Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Problemen op de vensterbank!


moestuin2009

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Ik lees al tijden mee, en ben ook al lange tijd gelukkige eigenaar van moestuin. Nu haalde ik normaal gesporken altijd mijn plantjes viavia: ik hield me dus niet bezig met het kweken etc.

 

Nu was ik laatst als expirementje is gaan proberen om toch weer is wat op de vensterbank in kas te kweken. Ik heb ze gezaaid in kweekbakjes (turf), was het enige voorhanden. Alles ging goed, zowel tijm als tuinkers kwam op: tot het opeens allemaal 'omviel'. Nu moet ik zeggen dat ik de deksel er te snel af had gehaald. Er kwamen allemaal sprietjes omhoog, wat voor mij teken was de deksel eraf te halen maar beter had ik denk ik de schuifjes open kunnen zetten. Afin, alles in elkaar, nu weer deksel erop maar lijkt mij dat er geen redden meer aan is. Wat kan hiervan de oorzaak zijn geweest?

 

Andere vraag: in een andere bak zit rucola, ik heb dit met paar zaadjes per gaatje gepland en hoop dit dan direct uit te kunnen planten in de moestuin tzt, of moet ik toch nog verspenen?

 

Dank alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te weinig licht + te hoge temperatuur (+ misschien ook te nat).

 

In een vensterbank is er vrij weinig licht en vaak een vrij hoge temperatuur (woonkamer, verwarming, zon schijnt binnen) en die samen zorgen voor slappe slungelplantjes, die naar de lichtkant gaan hangen.

Als je de vensterbank van een onverwarmde kamer gebruikt, zal dat probleem al een stuk minder worden. Zet ze zo dicht mogelijk tegen het raam. Voor alle planten die geen echte warmteminnaars zijn is dit een betere plek.

 

Wat je verder eenvoudig kunt doen:

- plantjes vaak omdraaien zodat een andere kant licht krijgt.

- Iets wits, zo wit mogelijk, aan de kamerkant zetten. Daardoor wordt het licht zacht weerkaatst en de totale hoeveelheid licht wordt al weer wat groter.

- Plantjes overdag naar buiten op een beschut plekje.

- Rucola kun je rond half maart gewoon buiten zaaien. Verdraagt wat lichte vorst en is bepaald geen warmte-liefhebber.

- Met tijm ben je aan de vrij vroege kant, beter wat wachten.

 

Als je grond te nat is, verdrinken je zaailingen (wortels krijgen geen zuurstof) en/of rotten ze weg op de plek waar ze uit de grond komen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klinkt een beetje als kiemrot: oorzaak te nat en onschoon gewerkt

als je 1 zaadje per zaaipotje/blokje doet hoef je niet te verspenen, dat is soms een voordeel want lekker makkelijk en lekker zunig;

anderen denken dat verspenen een beter wortelgestel geeft (denk ik persoonlijk niet zo want mamma natuur verspeent ook niet...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

klinkt een beetje als kiemrot: oorzaak te nat en onschoon gewerkt

als je 1 zaadje per zaaipotje/blokje doet hoef je niet te verspenen, dat is soms een voordeel want lekker makkelijk en lekker zunig;

anderen denken dat verspenen een beter wortelgestel geeft (denk ik persoonlijk niet zo want mamma natuur verspeent ook niet...)

Heb ik me ook altijd afgevraagd. Op wat is het gebaseerd, dat verspeende plantjes een beter wortelgestel zouden hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu gaan we off-topic hier:

Heb ik me ook altijd afgevraagd. Op wat is het gebaseerd, dat verspeende plantjes een beter wortelgestel zouden hebben?

 

 

Zal kort antwoorden. Geen algemene regel! Geldt voor sommige planten (tomaten, uien, selderij bijv.) dat plant sterker wordt als je enkele keren verplant. Bij andere ongewenst (bijv. penwortel).

Kan liggen aan dat verstoring van wortelgestel dan stimuleert om meer wortels te maken of dat opsluiten van wortels tot plant groot genoeg is, sterkere wortels geeft. Tomaten dieper planten geeft nieuwe extra wortels op de stam.

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuinkers is zo'n beetje wel het makkelijkste gewas dat te telen is binnenshuis. Raar dat het bij u niet lukt? En tijm, misschien kan je nog even wachten en opnieuw zaaien of stekken is een goede vermeerdering. Maar tuinkers kun je ook op watten zaaien en toch kiemt dat goed. Probeer nog even te wachten en kijk op zaaizakjes hoe en wanneer je moet zaaien. Gebruik goede grond en de hoeveelheid licht is ook erg belangrijk, dat zorgt naarmate het jaar vordert voor steverige planten.

Regenwormen graven gangen, en veel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle antwoorden! denk dat ze inderdaad te warm hebben gestaan (bij verwarming). Alles is inmiddels ingestort op de rucola na, dus ga van de week maar (gedeeltelijk) opnieuw beginnen. De Rucola laat ik nu wel in de bak staan, met deksel erop, schuifjes open. Moet ik die evt. nog verspenen of maar laten gaan (had teveel zaadjes in 1 gaatje gedaan...). Denk dat ik volgend jaar maar weer alles 'kant en klaar' koop, plantjes bij tuincentra etc, betere oogst mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat de luchtvochtigheid de oorzaak kan zijn. Als het kasje dicht is, dan is de luchtvochtigheid in het kasje zo ongeveer 100%, oftewel, de plantjes raken nauwelijks water kwijt. Je ziet ook wel vaak waterdruppeltjes op de zaailingen zitten.

Als je de kas open doet, dan daalt de luchtvochtigheid flink, zeker als je de bak boven een verwarming hebt staan. De zaailingen overleven deze schok niet en verdrogen.

Kortom, opkweken bij lage temperatuur (10-12°C) en langzaam afharden naar andere groeiomstandigheden (luchtvochtigheid/temperatuur).

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou die Rucola vanaf ze gekiemd is buiten zetten, bij voorkeur onder glas/plastic. Hier is het overdag immers zo'n 10°C. Denk wel dat die tegen de lagere nachttemperaturen kan. Vermoedelijk was de warmte dus de spelbreker .

 

Er wordt aangeraden een afstand van 1-2 cm per plant te behouden dus als je er 2 of meer te dicht op mekaar hebt zou ik de zwakste afknippen (opletten bij uittrekken om het wortelgestel van de andere niet te beschadigen).

 

Zelf opkweken is toch leuker dan kant en klare plantjes kopen Niet opgeven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook een sport om zelf te zaaien. Niets leukers om vol ongeduld te wachten op de eerste sprietjes.

En je kan eerder in het seizoen beginnen dan als je wacht op de planten.

Mijn hele vensterbank gelukkig op het zuiden staat vol met schalen met zaailingen. Over het algemeen doen ze het erg goed.

Nu stook ik in huis niet zo hard 17-18 graden. Dus geen last van iele plantjes.

Ik gebruik als stekaarde kokosvezel van de action (van die blokken) vermengd met brekerzand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...