker weet of het meeldauw is. Ik wou dat ik er een fotootje van had , maar helaas. Misschien heeft ie wel last van verschillende ziektes tegelijk. Een van de dingen die ik vermoed bij de pruim is bladkrulziekte: het jonge loof krult om en verdroogd. Het lijkt ook niet meer verder te groeien. Maar verder nam ik ook veel, eh, spinnenrag waar. Tenminste, het leek op spinnenrag, maar ik kon niet direct spinnetjes of andere diertjes ontdekken. Omdat ik las dat spuitzwavel ook werkte bij bladkrulziekte, en andere blaadjes ook wel weer meeldauw-achtige symtomen hebben, dacht ik om te kijken of spuitzwavel misschien verbetering zou geven.

@Stan, nee helaas geen overzichtsfoto. Ik woon in een hoekwoning, en mijn tuin ligt echt rondom het huis. Ik heb wel eerder een topic geopend over de meeldauw bij mijn druif (zombie-druif-t14970.html)

Het merkwaardige is dat de meeldauw op hele verschillende plekken voor komt, het ene jaar erger dan de andere. Wellicht heeft dat met het weer te maken.

Omdat de druif vrij oud en groot is vermoed ik dat hij misschien de aanstichter is. Ik denk dan ook dat mijn prioriteit ligt bij hem weer boven jan te helpen voordat hij komend seizoen de rest ook weer besmet. Melk en zuiveringszout kan ik zeker proberen, ik ga me er eens in verdiepen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

@liesje,

Vervelend is dat altijd die schimmel op planten. Ik weet niet of het ondertussen al opgelost is, maar ik gebruik een lamp met UV-C licht om de schimmels op de planten te bestrijden. Ik had in het verleden veel last van meeldauw, maar nu ik UV-C licht gebruik komt het bijna niet meer voor. Ik ben zeer tevreden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

@sanderdutchy, hoe doe jij dat dan precies? Mijn plantjes staan allemaal in mijn tuin, dus dan lijkt me het werken met ub licht een beetje bewerkelijk.

Ik heb een paar druivenstekjes binnen staan die ik aan het opkweken ben, en deze behandel ik preventief met spuitzwavel. Ik weet alleen nog steeds niet of ik het goed doe. Wat moet ik bespuiten? De blaadjes? Voor en achterkant? Of de knoppen, of juist de takken? Als dit nou gied gaat, kan ik de boosdoeners in de tuin ook zo aanpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@liesje

Ik heb een filmpje gevonden waarin het beter uitgelegd wordt dan ik dat zou kunnen.

Het gaat erom dat je met deze lamp de schimmels in de kiem doodt, door de planten kort bloot te stellen aan het licht.

De link van het filmpje:

Hierin wordt ook laten zien, dat het zowel buiten als binnen gebruikt kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke schimmels? de goede of de slechte?

Bijna alle schimmels, en bacterien. Die hebben geen goede bescherming tegen uv-straling. En leggen dan al snel het loodje.

UV-licht bereikt het DNA van veel micro-organismes gemakkelijk, geen dikke huidlaag of celwanden, en verbreekt de bindingen die het DNA bij elkaar houdt. (Zelfde reden dat uv-licht voor huidkanker kan zorgen, bij langdurige blootstelling beschadigt ons DNA, het gaat alleen een stuk sneller bij veel andere organismes).

In laboratoriums hangen uv-lichten als sterilisatie. Daar en in ziekenhuizen worden ze ook gebruikt in de luchtzuiverings-systemen om alle microben om zeep te helpen. Je kunt er ook drinkwater mee zuiveren, en bij vijvers en aquaria's zie je ze ook steeds meer in verband met algenbestrijding.

En tegen huidsmicroben werkt het ook, maar dan is lekker zonnebaden in de zon of een zonnebanklamp wat gezonder. Dan hoog geconcentreerd dna beschadigend licht.

Vrij milieuvriendelijke methode om te gebruiken dus, omdat je geen verontreinigende, of anderzins giftige stoffen in het milieu loslaat (even niet meegerekend wat de productie en afbraak van de lampen doet).

Ik kan mij wat dat betreft voorstellen dat het in de tuinbouw in kassen ook steeds meer gebruikt wordt. Ondanks dat je veel microben niet kunt bereiken omdat ze niet bereikt zullen worden door het licht. Kun je wel vrij gemakkelijk steeds grote hoeveelheden blootstellen, en op die manier de groei ervan onderdrukken.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het nu dus lees dood je dus ook de benodigde schimmel en bacrerie leven met de lamp. En of dat nu zo goed is? planten hebben nu eenmaal ook schimmels en bacterie leven nodig. Dus lijkt het mij het beste zo'n lamp enkel te gebruiken in dien je ook echt last hebt van een ware plaag.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het bestrijden van schimmels, virussen en bacteriën op planten heb je speciale UV-lampen nodig. Een normale UV-lamp geeft een te hoge dosering af, waardoor je je plant ook dood. UV-lampen die gebruikt worden voor ziektebestrijding op planten geven een veel lagere dosering af. Hierdoor blijft de plant sterk en doorbreekt het UV-licht de cyclus van ziektevorming.

En zoals Sugarlevi al zegt, het is een milieuvriendelijke manier omdat je geen chemische stoffen gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...