Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik kweek een aantal soorten paddenstoelen, ik heb altijd wel shiitake, eryngii, nameko en pioppino staan. Voor ander soorten moet je even vragen. Ook heb ik hoop verschillende soorten deuvel/graan broed. lijstje er van staat wel ergens op onze website.

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Afgelopen weekend heb ik een paar eikenhouten stammetjes voorzien van deuvels (Shii Take). De stammetjes hadden 2-3 maanden gelegen om volledig tot rust te komen. Gaatjes geboord met 8 mm boortje, maar al snel overgestapt op 8.5 mm ivm iets makkelijker inslaan van de deuvels.

2017-02-18%2016.34.39.jpg?dl=1

2017-02-18%2016.34.46.jpg?dl=1

• 2 maanden later ...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Een vraag aan de kenners van paddenstoelen.

Ik beschik over een redelijke hoeveelheid zaagsel en schors van beukenhout.

Kan ik daar iets mee beginnen om paddenstoelen te kweken en zo ja hoe ga ik tewerk?

Sorry maar ik kan de zoekfunctie niet optimaal gebruiken omdat ik er hoofdpijn van krijg.

Ik sla op de duur alles door mekaar.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 8 maanden later ...
Geplaatst:
Graan doe ik tegenwoordig enkel pasteuriseren dus tot 72 graden voor een half uur.

Stan,

Moet pasteuriseren ook onder druk gebeuren? Ik zie dat steeds op youtube filmpjes waar ze snelkookpotten met drukmeters gebruiken.

Of kan ik ook een 'ouderwetse' weckketel gebruiken en die rond de 72° een half uur laten staan?

Thnx!

Geplaatst:
Met druk heeft dat weinig te maken.

Druk heeft er wel degelijk mee te maken.

Bij hogedrukpasteurisatie kun je de temperatuur lager houden dan bij 'gewone' pasteurisatie.

Dat kan in bepaalde gevallen een voordeel zijn, bijvoorbeeld een beter behoud van voedingswaarde.

Ik weet niet waar jij precies kijkt jop (altijd handig om even een link te geven), maar wat ik er van lees, hoeft het niet onder hoge druk.

(Maar ik ben natuurlijk geen Stan).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...