advanbrunschot Geplaatst: 14 februari 2016 Geplaatst: 14 februari 2016 Vrijdag was ik bij Groenrijk en ik zag dat ze heel veel fruitplanten hadden binnengekregen. Ja, dan is het net een snoepwinkeltje van vroeger. Wat heb ik gescoord: blauwe bes bluecropappel Cox d'Orangebraam Himalayadruif Himrodrabarber Red Champagne Gisteren de plantgaten gemaakt en de grond (klei) van ieder gat gemengd met 10 liter potgrond. Voor de druif en de braam heb ik met bamboestokken een ondersteuning gemaakt. Vervolgens alles geplant en water gegeven. Quote
windindewilgen Geplaatst: 15 februari 2016 Geplaatst: 15 februari 2016 Heb je gedacht aan bestuiving appel ? Is bluecrop een zelfbestuiver? En ook belangrijk: geef je de bluecrop de goede grond? blueberries houden volgens mij van humeuze hoogstens neutrale grond. En klei is dat meestal niet. En de groeikracht van himalaya? ij mij was het een enorme groeier met ieder jaar meterlange[ 4 meter minimaal] lange stengels. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Bit Geplaatst: 15 februari 2016 Geplaatst: 15 februari 2016 Laat je vooral niet weerhouden in het planten van een lekkere braam hoor, is niet mijn bedoeling. Ik ben zelf een groot voorstander van de Himalaya, hij is echt heel lekker, veel lekkerder dan de doornloze, minder groeikrachtige, oude soortjes die meestal worden aangeboden. Maar ter illustratie hier mijn Himalaya op rek: Er staan hier 2 stekken op ruim 6 meter rek. 3e jaars na stek nu. Ik had er veel beter maar ééntje kunnen poten. Uitlopers van 6 of 8 meter haalde hij afgelopen jaar wel. Je moet er absoluut bovenop zitten om dat ding een beetje te begeleiden en op zijn plaats te houden. Onderschat ook niet het gewicht van het totaal en de windvang, dit ivm je constructie.Overigens : superoogst gehad en over een lange periode ook. Ik kon er haast niet tegenop oogsten. Zéker een aanrader. Quote
advanbrunschot Geplaatst: 15 februari 2016 Auteur Geplaatst: 15 februari 2016 Heb je gedacht aan bestuiving appel ? Is bluecrop een zelfbestuiver? En ook belangrijk: geef je de bluecrop de goede grond? blueberries houden volgens mij van humeuze hoogstens neutrale grond. En klei is dat meestal niet. En de groeikracht van himalaya? ij mij was het een enorme groeier met ieder jaar meterlange[ 4 meter minimaal] lange stengels. De appelboom heeft nog gezelschap van een Elstar. De gemeten PH is 7.3, dus licht basis en die moet inderdaad nog wel wat zuurder worden. En volgens tuinieren.nl : De Vaccinium corymbosum zijn zelfbestuivende planten, dus ook met één exemplaar krijg je al bessen. En de groeikracht van de braam? Ja die heb je niet in de hand natuurlijk. Maar 1 plant op een rek van 2.8 meter breed, dat moet toch wel lukken. En een keer een stengel die door de tuin kruipt, daar raak ik niet van ondersteboven. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.