Jump to content

GTman

Members
  • Posts

    152
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

Personal Information

  • LOCATION
    Westland

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. @koolrabi Zelf gebruik ik ook patentkali alhoewel ik zeer erg tegen kunstmest ben. De patentkali zorgt voor een betere bol/knolvorming en ik dacht ook groter worden van de bol. Een klein beetje toevoegen in het voorjaar is dus positief in mijn beleving.
  2. De problemen met de lichte zangrond heb ik hier ook gehad. Na een aantal jaren achtereen veel bentoniet goed uit te strooien in de tuin én gecombineerd vrij veel compost op te brengen is de structuur goed verbeterd. Zo heb ik aan het begin een bigbag met potgrond opgebracht. Ook combineer ik dit met een mulchlaag van compost. In de zomer is de grond gelukkig niet meer zo droog, dat komt ook wel deels door de mulchlaag. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet veel meer in de achtertuin doe aangezien ik nu al weer 2 jaar bij een volkstuinvereniging zit (zware klei).
  3. Het hangt er ook vanaf wat voor materiaal je gaat composteren. Bij veel groen/stikstofhoudend materiaal (dus ook evt. mest) kan de bak van zichzelf heel warm worden door het composteringsproces. Bij ons gebeurd het ook wel eens in de herft/winter dat de bak 60 graden celcius is. Op zo'n moment gaat het composteringsproces goed door ondanks de kou buiten de bak. Als de eerste fase in de compostbak is doorlopen zal hij langzaam kouder worden en wordt je ook afhankelijker van de buitentemperatuur. Hierna zullen vooral de schimmels hun werk gaan doen om het bruine materiaal af te breken. Uiteraard is het volume van de compost in de compostbak belangrijk. Een laagje plantaardig materiaal op de bodem van de compostbak zal niet warm worden en zal waarschijnlijk ook langer duren om volledig te composteren. Uiteindelijk composteert zo'n klein laagje ook, als er maar voor wordt gezorgt dat groen en bruin materiaal gemengt worden, waardoor er genoeg stikstof is om de omzetting van het bruine materiaal aan de gang te houden .
  4. @koolrabi Als ik voor mijn beurt mag spreken . Compost is vrijwel altijd goed, het hangt er wel vanaf wat voor compost het is (wat zijn de "ingredienten") Als er veel groen materiaal in zit kan het zijn dat je knoflook te veel stikstof op gaat nemen en daardoor veel loof maakt en weinig bol. Als er meer bruin materiaal in de compost zit dan is dat heel goed voor je knoflook. Ook moet de compost, net als bij uien, prei en wortel, niet te vers zijn. Het beste is als het minimaal een jaar heeft gehad om te "rijpen". Een handje koemestkorrels is altijd wel goed voor je knoflook. Op zich is dat niet scherp, het verbeterd de bodem én geeft ook een klein beetje voedingsstoffen. Als laatste de patentkali, Als je geen strikte biologische teelt doet dan is het aan te bevelen om hier iets van te gebruiken (hoewel patentkali dacht ik wel geaccepteerd is in de biologische tuinbouw). Wellicht moet je dat wel iets later (februari/maart) doen omdat patentkali vrij snel opgenomen kan worden door de plant (hoeft niet/nauwelijks te worden omgezet in de grond in voor de plant opneembare stoffen).
  5. De knofloken waren nog niet opgekomen. Misschien als we in december nog een mooie dagen hebben dat ze dan dit jaar nog opkomen. Het is trouwens wel goed om knofloken op verschillende momenten te poten. Als je het te vroeg doet en er komt een strenge winter dan staan ze in de winter veel te hoog en sterft er veel loof af. Als je te laat poot dan heb je in juli kleine bollen. Als je een aantal keer poot met tussenpozen van 1 of 2 weken dan is dat ook een soort risicospreiding .
  6. Oker, ik wist niet dat ze nog zouden narijpen als ze te groen zijn geoogst. We wachten het af, ik heb nog 6 groene liggen. Tegen die tijd post ik of ze alsnog zijn verkleurd. Ze liggen trouwens allemaal binnen bij een graad of 15~20. Uit ervaring weet ik dat je ze zo het langst goed houd.
  7. Vorig jaar geplant op 10-10, toen ging de knoflook te groot de winter in. Dit jaar rond 28-10 geplant. Ik ga zo kijken of er al iets te zien is. Echter houd ik wel in mijn achterhoofd dat het belangrijker is dat de knoflook veel wortel maakt dan dat het al 15cm hoog staat in november. Maar je dan moet ik heel de winter afwachten of de knoflook het wel gaat doen .
  8. @mkleinman: ik zou allebei doen aangezien de compost het koolstofgehalte (+humus) van de grond aanvuld, meer bewerkbaar maakt en zijn vasthoudende vermogen verhoogd. De koemestkorrels zorgen ook voor verbetering van de structuur en tevens voor een BEETJE aanvullen van NPK + sporenelementen. Je kan NPK verder aanvullen met culterra of microgran als je geen kunstmest wil gebruiken (biologisch telen). Uiteraard zijn er ook nog goedkopere oplossingen IPV de dure culterra en microgran. Voorbeelden zijn plantengier en eigen compost. Tenslotte is het altijd handig om je grond te mulchen (evt. met eigen compost, gemeentecompost, stro, smeerwortel , etc)
  9. @Erny: die roze AH knoflook is volgens mij ook valverde OF Morado is. Hoe dan ook, de beste opbrengst dit jaar was van de AH knoflook. En ze zijn zeker lekker (ook wel belangrijk) Dit jaar heb ik de volgende soorten van afgelopen jaar opnieuw aangeplant. - Lautrec - Transylvanian - Siberian De Transylvanian zaten wel wat slechte teentjes bij helaas. Ook heb ik de teentjes voor de zekerheid nog een week in de koelkast gezet. Ik heb ook nog wat gekocht bij Vanderwal, nl: - Oosterdel - purple glazer - solo Oosterdel vind ik er gaaf uitzien met die uitstekende teentjes. Ook heb ik de tenen pas eind oktober in de grond gezet om zo min mogelijk groeiverlies te krijgen na de winter. Er sterft dan zo min mogelijk loof af waar de plant zijn energie al in heeft gestopt. Vorig jaar had ik op 10-10 geplant, maar toen stonden er al zowat hele planten in de winter waar vervolgens het look van af is gestorven . Alle knofloken staan nu tussen aardbeiplanten waar ik vorig jaar daarnaast ook nog een dedicated knoflookbed had. Alles is ook mooi afgedekt met eigen compost. Nu maar kijken wat het wordt.
  10. Dit "probleem" heb ik ook. We hebben al een groene opgegeten, en smaakte goed. Misschien was de smaak wat lichter en "jonger", tja hoe leg je dat uit. Maar gewoon te eten hoor! Bij pompoenachtigen moet je eigenlijk alleen uitkijken met vruchten die bitter zijn, niet eten dan. Dat komt dan door kruisbestuiving met een niet eetbare soort. Ik heb er BTW pompoentaart met appel en krentjes van gemaakt, was lekker!
  11. Over het algemeen vinden planten zeer verse mest niet fijn omdat het heel "scherp" is. Ik weet niet of koeienmest even scherp is als paardenmest, want dan kun je het beter niet zo op de tuin gooien. Het beste kun je mest nog een jaartje in je composthoop laten meedraaien. Misschien dat meloenen, pompoenen, ed wel van verse mest houden maar daar kunnen we over 5 maanden pas weer mee starten.
  12. Ik zal zaterdag wel een foto van de peperplant maken. Toch denk ik niet dat de peper die ik bedoel rawit is. De peper die ik bedoel is nog kleiner dacht ik. Maar het is afwachten tot er pepers aan hangen, dan kan ik een foto maken.
  13. Hier heb ik een aantal planten in de kas staan. Het gaat om California wonder paprika's. Puntpaprika's van een onbekend ras (gekregen planten) en pepers van een onbekend ras (gekregen). Ze staan allemaal een centimeter of 40 hoog. Wel had ik nog een vraag over de peper plant, wellicht kan iemand mij helpen om het soort te vinden. Het zijn kleine pepertjes, iets van 8 ~ 10 cm. Ze lijken op de normale rode Spaanse peper (uit de winkel) maar dan een stuk kleiner. Ze zijn ook een stuk heter! Zelf heb ik al op het internet rond gekeken maar ik kom maar niet achter het ras van de planten.
  14. Bij mij op de tuin zitten er nog wel een paar maar niet meer zo massaal veel. Ze zitten vooral op de koolplanten en op de aardbeienplanten. Maar nu is het afwachten wat er gaat gebeuren als de eitjes van de motten uitkomen.
  15. @D_SDennis: Ik denk dat de keuze om de knofloken te laten staan verder afhangt van andere ui-achtige die je op de tuin hebt staan. Als je jonge uienplantjes of preiplantjes hebt staan dan zou ik aanraden om de knofloken met veel roest te rooien, dan heb je minder kans dat de andere ui-achtige aan worden getast. En al het loof wat helemaal verdroogd is en op de grond ligt moet je dan ook opruimen om zo veel mogelijk de roest sporen weg te krijgen van de tuin. Gisteren de eerste knofloken tussen de aardbeien weggehaald. Het zijn er nog niet zo veel aangezien dit eerste veldje aardbeien (+knoflook) onder plat glas staat (daarom nu al oogsten) en het niet veel aardbeienplanten zijn (om de 4 aardbeienplanten 1 knoflook). De andere 200 knoflookplanten staan buiten op een apart veld (speciale soorten) en tussen de aardbeien buiten (AH rode Spaanse knoflook). Dit zijn de eerste knofloken. Het zijn de rode Spaanse knofloken van de AH. Ik had nog nooit eerder knoflook in het najaar geplant om te oogsten in de zomer/voorjaar. Het eerste resultaat mag er zijn:
×
×
  • Create New...