Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn eerste SquareFootGarden - Tips/Aanmerkingen/Ontwerp


Aanbevolen berichten

Beste leden,

 

Stiekem lees ik al een tijdje hier mee op het forum, en het leek mij nu echt tijd om zelf ook eens te registreren en een topic te openen. Recent ben ik begonnen met het maken van een square foot garden/makkelijke moestuin (gekocht bij Intratuin, momenteel 15 euro in de aanbieding voor de geïntereseerden).

E6LqCnQ.jpg

 

Op het moment ben ik alvast begonnen met het ontkiemen van radijs, sla, ui en bosui. De radijs en sla laten al een hoop activiteit zien na 2/3 dagen, maar de ui en bosui nog niet.

iXvqNhy.jpg

 

Als het goed is is de ontkiemtijd van ui wat langer, dus ik heb hier nog maar even geduld. Ik ben ook nog 2 pinda's aan het ontkiemen, maar deze zullen in aparte komen en niet in de moestuin

KgsONmP.jpg

 

rheXYvf.jpg

 

Omdat de tuin uit 16 vakken bestaat ben ik begonnen met het maken van een lijstje:

1. Ui

2. Bosui

3. Radijs

4. Sla

5. Spinazie

6. Wortel (zomerwortel)

7. Rode bietjes

8. Palmkool

9. Snijbiet

10. Zonnebloem (voor de bijtjes, en ziet er natuurlijk leuk uit )

11. Courgette

12. Suikererwt (sugar snaps)

13. Stoksnijboon

14. Komkommer

15.

16.

 

Graag ontvang ik feedback over de groentes die ik al heb uitgezocht. Zijn deze realistisch in mijn situatie? Geschikt voor de afmetingen en voor beginners?

En zijn er nog suggesties voor de 2 vakken waar ik nog niets voor heb bedacht?

 

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en kan niet wachten om een indelings-ontwerp te maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

De courgette en waarschijnlijk ook de komkommer hebben meer ruimte nodig dan 1 vak. Voor mij is dit de reden geweest ze niet te kweken. De courgette woekert en is een grote plant die veel vocht nodig heeft. Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt (rechtsboven kun je hier meer over lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie balkontuinder, ik was eigenlijk van plan om de 4 grootste groenten te laten ondersteunen door een klim/planten rek op de achterste rij van de bak:

11. Courgette

12. Suikererwt (sugar snaps)

13. Stoksnijboon

14. Komkommer

 

Maar als ik het goed begrijp dan zijn de courgette en komkommer eigenlijk qua grond oppervlakte al te groot voor de 30x30cm vakjes? In dat geval haal ik ze uit de lijst en zoek ik nog 4 groentesoorten ipv 2 haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had vorig jaar een pot courgette(Courgette 'Midnight'). een kleinblijvende plant maar zelfs deze werd vele male groter dan 1 vak(zie hier). misschien kan je daarvoor een losse pot neerzetten?

een normale courgette klimt niet dus die kan je niet ondersteunen met een klimrek. Jelle (van de makkelijke moestuin) gebruikt de klimmende courgette 'Long Green Trailing'.

 

voor komkommer zijn volgens mij speciale soortjes die wel geschikt zijn voor buiten en de makkelijke moestuin. Staat vast ook op de site van Jelle.

 

 

iets anders om rekening mee te houden zijn de afmetingen van de vakken.

het gehele bouwpakket is 120x120cm net zoals de makkelijke moestuin. echter worden de uitstekende verbindingsstukken ook meegerekend. de vakken zijn dus kleiner dan 30x30cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

@balkontuinder:

Dat gaat inderdaad veel te groot worden. Bij deze zie ik af van de courgette. (het ging trouwens wel om de klimmende courgette 'Long Green Trailing')

 

@loes:

Erg handige info, bedankt! Ik heb het zadenpakket van Jelle hier al liggen, en hier zit inderdaad de komkommer in die jij beschrijft (lekkere middelgrote komkommer met compacte uitlopers en klein blad. Heeft weinig ruimte nodig), dit was ook de komkommer die ik wilde gaan gebruiken.

Goed punt van de vakken! Hier had ik nog helemaal niet bij nagedacht.... Ik ga zometeen gelijk de vakken opmeten, en daarna bepalen hoeveel % die zijn van de reguliere makkelijke moestuin vakken, deze % kan ik dan gebruiken om alsnog het juiste aantal groentes voor het vak uit te rekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super leuk, en inderdaad is een courgette echt veel te groot voor zo'n bak. Dan komen andere planten echt in de verdrukking.

 

Ik zou verder je overige 2 vakken die nog leeg zijn gebruiken voor extra spinazie. Je hebt daar erg veel van nodig als je gaat koken. Ik zaai zelf altijd 4 vakken spinazie en kan daar in het vroege voor- en najaar echt maar 4 keer van eten in mijn upje.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi,

 

Ik ga dit jaar ook een courgette in een vak planten en deze omhoog laten klimmen. Volgens de makkelijke moestuin moet dat wel kunnen.

We zullen zien

 

Leuke aanbieding trouwens..!! E 15,00

Zonder bijen geen leven..........!!! Groeten uit Friesland..!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst bedankt voor alle reacties, zeer goede tips waar ik zeker wat mee kan

Omdat de vakken ook nog eens kleiner zijn dan 30x30 cm (net opgemeten: 27x27cm) heb ik besloten om geen komkommer en geen courgette te gaan groeien. Misschien later nog in een pot, maar op dit moment niet in de vierkante moestuin.

Zijn er suggesties voor nog een leuke klimgroente? Ik heb in totaal 4 vakken beschikbaar voor klimplanten, 2 vakken daarvan gaan naar sugar snaps en stoksnijboom, eentje voor de zonnebloem, dus er is nog 1 vak over om te vullen

 

@Missmass: Top! Dan ga ik voor 2 vakkan spinazie (4 vind ik net iets teveel van het goede )

 

@loes: Handige informatie op die pagina, misschien dat ik me volgend jaar hier aan ga wagen of hem dit jaar nog in een pot plant.

 

@Sils: Ik ben benieuwd! Ook dezelfde 'Long Green Tailing'?

 

@Bodil: Voor de radijs is het hier helaas al te laat voor, maar voor de wortels ga ik dit zeker doen Is het niet te koud en te nat om de mini radijsjes (zie foto's hieronder) nu al in de buitenbak te plaatsen?

 

Verder nog wat foto updates! Vandaag de bak gevuld met moestuinaarde en nog een wijze les geleerd:

Zaai niet teveel sla in 1x. Moet ik de sla nu in aparte potjes gaan zetten, of kunnen die ook gelijk naar buiten toe?

 

0PXL4gC.jpg

 

Yeno9oN.jpg

 

E6FBIl4.jpg

 

Update! Mijn vernieuwde lijstje tot nu toe

 

1. Ui

2. Bosui

3. Radijs

4. Sla

5. Andijvie

6. Wortel (zomerwortel)

7. Rode bietjes

8. Snijbiet (bright lights)

9. Paksoi

10. Spinazie

11. Spinazie

12. Palmkool

13. Stoksnijboon (met klimrek)

14. Suikererwst/sugar snaps (met klimrek)

15. Peultjes (met klimrek)

16. Zonnebloem (met klimrek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb de sla al wel buiten en gebruik voor de nachten waarop nog vorst wordt voorspelt glazen potten (die spaar ik het hele jaar door van de appelmoes, jam etc.) die ik over de nog kleine plantjes heen zet. Overdag staan ze gewoon al open en bloot in de buitenlucht en dat gaat hier goed.

