Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bodem/compost/lavameel vragen...


Richard74

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ter info: ik ben dit jaar begonnen met een nieuwe moestuin, had er daarvoor ook al 1, maar vanaf 1 jan op de nieuwe lokatie. De man van wie ik de tuin overnam zei dat hij afgelopen jaar niet had bemest wat hij anders wel elk jaar deed, met paardenmest. Ik heb een basis bodemonderzoek laten doen ter indicatie en daar kwam uit dat de grond er qua voedingstoffen en organische stof goed voor stond. Dat klopt ook wel, de tuin is 300 m2 groot en op een aantal plekken is de structuur niet optimaal, het is kleigrond, maar de resultaten zijn tot nu toe gewoon prima. Ik vind wel dat ik vrij weinig wormen zie, en dat baart mij lichtelijk zorgen.

 

Ik heb permanente bedden aangelegd, en wil eigenlijk niet aan andere bemesting doen dan (groen) compost. Ik ga ook geen paardenmest toevoegen aan mijn compost bijvoorbeeld.

 

Tot zover mijn vertrekpunt.

 

Vanaf 1 oktober wil ik al mijn bedden, met uitzondering van de boerenkool en prei bedjes die volgen ergens in januari, voorzien van 10 cm compost. Niet erin gewerkt, maar als mulch laag aanbrengen. Dit ter verbetering van de structuur, als meststof voor komend seizoen en ik hoop hierdoor ook meer wormen te gaan zien. Alle jaren daarop wil ik elk bedje verrijken met 5 cm compost, wellicht nog minder.

 

Als er op bovenstaande commentaar is dan hoor ik dat natuurlijk graag

 

Verder wil ik lavameel gaan toevoegen maar in mijn omgeving werkt niemand er mee. Ik heb dus geen idee wanneer je dit moet toevoegen, hoeveel en hoe het zit met lavagruis, is dat beter? Daar gelden dezelfde vragen voor natuurlijk, wanneer en hoeveel?

 

Kan iemand daar iets over zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Richard

 

Je benadering en omstandigheden lijken veel op bij mij: Kleigrond en vooral/alleen bemesten met compost die ik op oppervlakte aanbreng. Alleen oppervlakkige grondbewerking (schoffelen) en geen spitten e.d. Alleen verwerk ik soms wel paarden- en kippenmest in de compost. Ik zit nu in het 4e seizoen met die werkwijze en de resultaten gaan goed vooruit.

 

Lavameel zal zeker geen kwaad kunnen, maar of het echt veel gaat toevoegen dat nu ontbreekt, betwijfel ik. Je compost - zeker als die van gevarieerde oorsprong is en ook van voldoende "bruin" materiaal gemaakt is (houtachtige resten, verdorde bladeren, stro e.d.) - zou in principe in alles moeten voorzien.

 

2 bronnen waar je veel nuttige info kunt halen voor jouw manier van werken:

 

1. Het nieuwste Handboek van Velt, waarin heel veel en zeer uitgebreid te vinden is over bodem en bemesting...en ook daar "denkt" en werkt men met compost als allerbelangrijkste bemestingsbron.

http://www.velt.nu/handboek-ecologisch-tuinieren

2. Boeken en website van Charles Dowding (in het Engels)

http://www.charlesdowding.co.uk/no-dig-growing/why-no-dig/

Misschien ook de moeite waard om je daar te registreren, zodat je ook op het bijhorende forum kunt meelezen en reageren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah bedankt, die ik ga ik is rustig bestuderen.

 

Ik was vergeten erbij te zetten dat het lavameel of gruis meer een gedachte is, nog geen zekerheid

 

Ik heb hier en daar er wat over gelezen, maar ben er zelf nog niet over uit of ik het ga toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

 

Er is een verschil van lavameel en lavagrit. Lavameel verwerk je als tussen laag in je compost hoop als je compost klaar is is het lavameel opgenomen in je compost hoop. Ik bouw de compost hoop op en strooi aan het einde 2 handen lavameel over de compost hoop. En dan wateren.

 

Lava grit kan je als bodembemester gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lavameel kun je toch ook als bodembemester gebruiken? Ik kreeg als tip om het op mijn paardenwei te gebruiken.

En volgens mij heb ik bij Velt gelezen, dat het meel ook gebruikt wordt in de moestuin. Gewoon direct op de bodem dus.

Je kunt het ook gebruiken om te verstuiven over bv. aardappelplanten, om ze zo sterker te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lavameel is een soort gesteentemeel. Er zijn dus ook andere fijngemalen steensoorten in de handel voor gebruik in de tuin. Ze bestaan uit zeer fijne klei, waarin van nature ook sporenelementen en evt. een kleine dosis voedingsstoffen zitten. Per soort gesteentemeel en ook bij verschillende soorten lavameel kan de samenstelling wat verschillen.

 

De mogelijke toepassing is afhankelijk van hoe fijn het gemalen is.

Het kan - meestal ietsje minder fijn dan - toegevoegd worden aan de bodem om de structuur te verbeteren (zoals ook bentoniet, vooral nut bij zandgrond) en als een mogelijke aanvulling van sporenelementen. (Bij intensieve landbouw, zonder geregelde en gevarieerde organische bemesting, kan er op de lange duur een uitputting hiervan optreden. Zo een grond kan inderdaad een stuk gezonder en beter worden van organisch materiaal en een gift aan het juiste gesteentemeel)

 

Zeer fijn gemalen kunnen gesteentemeelsoorten worden gebruikt om te verstuiven over een gewas of in de zaaigeul als preventie tegenaantastingen. Twee voorbeelden: 1. Een dun laagje stof maakt de bladeren van bijvoorbeeld tomaten waterafstotend en zou zo bescherming kunnen geven tegen aardappelziekte. Het stof zal er afregenen en dan werkt het zoals hierboven beschreven. 2. Wortelvlieg zou minder makkelijk wortels infecteren als er gesteentemeel wordt gestrooid in de zaai/bouwvoor.

Dan werkt het uiteraard ook wat bodemverbeterend en voegt het sporenelementen toe.

 

Met bovenstaande is natuurlijk niks mis. Het doet geen schade, draagt misschien wat bij. Maar de prijs van dit spul is hoog...vraag je dus af of het echt nodig is. (Er wellicht andere manieren zijn om hetzelfde te bereiken...compost voor grondstructuur en sporenelementen....wortelen onder gaas...tomaten onder overkapping o.i.d.)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...