Greeninside Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Ik hoop dat ik hier iemand kan vinden die een oordeel kan vellen over mijn peper plant. Ik heb zelf het idee dat de bladeren wat slap hangen en ik wat moet doen, maar heb geen idee wat Hier wat foto's: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted September 13, 2015 Share Posted September 13, 2015 Mijn 2e seizoen SQFG gaat langzaam voorbij. sommige gewassen lukken bij mij gewoon nooit, maar sommige komen een jaar mooi op en de andere juist niet. Success:1. Pompoenen op de dak. Ze hebben deze jaar nog grotere potten gekregen en ik heb van 4 planten een mooie vrucht gekregen (uit 5).2. Tomaten: ik heb ze in de kas maar ook buiten in de SQFG. Vorige jaar had ik veel te maken met ziektes, maar deze jaar bleven ze zelfs buiten mooi en gezond. Eigenlijk staan ze daar nog steeds.3. Aardappels in de pot: even goede oogst als vorige jaar4. Loganberries: misschien de meest bijzondere plant deze jaar. Ongelofelijk veel oogst over een lange periode en de plant zou volgende jaar dubbel zo groot zijn (dus dan nog 2x zo veel oogst). Groeit bij mij over de schutting, dus niks te maken met de SQFG eigenlijk.5. Nog niet veel geoogst maar bonen lukken bij mij in de SQFG altijd zeer goed. Mislukt:1. Pruimenboom: de 2e jaar en niet alleen kreeg ik maar EEN vrucht maar de hele boom zit zo vol met luizen dat ik het niet in de woorden kan brengen. Zo iets heb ik nooit gezien (en dat zelfs na 2 keer spuiten met speciale middel tegen luizen): overal vliegen en wespen (die eten dan die luizen denk ik?) op de boom en rondom.2. Olijfkomkommer: wel mooie plant maar hij groeit zo snel dat tijdens de vakantie groeide hij over mijn kerseboom. En binnen een maand trekte de olijfkomkommer de kersenboom om. Gelukkig kon ik hem net op tijd redden door de hele olijfkomkommer weg te snoeien.3. Wortels: ik denk dat mijn zaad te oud was. 3 keer gezaaid en niks.4. Bieten: hetzelfde als vorige jaar: planten kiemen gewoon niet5. Koolgewassen: elke jaar verschillende resultaten en ook dit jaar weer hetzelfde. Bloemkolen doorgeschoten (vorige jaar opgegeten door alles) maar chinese kool was wel prima (ook door slakken opgegeten, maar ik kon nog steeds veel van oogsten). witte kool vorige jaar super, deze jaar heb ik nog niks. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 Leuk om te horen van je dakpompoenen, Estemy! Bij mij hangt de eerste vrucht er ook aan! Die gaat niet meer groter worden dan een softbal, denk ik, maar dat ligt meer aan mijn te late timing. Voor volgend jaar heb ik een heel schattig ras minipompoentjes gevonden (Munchkin pumpkin) die het goed zouden moeten doen met hangende ranken/in pot/op dak. (Sarah Raven collectie, voor geinteresseerden) Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael-art Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Dit jaar voor het eerst serieus bezig gegaan met moes-tuinieren en ook bepaalde dingen specifiek in pot gekweekt.Op zich is het goed te doen alleen je moet wel van micro managen houden Bepaalde groenten hebben toch een minimum pot nodig om fatsoenlijk te kunnen groeien, zo had ik bijvoorbeeld mijn peperplanten in een anderhalf liter pot staan en desondanks voeding etc. bijna het loodje gelegd. Na om-potten nog kunnen redden en zelfs tweede bloei gehad.Mijn rode kool gaat veel beter in emmers dan in volle grond. Misschien ook omdat ik makkelijker al het gespuis weg kan plukken maar het verbaast me wel omdat ik lees dat het al lastig is om deze in de volle grond te kweken laat staan in pot . courgette valt in een grote pot ook heel goed te doen.mijn stamboontjes deden het in de pvc buis wel minder dan in volle grond maar een iets grotere diameter doen ze het denk ik net zo goed als in volle grond. uien doen het daarentegen wel fatsoenlijk in de buis.Bietjes in een 7 cm potje was geen succes. Wel voldoende loof maar heel erg kleine bietjes of alleen een penwortel Quote Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted October 5, 2015 Share Posted October 5, 2015 Hier dit jaar tomaten in 12 liter emmers gevuld tot een 2tal cm tot onder de rand (gietrand) en emmers ingegraven is me goed bevallen . Hoe ik gelezen had hier zou dit te weinig zijn voor tomaten maar bij rooien van eerste planten viel het mij op dat planten erg beperkt wortels hadden door de potten , en bij uitslaan potten wortelkluit redelijk beperkt is. Ik zie het eigenlijk niet zitten om de 3 jaar of zo serre uit te graven en grond te wisselen met buitengrond dus zullen ze de komende jaren ook in potten komen . Kolen dit jaar niet toe gekomen maar komen volgend jaar ook in ingegraven potten ivm knolvoet . Wat ik ook wel opmerkelijk vind wat sommige in slagen te oogsten in deze zeer beperkte ruimtes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Ik hoop dat ik hier iemand kan vinden die een oordeel kan vellen over mijn peper plant. Ik heb zelf het idee dat de bladeren wat slap hangen en ik wat moet doen, Ookal is dit bericht alweer van 9 september... ik neem dit nu ook waar bij mijn peperplanten. Ik vermoed dat de koudere temperaturen een rol spelen. Dat jij het eerder had zou eventueel kunnen komen doordat de plant op een balkon staat. Is in ieder geval minder beschut dan hier, tegen een muur op het zuiden tussen grotere planten die de wind breken. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts