Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Ze zien er mooi uit Rose.Grappig die kaasjes op elkaar.

Mijn overblijfkaasje vertoonde zonet schimmelplekken aan beide kanten. Ik denk dat ik het kaasje maar ga opeten een dezer dagen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Het kleine kaasje is opgegeten en smaakte jong maar heel goed. Ietsje zurig.

Nu ben ik weer aan t kazen, het valt me op dat het zo lang duurt voordat de kaas stremt..ik wacht nu 1.45 uur..het is bijna goed. Wat zou ik kunnen doen om dat beter(sneller) te laten verlopen? Ik heb nu de stremsel toegevoegd op bijna 30 graden.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik denk dat je de temp. wel iets hoger mag zetten. Zodat het geheel nog iets af kan koelen en dan nog steeds rond de 30 blijft. In plaats van net onder de 30 beginnen en dan teveel af laten koelen. Hoeveel druppels doe je per liter?

Geplaatst:

4,5 druppels, 14 druppels op 4 liter melk.

Uiteindelijk komt het wel goed, maar dit keer moest ik nog langer wachten dan vorige keer.

Ik zal volgende week eens proberen met een wat warmere start.

Geplaatst:
  • Auteur

Je kunt de pan ook wat inpakken met een handdoek of iets anders. Zodat het niet afkoelt. Hier laat ik de pan zeker een uur met rust, ik heb ook nooit stremming met dat halve uur uit de boekjes.

Geplaatst:

Dat kan ik inderdaad doen. En wat betreft deksel erop tijdens de bereidingen? Ik kan me niet herinneren dat we dat bij jou deden en doe het hier ook niet..ik weet niet of het juist slecht is vanwege de condens?

Geplaatst:
  • Auteur

Ja met het stremmen is het wel handig om het deksel er op te doen. Zie de 1e foto van mijn 1e bericht hier, voor mijn mooie toegedekte pannen Cozy!

Condens geeft niets, je gaat toch nog al het vocht uit de pannen scheppen tot je alleen vaste stof overhoudt.

Geplaatst:

Het is bij mij altijd erg warm in de keuken maar ik zal volgende week ook dekselen.

Geplaatst:
  • Auteur

Hier nog wat info over kaaswax, door dit boekje ben ik het gaan gebruiken.

IMG151589841447783953.JPGIMG151785931447783993.JPG

Kaaswax in de laatste stappen van het recept voor Gouda kaas:

IMG151862091447784029.JPG

Mijn kazen liggen bij lange na niet op die 50 graden Fahrenheit (= 10 graden Celsius). Ik bewaar ze gewoon boven in de slaapkamer. Daar is het nu zo'n 12 tot 15 graden denk ik. Maar in de warmere maanden is het er ook veel warmer. Met de hitte van afgelopen zomer heb ik ze in de kelder gelegd, maar die kelder is verder veel te vochtig en dus schimmelig voor kaas en vlees enzo.

Ik bewaar mijn kaas dus NIET in een zogenoemde 'kaasgrot' (oude koelkast waar luchtvochtigheid en temperatuur worden geregeld voor kaas) waar ze het op het kaasforum zo vaak over hebben.

Geplaatst:

Dank je wel Jorieke hier heb ik wat aan

Geplaatst:

Ik denk dat ik mijn kaasje gisteren te warm gewassen heb, of in ieder geval warmer dan mijn vorige kazen. Ik had gelezen dat er mensen zijn die op 55 graden wassen..ik dacht ik probeer het eens

Mijn kaasje is wat kleiner dan normaal en wat anders van struktuur..je ziet dat de vlokjes een soort van gekrompen zijn. Ik krijg natuurlijk een ander soort kaas nu...zal ik hem ook anders behandelen?

Enne de kaaspekel, als je die bijvult, stel dat de weger op 18 staat en je wilt naar 20, hoe doen jullie dat?

Geplaatst:
  • Auteur

55 graden? Ja dan krijg je een harde kaas. Waar had je dat gelezen? Heb je dat bij de 2e keer wassen gedaan? De 1e wel gewoon op 33 graden?

Ga je nou met je 3e kaasje al lopen experimenteren? Ik zal eens zoeken in mijn boekje...

Wat bedoel je precies met die pekel? Er moet meer zout bij? Dan verwarm ik (een gedeelte van) de pekel, en los er wat zout in op. En dan steeds maar weer testen.

Geplaatst:

Ok..dat heb ik net ook gedaan met de pekel..het duurde even maar het is gelukt. Dat neemt wel snel af het zoutgehalte..hij stond op 18 (is dat %) na twee kaasjes..kan natuurlijk zijn dat de eerste pekel niet zo sterk in zout was..die heb ik gemaakt volgens de aanwijzingen op de site van Levenvanhetland. Ik had toen nog geen pekelweger.

Nee niet verwarmen tot 55 graden maar bijverwarmd met water van 55 graden ipv 45 graden..(ging lekker snel)...gewoon tot 33 en tweede keer tot 36. Maar de structuur van de kaasjes is anders en het weegt ook minder dan vorige keer met deze hoeveelheid melk..het totaal van de kaas.

Geplaatst:
  • Auteur

Oh zo. Ok... ja ik meet de temp. van mijn water niet, voor ik het toevoeg. Maar ik zorg wel dat het de 1e keer wat gemengd is met wat koud water, omdat vol heet uit onze kraan ook echt heet is. En dan 'schrikken' de vlokjes, en worden ze inderdaad steviger en kleiner. Had je die probleempagina uit 'kaas je kaasje' gekopieerd? Daar staan ook wel zaken die dan aan de hand kunnen zijn.

Geplaatst:
Enne de kaaspekel, als je die bijvult, stel dat de weger op 18 staat en je wilt naar 20, hoe doen jullie dat?

Ik begin enthousiast te worden voor het zelf kaas maken na het lezen van dit onderwerp. Tijdens mijn speurtocht op internet kwam ik het volgende antwoord op deze vraag tegen:

Pekel maak je door 1 kg zout op te lossen in 4,5 liter water. Tijdens het pekelen neemt de kaas zout op en wordt de pekel minder sterk. Door weer zout toe te voegen krijgt de pekel weer de juiste sterkte.

De sterkte van pekel wordt uitgedrukt in graden Beaumé. Pekel hoort een waarde te hebben van 18—20 graden Beaumé, dat wil zeggen 180—200 gram zout per kg pekel.

Zet de pekelweger in de pekel en lees de sterkte af. Hoe minder zout de oplossing bevat, hoe dieper de pekelweger zal wegzakken. Je kunt nu zout toevoegen tot de pekelweger weer tussen de 18 en 20 graden staat.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Geplaatst:

Zo heb ik het gedaan inderdaad. maar dan de zout even in kokend water en dan afkoelen..Ik heb nu een pekelweger, dat helpt.

Nu weer een kaasje onder de pers..alhoewel ik precies 4,5 liter melk heb genomen blijft er toch weer wat over wat ik met geen mogelijkheid in de vorm krijg. Het is niet veel dit keer, een half soepkommetje.

Wat zou ik daar mee kunnen doen? En kan ik beter wat wei toevoegen tijdens het bewaren van dit spul? Het lijkt verdacht veel op huttekase..

Geplaatst:

Op verzoek van Lie zonder smaak..ja door de pasta is wel een goed idee. Ik vroeg me alleen af of je het zo ook kon eten, met peper en zout bv en gehakte kruiden op een broodje.

Geplaatst:

Wat zou ik daar mee kunnen doen? En kan ik beter wat wei toevoegen tijdens het bewaren van dit spul? Het lijkt verdacht veel op huttekase..

het lijkt er niet alleen op, volgens mij is het huttenkase

"De kaas wordt gemaakt van wrongel die men wel laat uitlekken, maar niet perst, zodat nog wat melkwei in de kaas achterblijft. Hij wordt niet gerijpt of gekleurd."

Geplaatst:

ik zag heel veel verschillende recepten online. waaronder ook met lagere temperaturen en wassen.

Geplaatst:

Door dit draadje enthousiast geraakt voor het kaasmaken, dus even langs LevenvanhetLand gereden en wat spullen ingekocht. Ik heb met 10 liter rauwe melk deze drie vormen gevuld: één van 400 gr., één van 600 gr. Toen had ik nog wrongel over en vond ik nog ergens een stenen kaasvorm waarvan de volger ontbreekt. Deze heb ik ook nog kunnen vullen maar ik kan deze niet goed persen omdat het schoteltje wat ik er op gelegd heb, net te groot is. Daar moet ik dus nog iets op bedenken. Ben benieuwd naar het eindresultaat. De wrongel smaakt goed en de vrijgekomen wei is ook lekker. Op de foto staan ze nu onder de tweede persing. In pannetjes heb ik water aangevuld tot het juiste persgewicht.

IMG2015112714065585771448630386.jpg

Met vriendelijke groet,

Wim.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic