Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Wie van jullie heeft al ervaring met één of beide soorten? Ik heb van beide planten 2 stuks besteld. Ze komen in de vollegrond in mijn voedselbos te staan.

Ik verwacht dat ze allebei net iets anders smaken. Heeft hier iemand ervaring mee? Je kunt zowel de bladeren als de zaden als kruid gebruiken.

Zanthoxylum piperitum is iets minder winterhard dan Zanthoxylum simulans. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik ga ze in ieder geval in een lössbodem planten. Of kan ik beter de bodem aanpassen?

Één bron vermeld dat er mannelijke en vrouwelijke planten zijn, maar dit klopt vaker niet. Heeft hier iemand ervaring mee? Als dit wel het geval is dan moet ik wel heel veel geluk hebben om vruchten te krijgen. Bij Schichandra chinensis heb je het interessante geval dat er zowel mannelijke, vrouwelijks als planten met beide geslachten op een plant voorkomen. Hetzelfde geldt voor Elaeagnus soorten.

Ik hoor graag van jullie ervaringen over deze twee soorten.

Geplaatst:

Zaad van Zanthoxylum piperitum staat hier sinds enkele weken in voorbereidende koude stratificatie voor 3 a 4 maanden voor in de bostuin.

Vraagt om een wat alkalische bodem en die is daar van nature.

Ik kom oorspronkelijk niet ver van jou vandaan, Westelijke mijnstreek, ook op lössgrond en ik vraag me af wat de natuurlijke PH daarvan ongeveer is?...... (toen ik daar 35 jaar geleden of zo wegging, wist ik daar nog weinig over....)

Overigens is PH minder belangrijk dan vaak wordt gedacht...wordt veel nadruk op gelegd omdat het zo makkelijk te bepalen is. Door veel organisch materiaal toe te voegen en gericht te mulchen met bepaalde materialen kunnen veel planten die specifieke wensen hebben - bijvoorbeeld vrij zuur: werk met boomschors of naaldhout - toch goed uit de voeten, zelf als de grond niet echt zuur is, bemerk ik steeds meer.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb ook een bakje met zaden staan, maar ik verwacht niet dat ik zaden aan het kiemen krijg. Als dit wel het geval is dan heb ik een paar extra planten. Ik heb de pH van het gebied niet bepaald, omdat ik het inderdaad niet heel interessant vindt. De planten geven ook niet aan dat de bodem zuur of alkalisch is. Hij zal zeker rond de 7 zijn gezien dat ik aan het grensgebied van de kalkregio zit. In de mijnstreek is een pH rond de 5-6 (zuur). Mits je dan natuurlijk op de zandgrond zit. De lössbodem zal ook rond de 7 zijn, omdat deze alles goed vasthoudt.

Ik hoop dat ze voor je willen kiemen. Ik vind het altijd lastig om moeilijke zaden aan het kiemen te krijgen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic