Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wie heeft ervaring met makkelijke moestuinmix?


Aanbevolen berichten

Hieronder mijn ervaring naar aanleiding van de vraag van Mimo hierover.

 

Ik werk met de makkelijke moestuimix, in bakken van 30x30 cm of 30x60 cm en ook in tonnen met een diameter van voornamelijk 40 cm. Ik werk er heel graag mee voor de groenten. Het voordeel is dat je de grond nooit hoeft om te spitten en steeds opnieuw kunt gebruiken. Het mengsel voelt luchtig aan en je kunt er gemakkelijk iets in zetten en iets uit halen. Bovendien houdt het vocht vast waardoor je gewassen minder gauw uitdrogen. Je hebt minder last van onkruid en het wieden gaat erg gemakkelijk als dat nodig is. Je hoeft alleen om de 6 weken wat compost toe te voegen. Verdere bemesting zou niet nodig zijn volgens Jelle, maar ik heb hier en daar toch af en toe een handje vol korreltjes toegevoegd. Ik gebruik voor de kruiden en fruittuin andere luchtige grond van DCM of Moeder Aarde. Werkt ook goed.

 

Het nadeel van de makkelijke moestuinmix is dat je het niet zo maar overal kunt krijgen en als je eenmaal begint met een tuin heb je gauw tekort aan goede aarde. Je kunt niet denken dan meng ik de makkelijke moestuinmix maar met wat andere aarde want dan zijn de voordelen van de makkelijke moestuinmix gauw verdwenen volgens mijn leverancier, die veel verstand van grond heeft. Als je naast de makkelijke moestuinmix ook andere grond gebruikt moet je het wel goed uit elkaar houden. Je kunt het gelukkig duidelijk zien.

De prijs is vrij hoog, iets hoger dan de kwalitatief vergelijkbare soorten grond van DCM en Moeder Aarde. Het voordeel zou zijn dat je de makkelijke moestuinmix een aantal keren kunt hergebruiken. Dat klopt meestal wel, tenzij je er iets in verbouwt dat veel wortels krijgt zoals munt. En andere grond kun je ook hergebruiken. Dus of dat voordeel telt?

 

Ik blijf de makkelijke moestuinmix ook dit nieuwe seizoen gebruiken omdat ik de voordelen tot nu vind opwegen tegen de nadelen voor mij. Ik wil het bovendien mijn ervaring met de makkelijke moestuinmix in elk geval nog met een tweede seizoen uitbreiden. Ik heb (nog) niet veel verstand van grond en bemesting en ik heb ook maar kleinschalige moestuin. Zo denk ik toch een goede basis te hebben. Nog eens kijken of je zonder bij te mesten kunt werken als je op tijd compost toevoegt. Dat laatste had ik het eerste seizoen niet altijd gedaan. Dus in de herkansing wat dat betreft.

 

Ik ben wel erg nieuwsgierig of mijn ervaringen kloppen met die van andere makkelijke moestuinmix gebruikers.

aangepast door Gast

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een aantal moestuinbakken en heb het ooit eens gekregen voor 1 van mijn bakken om te kijken of er verschil was te merken bij het kweken van groenten, maar ik heb niets van dat verschil gemerkt. Ik werk in mijn bakken met potgrond, en niet alleen is dat prijstechnisch vele malen aantrekkelijker, maar het werkt hier echt goed. Ik kan echt niet zeggen dat ik betere resultaten heb geboekt met de MM-mix.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je wel voor de Mix moet gaan, als je bakken geen bodem hebben. Bijvoorbeeld als je bak ligt op tegels. Dan kunnen de wortels van planten niet verder groeien en is het super belangrijk, dat het aarde in het bak extra voedzaam en goed is. Anders krijg je geen goede oogst.

 

Als je bakken op normale aarde liggen (zoals bij mij) maakt het helemaal niet uit wat je daarin heeft. Ik heb de goedkoopste tuinaarde (nog goedkoper dan potgrond) uit de bouwwinkel en het werkt prima. Ik had prima oogst en als mijn plantjes wat extra nodig hebben dan laten ze hun wortels maar dieper groeien. Ik geef natuurlijk mestkorrels, compost en ook vloeibare mest bij. Ik heb gisteren wat gegraven in mijn bakken (om daar wat oude bladeren bij te gooien) en de tuinaarde is nog steeds luchtig en zacht.

 

En ik zou de woorden van iemand die Mix verkoopt nooit als goud nemen, want zo verdienen ze hun geld. Natuurlijk zeggen ze dat hun product een "mirakel" is. Als de Mix voor het echt veel beter zou zijn dan gewone potgrond, zou iedereen in de wereld die spul gebruiken. Het zou zelfs commercieel en door boeren gebruikt worden, toch!? Maar hij is niet, want hij is veel's te duur en helemaal niet zo speciaal. Maar natuurlijk, wil ik daarmee niet zeggen dat hij slecht is. De Mix is gewoon ontwikkeld voor een bepaalde markt van mensen, die niet heel veel over bodem weten en ze hebben daar ook geen interesseren in. En dat is prima, maar dat is niet voor de budget van iedereen.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Ik denk dat je wel voor de Mix moet gaan, als je bakken geen bodem hebben. Bijvoorbeeld als je bak ligt op tegels. Dan kunnen de wortels van planten niet verder groeien en is het super belangrijk, dat het aarde in het bak extra voedzaam en goed is. Anders krijg je geen goede oogst."

 

Dit heeft mijns inziens niets te maken met de kwaliteit van de grond. Met potgrond of MM mix kunnen de planten in een bak met bodem allebei niet diep wortelen, dus dat maakt niets uit. MM mix is niet 'voedzamer' dan andere grondsoorten, maar anders van structuur en samenstelling. Dus niet beter, maar anders. Het is maar net wat je prettiger vind werken, en wat je wil betalen.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik wil dit nog eens oprakelen..... want ik sta zo zelf ook voor die beslissing. Als je kijkt naar de video's van Bartholomew, dan zie je dat hij als groot voordeel stelt dat de mix water beter vasthoudt dan potgrond. Dat zou dan betekenen minder watergebruik. Nou vraag ik me wel af wat dat HIER in Holland voor voordeel biedt, want als we hier IETS in overvloede hebben is het toch wel... water....

 

Nou promoot hij dat principe over de hele wereld, en hij maakt zich ook nogal druk over de ontwikkelingslanden (mooi idee van hem ) en ik kan me dus GOED voorstellen dat zo'n mix DAAR veel meer voordeel betekent waar het water erg schaars is.

 

Daarnaast kan ik OOK begrijpen, dat het niet zo heel goed voor je plantjes is, als dat water met een noodgang door de bak héén raced, en onder je bak weer uitloopt terwijl je plantjes nog droog staan. Maar ik was zelf van plan het Blumat systeem in te zettten, en dan druppelt datzelfde water naar beneden, en heb je ook DAT probleem niet.

 

Dus, ik krab mijzelf OOK een beetje op mijn hoofd of ik nou die MM-Mix moet gaan aanschaffen, of gewoon potgrond mixen met een beetje compost........

 

Dus ik lees hier graag mee wat er verder nog op tafel komt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik heb er ook over getwijfeld, maar gezien de kostprijs en de verre rit om hier aan te geraken, heb ik nu toch voor een mix van potgrond, bodemverbeteraar en cocosvezels gekozen. Die laatste om hun watervasthoudende werking en om het allemaal mooi luchtig te houden. We zullen zien wat het geeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...