Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Water geven of niet


pongo

Aanbevolen berichten

Ik heb een moestuin met een zéér zanderige bodem die kurkdroog is.

 

Ik heb reeds spinazie en worteltjes gezaaid en ik zou willen weten wat ik het best zou doen.

Water geven of niet. Als ik water geef verzand het nog meer ,maar ze spreken de eerste dagen nog niet van regen.

Heeft er iemand hier ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker wateren zo nu en dan.

 

Zonder water geen groente, geen oogst. Vooral jonge plantjes moeten niet droogvallen. Als ze groot genoeg zijn, hebben ze genoeg wortels ontwikkeld om bij grondwater te komen.

 

Ik weet niet wat je ná de spinazie wilt telen, maar ik zou de spinazie straks kort tegen de grond afsnijden, maar er niet uittrekken. Het volgende gewas zet je gewoon in je groentebed. Sommige spinaze zal straks nog wel proberen uit te lopen, moet je zelf weten hoe je daar mee omgaat (opnieuw afsnijden of niet). Die worteltjes die je laat zitten, houden de bodem dan voorlopig nog een beetje vast. Een beetje grond er over als je het lelijk er uit vind zien.

Dit is mijn beleid op mijn zandbaktuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pongo, ik zou beginnen met héél veel compost toe te voegen aan uw zandgrond, het lijkt er op dat ge in de regio Aalter-Maldegem woont, dat is de slechtste grond van heel Vlaanderen.

Elk jaar haal ik wel een paar m³ compost op de gemeente en mijn grond begint nu redelijk zwart te zien, wel nog met van die groen-gele zandkluiten er in maar toch, het betert nu snel.

Water geven doe ik dikwijls met zo een gazonsproeier van Gardena, kunt ge instellen waar die beregent en dan kan het geen kwaad voor uw planten of grond. Is dan ook net als regenen hé.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water gevern en zoals Willy zegt: elk jaar compost... Dan zal je elk jaar verbetering zien...

En als de plantjes gekiemd en wat steviger staan: mulchen!

 

Ik tuinier in regio Eeklo en hier ook zand, zand en nog eens zand maar met mulch droogt het veel minder snel uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mijn moestuin bestond uit zandgrond en wordt na jaren compost toevoegen wat beter.

 

Als ik , zoals jij nu, worteltjes en spinazie heb gezaaid dek ik deze grond wat extra af met koksvezel die goed nat is en daarover een vliesdoek tegen snelle verdamping.

Zodra het zaad wat is ontkiemt verwijder ik het vliesdoek. (hangt hier nu dankzij de storm van vorige week boven in een hoge boom)

Het kokasvezel neemt goed vocht op .

In nederland wordt het o.a. bij de Action verkocht als geperst blok wat je moet weken en dan enorm opzwelt tot een bult losse materie.

Tuincentra verkopen hier ook vaak kokosvezel in een zak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier al veel tips gekregen die ik ga toepassen.

Nee Willy ik woon in Merelbeke en bij mij is het echt zandgrond.

Ik kan met alles vroeg beginnen,maar eens de zon daar is droogt alles snel uit.

Zo heeft elke tuinier wel zijn probleem zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Willy

in plaats van veel compost zou ik regelmatig groen afval of dergelijke in de grond werken.

Je bodem heeft ook ruw materiaal nodig om structuur in de grond te krijgen.

Als je naar boeren kijkt, die zaaien na het seizoen een groenbemester om ruw materiaal in de grond te krijgen

 

Compost moet je zien als een meststof, teveel maakt de grond papperig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien water geven en afdekken met vliesdoek zodat de grond niet te hard kan opdrogen. Hier zelfde probleem, woon ook in Merelbeke . Ik zaai wortels in kleine greppeltjes waarover ik vliesdoek leg. Als het lang droog blijft en de grond onder het doek ook, geef ik water in de greppeltjes en dek ik die weer af tot alles opgekomen is. En dan mulchen om de grond vochtig te houden - grasmaaisel is daar wel goed voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Willy

in plaats van veel compost zou ik regelmatig groen afval of dergelijke in de grond werken.

Je bodem heeft ook ruw materiaal nodig om structuur in de grond te krijgen.

Als je naar boeren kijkt, die zaaien na het seizoen een groenbemester om ruw materiaal in de grond te krijgen

 

Compost moet je zien als een meststof, teveel maakt de grond papperig.

 

 

Nee hoor Compost wordt opgegeten door wormen en andere dieren en zo omgezet in humus. Dit is juist het proces dat de grond mooi rul, luchtig, stevig en toch los maakt.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die boeren hebben geen tijd voor compost, en doen daarom vers in de grond. Maar als het vers de grond in gaat, moet het hetzelfde proces doorlopen als compost, zodat het dus compost kan worden.

 

Compost is heel langzame meststof. Eigenlijk worden de plantendelen afgebroken door het bodemleven, en dát 'afval' is de mest voor de planten. Je moet het zo zien dat je met compost het bodemleven te eten geeft, en dat bodemleven zal op zijn beurt de planten weer van opneembare mineralen voorzien. Een getrapte vorm van eten geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...