Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Tijdens mijn zoektocht naar een geschikt substraat om mijn blauwe bessen op te kweken, werden er vele termen door elkaar gebruikt. Ik zag ook op de zakken universele potgrond, die ik vorig jaar gebruikte, staan: "100% turf"

Wat is nu het exacte verschil tussen:

Humus

Compost

Potgrond

Turf

Tuinturf

Veen

Zwartveen

Blonde turf

...

aangepast door Gast
Geplaatst:

Voor de blauwe bessenteelt is het van belang om een goed drainerend, luchthoudend, zuur mengsel te gebruiken.

Als je grote planten gaat planten; een grof mengsel, kleine planten, een fijner mengsel.

Het is handig om een mengsel te nemen, waar cocosvezel inzit, cocos gaat lang mee.

Ook opletten met het soort veen, er zit veel kwaliteitsverschil tussen de diverse veensoorten.

Geplaatst:

Kan heel veel over gezegd worden. Per begrip kan je het ook verder uitzoeken, zijn her en der ook topics over te vinden.

Humus is een verzamelbegrip. De humus in een bos is geheel anders van samenstelling en ook nog afhankelijk natuurlijk van wát voor bos ( naaldbos, beukenbos enz ) dan de humus in een honderdjarig weiland. Beide kennen humus. De humuslaag is zeg maar de bovenste laag in zo'n biotoop. Kan uit van alles bestaan. humus = organisch materiaal aanwezig in een biotoop. bobenste laag is nog onverteerd, de onderste laag is bijna geheel opgenomen door de grond, de grondsoort waar de humus op ligt.

Compost is ook een verzamelbegrip. Kan van alles zijn. Samengesteld, gemaakt, van keukenafval bv. Maar ook kan het van bladeren zijn, moestuinafval, tuinafval, bosbouwafval etc etc. Net waar je de compost van maakt, ook alle varianten en van alles wat. Compost hoeft niet van een vaste oorsprong te zijn dus.

potgrond, afhankelijk van welke potgrond je koopt, bestaat voor een groot deel uit turf ( afgegraven hoogveengebieden meestal in Oost Europa ) en andere toevoegingen, kan compost zijn , kan klei zijn enz. Veelal mengingen van aantal zaken. soms met mest, soms niet. Zie de zak.

Turf is dus afgegraven soms eeuwenoude turfgebieden. oud organisch materiaal in dikke lagen aanwezig. = zuur en voedselarm.

tuinturf = hetzelfde maar fijner van structuur, soms ook van andere oorsprong, andere lagen in turfgebieden, ook zuur en voedselarm.

Veen is een grondsoort - google maar. Ook dikke lagen organisch materiaal. wel met kleidelen veelal.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...