Missmass Geplaatst: 29 maart 2015 Geplaatst: 29 maart 2015 Ja hoor! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
evodude Geplaatst: 30 maart 2015 Geplaatst: 30 maart 2015 Leuke post. Zal me interesse volgen omdat ik ook aan mijn eerste moestuin ga beginnen. Vraagje, heb je alle zaadjes ook van de intratuin of heb je ook verse groentes gebruikt? Quote
appelmoestuin Geplaatst: 31 maart 2015 Auteur Geplaatst: 31 maart 2015 Bedankt voor alle tips! Ik heb de snijbiet met de spinazie omgewisseld zodat deze meer ruimte heeft aan de zijkant. Verder zag ik dat bosui en wortel al (diagonaal) aan elkaar grenzen, dit moet voldoende zijn voor de wortelvlieg en uitenvlieg hoop ik De nieuwe indeling: Sla en radijs staan al buiten, maar volgens mij hebben de kleine slaplantjes niet het weer van vandaag overleefd, gelukkig heb ik er nog een paar binnen staan als back-up voor het geval dat... Quote
marije124 Geplaatst: 31 maart 2015 Geplaatst: 31 maart 2015 Ziet er goed bedacht uit. Mag ik vragen met hoeveel je ervan wilt eten? Ik heb zelf 2 bakken omdat ik me niet kan voorstellen uit 1 vakje genoeg te halen maar misschien zie ik dat wel helemaal verkeerd? De tijd zal het leren. Quote
appelmoestuin Geplaatst: 31 maart 2015 Auteur Geplaatst: 31 maart 2015 @Evodude: De ui, radijs en sla komen van de Ranzijn (die volgens mij exact dezelfde zaden verkopen als de Intratuin), de Mexicaanse komkommer/muismeloentje komt van 123zaden.nl, de rest komt van makkelijkemoestuin.nl @marije124: Daar heb ik eigenlijk nog geeneens goed over nagedacht... Ben een nog thuiswonende student, en mocht met goedkeuring 1 bak neerzetten. Dit is de eerste keer dat ik een moestuintje heb, dus als het dit jaar bevalt dan zal er zeker een tweede bak volgen Quote
Estemy Geplaatst: 1 april 2015 Geplaatst: 1 april 2015 Eerst wil ik zeggen dat er nu niks mis is met je indeling, maar ik zou het een beetje anders doen (zoals hij is is die ook goed, hoor). Ik denk dat op je plan de onderste kant richting zuiden is? Dan zou ik de achterste rij (bonen en sugarsnaps) zoals het is laten - dat zijn hoge planten en noordelijke richting is voor hun het beste. Zo geven ze aan niemand anders te veel schaduw. MAAR sla wil juist wel halfschaduw en niet volle zon. In de lente is dat geen probleem, maar later in de zomer kan de zon te sterk zijn en plantjes schieten snel door. Volgens mij is radijs ook halfschaduw plant (weet ik niet, ik kweek hem altijd in de kleine kas). Wortel en ui houden juist van de zon en blijven ook best laag, dus de eerste rij is voor hun de beste (zoals ze al zijn). Snijbiet hoeft helemaal niet (zoals witte kool en bloemkool) in de hoek staan. Zijvak is het beste, maar ook in het midden kan.Heb zelf vorige seizoen geteeld en hij neemt niet heel veel ruimte (ik had 3 plantjes per vakje en hij is even groot als bleekselderij, ook opbinden kan en dan heb je van hem geen last van), als je maar regelmatig oogst Tweede, het is prima om met alleen 1 bak te beginnen. Het is maar een start van je nieuwe hobby en het is beter om, in het begin, klein te blijven. Het is meer om alles uit te proberen. Maar aan wat marije124 volgens mij eigenlijk aandacht wilde besteden is het resultaat: het oogst. Als dit voor je meer is om alles uit te proberen, dan hoef je niet verder te lezen, maar als je ook een beetje echt wilt oogsten dan heb je vrij weinig aan 1 vakje spinazie (misschien zelfs minder dan je voor 1 maaltijd nodig hebt). Ook 1 vakje sugarsnaps is vrij weinig. Dus liever geen spinazie als je zo weinig ruimte heeft (of alleen wat voor in de salade) en misschien 2 vakjes van iets dat je van houdt? Ik had 2 jaar geleden 3,5m aan erwten en sugar snaps (toen nog geen SQFG bakken). Vorige jaar 4 vakjes (2 erwten, 2 sugar snaps) en dat was niet genoeg, maar dichtbij. Helaas kreeg ik ook een ziekte, dus de 2e kweek lukte niet. Dit jaar ga ik 5 vakjes zaaien (voor familie van 2 en mijn vriend eet geen rauwe erwten). Spinazie kweek ik helemaal niet, want ik heb zo veel ruimte niet (en ik heb, zeg maar meer dan ~7 SQFG bakken + serre's). Wel heb ik 1 pot Turkse spinazie, maar dat is voor mijn kipjes Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
appelmoestuin Geplaatst: 2 april 2015 Auteur Geplaatst: 2 april 2015 Estemy, dank voor je uitgebreide verhaal! De onderkant is niet het zuiden, ik had eigenlijk geen rekening hiermee gehouden. Er staat een haag van 2 meter hoog aan de zijkant van de tuin, en hiernaast heb ik de bak geplaatst. Ziet er ongeveer zo uit: De 4 sla plantjes die ik al buiten had geplant hebben de regenbuien en windstoten van afgelopen dagen niet overleefd. Gelukkig heb ik binnen nog een paar nieuwe groeien, die zullen naar buiten gaan als ze wat groter zijn. Het lijkt mij best om de sla om te ruilen met de spinazie, omdat de sla dan op een plek komt met meer schaduw. Wortel en ui staan zo te zien al goed omdat ze op de onderste rij waarschijnlijk het meeste zonlicht gaan vangen: Over de snijbiet gesproken, geldt dat ook voor de Bright Lights uitvoering? Want als daarvan 3 gaan passen, dan ga ik dat zeker doen De indeling (en hoeveelheid per gewas) in inderdaad niet gebasseerd op een bepaald plan wat ik voor ogen had. Ik heb eigenlijk geprobeerd zoveel mogelijk verschillende soorten groenten te combineren, waarvan ik de helft zelfs nog nooit zelf heb gegeten. Hopelijk kom ik er dan dit jaar achter wat ik allemaal lekker vind, en wat misschien minder gaat bevallen, en vooral wat de oogst gaat worden per plant. Verder nog wat foto's van de vensterbank (eerste foto is van 1 week geleden, de rest van vandaag): En dan als laatste..... De pinda's Ik heb al eerder 2 pinda's weggegooid die waren beschimmeld, en zo te zien gaat de linker van de 2 nieuwe pinda's nu ook weer beginnen Quote
Estemy Geplaatst: 4 april 2015 Geplaatst: 4 april 2015 Ik heb precies hetzelfde zuidelijke richting in mijn tuin (ook een klassieke Nederlandse rijtjeshuis?). Ik zou alles in spiegelbeeld doen (of zoals ik beneden heb geschreven), want de zon komt in de ochtend uit westelijke richting en geeft dus, de hele dag, schaduw aan de oostelijke richting. Alle hoge planten moeten dus in de achterste rij (of op de zijkant rechts) zijn. Ochtendzon is meestal de belangrijkste. En je mag nog steeds denken dat voor jou de onderste rij zuiden is (maakt het makkelijker en doe ik zelf ook). Ik heb niet goed naar de kleuren gekeken, het kan zijn dat er nog foutjes in zitten. Bijvoorbeeld de bonen en sugarsnaps zijn naast elkaar, maar zelf vind ik dat het fijner is, want ze hebben allebei stokjes nodig (als je niet voor de lage rassen gaat). Nu:Zonnebloem Palmkool Spinazie WortelBonen Snijbiet Bosui SlaMeloen Paksoi Andijvie Radijssugarsnap spinazie Bieten Ui Daarna: Palmkool Sugarsnaps Bonen SlaMeloen Andijvie Bosui PaksoiSpinazie Radijs Spinazie SnijbietWortel Bieten Ui Zonnebloem Nu zijn schaduwplanten (sla, kolen) achter en hoge (klim)planten (behalve zonnebloem) ook. Zonnebloem geeft een beetje schaduw, maar niet te veel, want zon komt s'ochtends van de linkerkant (ongeveer) en pas na de middag geeft hij ook schaduw. Zonneaanvidders zijn in de voorkant (ui, wortels, bieten) of krijgen juist veel ochtendzon (meloen). Alles dat veel ruimte nodig hebt staat niet in het midden (kolen, meloen). Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Estemy Geplaatst: 5 april 2015 Geplaatst: 5 april 2015 Bright lights blijft juist wat kleiner dan de groene rassen van snijbiet. Teel ik zelf ook. Als je heel vaak oogst passen er zeker 3 (ik ga zelf ook 2 vakjes van 3 planten, en als er problemen komen kan ik altijd wat plantjes verminderen of opeten). Volgens mijn boek mag er maar 1, maar daar hebben ze ook die groene (Lucullus). Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
appelmoestuin Geplaatst: 9 april 2015 Auteur Geplaatst: 9 april 2015 @Estemy: dank voor het meedenken!We wonen inderdaad in een klassiek Nederlands rijtjeshuis. Ik heb het oude scenario, en jouw tips even allebei verwerkt in de volgende afbeelding: Een paar dingen waar ik mee zit:- De radijs en sugarsnaps zijn al geplant. Deze kan ik beter niet meer verplaatsen toch? (zie links, de rode rechthoekjes)- Het lijkt erop dat bij de nieuwe indeling erg veel afstand (zie rechts, de rode pijlen) komt tussen de klimplanten (bonen, sugarsnaps, etc) en het klimrek. Is dit de bedoeling? Quote
loes Geplaatst: 9 april 2015 Geplaatst: 9 april 2015 de perfecte indeling bestaat eigenlijk niet. volgend jaar moet je weer wisselen van vakjes dus dan staat weer alles anders. Quote
koolrabi Geplaatst: 9 april 2015 Geplaatst: 9 april 2015 Je bent mooi bezig. Het is best een klus om alles goed te plannen. En het gaat vaak anders dan je denkt. Maar dat hoort erbij.Sommige vakken kun je meermalen gebruiken. Zo kun je nog iets meer kwijt.Ik ben vorig jaar begonnen met de makkelijke moestuin met de zaden van Jelle. Ik had ook sugarsnaps tegen het klimrek. Dat ging prima. Na de oogst heb ik op die plek de klimkomkommer en de klimcourgette gezet die ik zolang in een pot had staan. Dat was erg leuk en ook lekker. Snijbiet daar kun je een jaar van eten. Het groeit steeds opnieuw aan en is te gebruiken tot aan de vorst. Zo is er ook pluksla waar je van kunt blijven oogsten.Radijs is snel klaar. Daar komt dus ook weer plaats vrij. Het is een heel dynamisch gebeuren. Ik hou wel graag een bakje over om vrij te gebruiken. Je komt zo maar een bosje tijm of oregano tegen wat je ergens kwijt wilt.Veel succes met je plannen en ik hoop dat je er lekker van eet. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Estemy Geplaatst: 9 april 2015 Geplaatst: 9 april 2015 Verplanten kan niet meer (sugarsnaps), maar radijs kun je wel opeten en dan nogmaals op een andere plek zaaien (meestal heb je binnen 2 maanden radijsjes, dus daarna kun je op die plek iets anders planten, als het nodig is). Heel handig is, bijvoorbeeld, om radijsjes en sla met elkaar te wisselen, hele zomer lang. Want allebei kun je meerdere keren zaaien en oogsten.Klimrek - dat moet je zelf weten en plannen, want ik weet niet welke je heeft. Als je dan, bijvoorbeeld, palmkool uit de hoekplek moet plannen, want dat is voor een klimrek dan is dat gewoon zo. Ik ga ook soms tegen de regels, als het niet anders kan (bijvoorbeeld schaduwplant in volle zon zetten, want er is geen schaduwplek voor hem) Zonnebloem kan ook prima met een bamboestokje, heeft geen klimrek nodig. Natuurlijk heb je ook veel soorten van zonnebloemen: hoog vs laag enz. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
appelmoestuin Geplaatst: 9 april 2015 Auteur Geplaatst: 9 april 2015 @loes:Ga ik zeker doen! @koolrabi:Top! Heb je voor de komkommer en courgette ook 1 vak per stuk gebruikt? Ik ben erg benieuwd naar de snijbiet, heb dit zelfs nog nooit gegeten.... @Estemy:Ik was van plan om het klimrek op de achterste rij te maken zoals in de vorige afbeelding (dus alle 4 de vakken). Het klimrek ga ik zelf maken van bamboe, ongeveer 1.80m hoog. Hopelijk krijg ik hem dit weekend nog af Ondertussen ga ik proberen om nog voor een laatste keer de indeling op de schop te gooien en weer hier te plaatsen. Ohja, morgen lekker tuinier weer! Quote
koolrabi Geplaatst: 9 april 2015 Geplaatst: 9 april 2015 @appelmoestuin: de klimkomkommer 2 per vak, klimcourgette 1 per vak. Je moet ze wel goed leiden langs het klimrek want ze groeien flink. Een beetje verticaal en dan horizontaal, dan kom je een eind.Snijbiet is erg lekker en leuk om te zien vanwege de kleuren,om bij de sla te eten. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
appelmoestuin Geplaatst: 14 april 2015 Auteur Geplaatst: 14 april 2015 Voor de laatste keer het hele schema weer veranderd, en deze ga ik nu definitief gebruiken: Verder heb ik een seizoen (zo heet dit toch?) aangemaakt om alle updates bij te houden, deze is hier te vinden:blog/appelmoestuin/ Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.