 

Nog 1 vak te vullen met een klimplant... hmm.. ik zou bij gebrek aan een gewone komkommer een muizenmeloentje planten. Dat zijn hele kleine naar komkommer smakende vruchtjes zo groot als een olijf, hier even een link:

http://www.123zaden.nl/subpagina.php?insect=&merken_id=54&categorie_id=312&subcategorie_id=313&produkt_id=2867

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Missmass: Top idee! Ik had nog nooit gehoord van deze vrucht, maar ziet er zeker veelbelovend uit

Nieuwe lijst:

 

1. Ui

2. Bosui

3. Radijs

4. Sla

5. Andijvie

6. Wortel (zomerwortel)

7. Rode bietjes

8. Snijbiet (bright lights)

9. Paksoi

10. Spinazie

11. Spinazie

12. Palmkool

13. Stoksnijboon (met klimrek)

14. Suikererwt/sugar snaps (met klimrek)

15. Mexicaanse Minikomkommer (muismeloentje) (met klimrek)

16. Zonnebloem (met klimrek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat je de radijsjes voorzaait

Deze houden er niet zo van om overgeplant te worden

 

Ik heb ze buiten al in mijn moestuinbak staan direct op de plek en dat gaat super

De plantjes waren met een weekje al boven

Groetjes Loraine

 

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@0xygen: Leuk!

 

@marije124: Herkenbaar van de sla, ik moet ongeveer 95% van mijn slaplantjes om gaan gooien

 

@Loraine: Ik ga ze zo snel mogelijk overplanten naar buiten toe, ze zijn nog wel te redden toch?

 

Verder ben ik druk verder gegaan met mijn lijstje, en heb ook per gewas het aantal planten (per vak) ingevuld. Sommige gewassen waren een beetje lastig te vinden, dus hopelijk kunnen jullie er even naar kijken of dit realistisch is. Over de klimplanten kon ik ook niet veel vinden, maar ik ben er eigenlijk maar vanuit gegaan dat dit 1 plantje per vak gaat worden:

ojUJlLW.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

de snijbonen en de peultjes kunnen meer per vak, dat zijn maar dunne plantjes die omhoog groeien langs het gaas.

jelle doet volgens mij 8 per vak, 4 aan elke zijde van het gaas

 

ui zijn dat zaaiuien of pootuitjes? ik doe maar 9 pootuien per vak. bij zaaiuien(zoals de bosui) wel 16 per vak.

bij sommige dingen ligt het er een beetje aan hoe je ze wilt oogsten. bijvoorbeeld 1 grote krop sla is 1 per vak, maar oogst je telkens de buitenste bladeren dan kunnen er meer per vak. zo ook met andijvie, snijbiet, spinazie enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@loes, goede aanvullingen!

Het ging inderdaad om pootuien, dus die heb ik ook gelijk aangepast.

De sla wil ik het liefst per blaadje oogsten, en bij de spinazie heb ik voor 2 soorten gekozen zodat ik beide manieren kan gaan testen.

Volgens mij heb ik bijna alle informatie verzameld en dan kan ik gaan beginnen aan de indeling

 

@estemy:

Is er een bepaalde reden dat je 5 bietjes aanraad? Worden deze erg groot? Ik zie eigenlijk overal dat er 9 stuks worden aangeraden, ook op het zakje met zaadjes die ik van MakkelijkeMoestuin heb gekocht.

Paksoi heb ik aangepast naar 1, hier wil ik liever 1 grote van groeien en die dan in 1x oogsten. Weet je toevallig hoe hoog paksoi kan worden?

 

Update: aangepaste versie:

DCxE6o2.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bietjes - als je ze als klein oogst kun je ook meer kwijt. Maar ik heb vorige MTFD eentje gratis gekregen dat een maat van een witte kool had dus ze kunnen ook behoorlijk groot worden.

 

Paksoi, weet ik precies niet, kweek ook voor het eerste keer (en ik heb winterteelt, dat kan altijd wat anders zijn). Die van mij is nu zeker 0,5m hoog (foto is van 2 weken geleden).

DSCN1317.jpg

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...