Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peperplanten stress

Rikt

Aanbevolen berichten

Beste,

In maart zijn we naar Thailand geweest en hebben we wat peperzaden mee naar huis genomen. Volgens Diana's mooie moestuin (check google, heel mooie site) kunnen peperplanten makkelijk groeien per 3 in een pot. So far so good..

Van begin af aan heb ik ze zeer goed verzorgd, voorzichtig als babytjes en de planten zien er dan ook goed uit

Sinds een 3tal weken beginnen de planten ook te bloeien maar de bloemetjes vallen af.

Nu heb ik een paar vragen over de aanpak hiervan:

Aan de bestuiving gaat het niet liggen want ik help een handje (ookal zou dat niet nodig zijn )

Aangezien de planten hier altijd binnen staan, mag ik ze zomaar (overdag) buiten zetten of geeft dit extra stress? Licht krijgen ze genoeg maar rechtstreekse zon maar een paar uur per dag (+- 4).

( de andere peperplant die ik in belgie gekocht heb doet het wel goed op dezelfde plaats)

Ik heb de grond ook een beetje laten uitdrogen want ik had een beetje last van een (normaalgezien onschadelijke) witte schimmel. De bladeren van de planten zijn nooit gaan hangen dus echt uitgedroogd zijn ze volgens mij niet geweest... Hoeveel water mag ik nu eigenlijk geven?

Ik geef ongeveer om de 3 dagen wat water...

Die bloemenrui kan ook komen door de hittegolf (38°) die hier pas is geweest, we zijn toen een dag of 3 van huis geweest en toen we thuis kwamen was het hier binnen echt broeierig.. ?

Ik heb hier vloeibare meststof staan voor tomaten (npk 3-2-5), hier heb ik 3 keer een beetje van gegeven. Aan de bladeren te zien lijk ik niet teveel te geven ( zie http://www.peppersrus-forum.nl/viewtopic.php?t=1744 ). Zou ik nog durven bijgeven of zou dit ook de bloemenrui kunnen veroorzaken?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn "brief" en jullie eventuele antwoorden

Hier nog wat foto's:

image76611436600701.jpg

image44161436600702.jpgimage99291436600703.jpgimage44621436600704.jpgimage44151436600705.jpgimage67991436600706.jpgimage85091436600783.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dat zeggen mag? Ik vind ze een beetje doorgeschoten uitzien. Te hoge temperatuur in combinatie met te weinig licht. Ik heb alle peperplanten buiten in de volle grond staan en ze doen het prima. Dat de eerste bloemen afvallen, is normaal. Dadelijk krijg je bevruchtte bloemen en dan gaat het snel. Ik zou die van jou ook buiten zetten. Beschut tegen wind en te veel zon. Dat laatste alleen in het begin omdat ze nog moeten wennen

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een organische mest, kom even niet meer op de naam.

Hoe heb jij die foto's geplaatst? Ik kan foto's toevoegen door op die link te klikken hier onder het antwoordvenster, ik zie hem dan ook klein staan maar als mijn bericht geplaatst is, is de foto verdwenen.

Paula

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier vloeibare meststof staan voor tomaten (npk 3-2-5), hier heb ik 3 keer een beetje van gegeven. Aan de bladeren te zien lijk ik niet teveel te geven ( zie http://www.peppersrus-forum.nl/viewtopic.php?t=1744 ). Zou ik nog durven bijgeven of zou dit ook de bloemenrui kunnen veroorzaken?

Is die meststof net bruinzwarte stroop?

Die npk is vind ik heel geschikt voor pepers die buiten staan.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Aluapje: hoe-foto-s-op-het-forum-plaatsen-t324.html

Buiten staan ze veel beter, en je hebt duidelijk genoeg ruimte daarvoor. Lekker in de zon. Ik zóu ze straks (na de gewenning) zelfs nog wat verder op het grasveld zetten.

Water geven van onder af en naar behoeven laten opnemen. Bevordert de wortelgroei.

Niet téveel verwennen...

Zien er verder mooi uit. Hoop dat je straks lekker veel pepertjes te oogsten hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties en die buitenpepers zien er inderdaad heel goed uit!

Die meststof is inderdaad een bruine brij die ik sterker verdun dan aangegeven op de verpakking.

Tot nu toe 3 keer bijgemest. Om de 2 weken ongeveer. Biomeststof van Naturen.

De blaadjes van de planten beginnen nu wat slap te hangen maar ze houden het nvoorlopig nog wel uit denk ik

image52411436621556.jpg

image92281436621557.jpgimage15621436621559.jpgimage16641436621560.jpg

Bedankt,

Groetjes

Edit: en thanks erny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...