Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Er groeide al een aardige laag schimmel op het Gouda kaasje. Alle gaatjes zijn dichtgeschimmeld. En ik heb er weer een laagje vanaf geschraapt, om wildgroei tegen te gaan En daarna heb ik de buitenkant wat gepoetst met pekel, omdat ik die Gouda kaas nooit met zout heb behandeld aan de buitenkant (wat bij de blauwe kaas vaak wel moet) Ook weer om andere schimmels weg te houden.

Hij ruikt in ieder geval al heerlijk, en voelt ook al mooi zacht aan.

Die andere kaas is nu ook een kleine week aan het schimmelen. En we hebben er gaatjes in geboord. Groter dan de vorige keer, want die waren toch wel heel snel weer dicht.

Sorry voor de wazige foto:

IMG294794751456391720.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

Ik kon me echt niet meer inhouden, het Gouda kaasje met blauwschimmel (laten we het vanaf nu een 'Blauda' noemen ) rook zo heerlijk, voelde zo goed zacht, ik heb het mes er in gezet! Oef... lekker hoor! Het zachte romige van een jonge kaas, die wat richting een stevige brie gaat qua structuur/zachtheid. En dan dat heerlijke lichtpittige smaakje van de blauwschimmel. Zeker niet zo pittig en zout (logisch, want geen zout aan wrongel toegevoegd) als het andere blauwschimmelkaasje dat ik wel eens maak. Maar daardoor gewoon weer heel anders.

(er lijkt hier wat weinig blauw in te zitten, maar het is net waar je snijdt...)

IMG302070571456590321.JPGIMG302486261456590325.JPG

Geplaatst:

Het ziet er goed uit.Ik ga ook maar eens wat van die schimmel kopen.Hoe zit dat met het zout? Mag je dat niet gelijk met de schimmel doen? Hoe doe je dat dan bij je andere kaasje?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Bij de blauwe kaas die ik normaal maak, moet je zout door de wrongel doen, voordat je het in een vorm giet/stopt. En dan moet het uitlekken. En daarna gaat er nog zout op de buitenkant van de kaas, een paar dagen even opnieuw doen.

Maar deze Gouda heb ik dus op de normale Gouda manier gemaakt, dus even in de pekel na het persen en 'rechten'. (apart pekelbadje, die ik daarna weer heb gekookt en terug heb gedaan bij rest van de pekel. I.v.m. blauwschimmel in pekelwater)

En na het schoonschrapen van de kaas, toen er al een best vachtje aan schimmel op stond, heb ik dus wat gepoetst met pekel.

• 3 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

De Blauda is al lang en breed op, en het andere 'normale' blauwschimmelkaasje is pas halverwege qua rijpen/schimmelen. De smaak zal straks natuurlijk ook heel anders zijn, dus ze zijn niet echt te vergelijken.

IMG325091831458067016.JPGIMG325111741458067023.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

Ik kon me niet meer inhouden, het kaasje voelt mooi zacht en ruikt heerlijk:

IMG326358491458548998.JPG

IMG326413211458549020.JPG

De smaak lijkt goed, flink zoutig en pittig. Maar we moeten er zo even een geroosterd broodje mee beleggen om goed te kunnen testen/proeven

Geplaatst:

Haha, ziet er goed uit! Hoe smaakt het? Is het een gewone blauwschimmel of zo'n blauda?

Geplaatst:
  • Auteur

Dit is een gewone blauwschimmel. 'Blue cheese' genaamd in mijn Amerikaanse kaasmaakboek.

Hij is erg lekker, goed zout en pittig. En een lekkere schimmelsmaak. Ik heb wat puntjes ingevroren, zodat we er in het saladeseizoen ook wat van kunnen eten door de sla. Vind ik altijd lekker (zeker met druiven, maar dan moeten we nog wel wat langer wachten).

Ik heb gisteren weer 2 blauda's gemaakt, omdat die wat sneller klaar zijn.

Geplaatst:

Ik zit weer eens te kwijlen bij al dat lekkers smiley-eatdrink012.gif

Maar zelf kazen is voor mij niet weggelegd.

Nu heb ik een idee: als ik nou een simpel stuk jonge kaas koop, en dat ent met een blauwe schimmel, zou dat lukken?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

O ja, dat forum stond al 2x in mijn favorieten

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Haha, moet nog steeds lachen als ik het lees en voor me zie hoe je met een boor bezig bent in de kaas Ik zie al blauw! Ben heel benieuwd naar de smaak, heb je iets te proeven op de MTFD?

Geplaatst:
  • Auteur

Ja ik hoop dat deze dan goed zijn. En het komt erg lomp over. dat boren in kaas Maar er kwamen heel wat snippers uit de gaten (het zaagsel, zeg maar), en die hebben we al kunnen eten. Lekkere zoutige romige kaasstukjes

Geplaatst:

Ik hoop ook een stukje te kunnen proeven 16-4 !!!

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Zo zagen ze er nu uit, ik had al een paar keer gepoetst met pekel om de buitenkant zouter te maken. En om wat andere schimmels weg te jagen. En al wat van die smeer weggeschraapt

IMG363223931460712956.JPG

En ik heb de platte grote kaas vandaag aangesneden om morgen te laten proeven op de Moestuinforumdag. Ik heb natuurlijk een stukje getest, zodat jullie niet in een stuk verkeerd-beschimmelde kaas bijten morgen. Hij smaakt top!

IMG363473431460712971.JPG

• 8 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb vandaag weer een Blauda en een... blauwschimmel ('Blue cheese' uit mijn Amerikaanse receptenboek, ik noem het roquefort maar dat mag/kan natuurlijk niet ) gemaakt. Kunnen ze lekker samen opgroeien in 1 bak

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

De grotere blauwschimmelkaas die ik 18 januari heb gemaakt, is helemaal uitgezakt. Het ziet er echt niet uit En hij blijft best zacht. Als een bijna rijpe camembert zeg maar. Terwijl ie toch wel wat steviger hoort. Normaal maak ik em met kaasdoek en zo'n Gouda-vorm. Nu met die micro geperforeerde grote vorm die ik ooit van Thea kreeg. En dat was niet zo handig, omdraaien kan dan niet goed omdat hij nog wat zacht is en je hem dan niet uit die vorm kunt laten glijden. Dat werkt met kaasdoek een stuk fijner.

Ik heb de vorm dus steeds maar omgedraaid, met volger er in/op. Maar het lijkt er toch op dat er niet genoeg vocht uit kon.

Gaten boren ging dus ook wat lastig, we hebben gisteren 1 kant gedaan en ik draai de kaas nu over een dag of wat pas weer om zodat de gaatjes niet dichtzakken als ik hem op die kant leg. Het blauw is wel flink aan het groeien, dus hopelijk groeien de gaten snel dicht. Hij is vandaag al een stuk blauwer dan op deze foto van gisteren:

IMG794636891485945702.JPG

De Blauda ziet er een stuk beter uit.

IMG794713041485945976.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

De platte kaas is nog verder uitgezakt, en is nu ook 'lek'

Ik heb em nu in de koelkast gezet, hij stond in de kelder. En ik poets de buitenkant al wat met pekel zodat het hopelijk allemaal wat minder snel gaat met rijpen en we dan maar een uitgezakte kaas eten binnenkort. Hij zal nog niet zo blauw/groen zijn van binnen.

IMG798064561486540510.JPG

IMG799550681486540518.JPG

De Blauda gaat nog wel goed:

IMG798183871486540568.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

Blauda aangesneden:

IMG819253601487669288.JPGIMG819452621487669292.JPG

Hij is weer lekker! Ik heb weer een paar stukken ingevroren, voor heerlijke kaas/vleeswarenplankjes in de zomer in onze tuin En de boer waar ik de melk haal heeft ook wat mogen proeven. Hij beschreef het als een brie met iets pittigs

Ik had de buitenkant nog een paar keer afgeschraapt, maar daar zijn blijkbaar geen foto's van.

Geplaatst:

Dat afschrapen, gaat dat net als wortels schrappen? En waarom doe je dat?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic